اخبار و رویداد ها

اولین محموله خودرو وارداتی

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو اختصاص یافته است؛ با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را وارد کرد.

روز گذشته مقامات وزارت صمت اعلام کردند تا پایان سال حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد خواهد شد. همچنین سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، از رسیدن برخی مدل‌ها به پشت مرز و آغاز تبلیغات برای آن‌ها خبر داد.

اولین محموله خودرو وارداتی-نیکبخت خودرو

به نقل از تسنیم، عبداله توکلی افزود: قانون ساماندهی خودرو در خرداد ماه امسال ابلاغ شده است و مصوبه هیئت وزیران نیز برای آیین نامه اجرایی واردات، در شهریور ماه به تصویب رسیده است، هم اکنون مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و حتما امسال واردات انجام خواهد شد؛ عبداله توکلی ضمن اینکه میزان خودرو‌های وارداتی به توان مالی شرکت‌های واردکننده بستگی دارند تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم تا ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود.

توکلی در ادامه اضافه کرد: اهرم افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی، بحث رقابت پذیری میباشد و هر چقدر ما صنعت را بسوی رقابت پیش ببریم می‌توانیم به افزایش کیفیت بیشتری دست پیدا کنیم.

توکلی افزود: زیر ساخت‌های لازم برای واردات خودرو فراهم و رایزنی‌های لازم در حوزه‌های استاندارد، محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز انجام شده. در حال حاضر خودروسازان برای انتقال فناوری نیز با شرکای خارجی خود در تعامل هستند و در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد حضور خودرو‌های وارداتی خواهیم بود تا بازار خودروی کشور به سمت رقابت پیش برود. بر همین اساس پیگیری ها تا دو هفته آینده اولین محموله خودروهای خارجی وارد گمرکات جنوبی کشور در بنادر هرمزگان و بوشهر میشود.

اولین محموله خودرو وارداتی-نیکبخت خودرو

سخنگوی وزارت صمت در ادامه بیان کرد روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر رکورد پنج ساله خود را جابه‌جا کرده، از رشد ۳۸۰ درصدی تولید خودرو کامل از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته (۹ آذر ماه) نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، خبر داده است؛ در ارتباط با همین موضوع امید قالیباف در حساب توییتر خود از رکوردزنی خودروسازان بزرگ در ماه‌های اخیر نیز توییتی منشر کرده است.

وی همچنین ضمن تاکید بر سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو، ااشاره کرده است که حتی برای برخی مدل‌ها، خودروها به پشت مرز رسیده است و فرآیند تبلیغات محیطی آن‌ها همانگونه که شاهد هستید، آغاز شده است. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر اینکه اولین خودروهای آماده‌ی واردات به کشور که به پشت مرز رسیده‌اند، از چه مدل‌ها و در چه تعدادی هستند، اظهار کرد: هنوز جزئیات این موضوع در دسترس نیست؛ اما به‌زودی جزئیات نیز مشخص خواهد شد و شاهد واردات خودروها خواهیم بود.

واردات این خودروها گویا از کشور واسط عمان انجام میشود. همچنین طبق مصوبه هییت دولت به هیچ عنوان موضوع پیش فروش خودروهای وارداتی مطرح نبوده و متقاضیان بایستی برای خرید خودرو از سازوکار بورس کالا و با تعرفه شناور استفاده کنند؛ پیگیری ها گویای این است که ارزش عمده خودروهای این محموله وارداتی که از مدل کیا می باشد، در محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار هستند.

در روز های گذشته مقامات وزارت صمت از مانع زدایی در مسیر واردات خودرو اخباری داده اند، و آخرین خبر که دیروز منتظر شده است این است که تبلیغات برخی وارد کنندگان جدید نیز آغاز شده است، پس از دیده شدن بیلبورد های مربوط به تبلیغات خودرو های وارداتی جدید در سطح شهر، سخنگوی وزارت صمت خبر از سرعت گرفتن فرایند واردات خودرو و رسیدن برخی از مدل ها به پشت مرزهای کشور خبر داد.

 

اولین محموله خودرو وارداتی-نیکبخت خودرو

 

کاهش سختگیری در مورد وارداتی ها؛ احتیاجی به رعایت استاندارد های اروپا نیست!

مطابق قانون قدیمیواردات خودرو، تمام خودرو های وارداتی به ایران باید به رعایت استاندارد آلایندگی روز اروپا باشند. استانداردی که در حال حاضر یورو ۵ و یورو ۶ دارد.

دلیل وضع این قانون، کاهش آلودگی هوا در ایران بود… قانونی که البته کارایی کافی را نداشت زیرا تعداد خودرو های وارداتی نسبت به خودرو های قدیمی ساخت داخل بسیار محدود بود و وسایل نقلیه ای مانند اتوبوس ها و موتور سیکلت ها هستند که باعث حجم بیشتر آلودگی های هوای کلانشهر ها به میشوند.

دیگر مشکل این قانون، ورود اجباری خودرو هایی بود که بنزین مناسبی برای آن ها در کشور وجود نداشت. در شرایطی که پالایشگاه های ما به تولید بنزین یورو ۴ بسنده می کنند و عرضه محدود بنزین سوپر نیز کفاف رانندگان را نمی دهند، خودرو های مدرن با استاندارد های روز اروپا دچار مشکلات زیادی با مصرف بنزین بی کیفیت می شوند.

با این حال به نظر می رسد که مسئولین تصمیم به اصلاح این قانون گرفته اند، از آن جایی که بنزین با کیفیت تولید نمی شود و واردات محدود خودرو های یورو ۵ و ۶ نیز تاثیری رویی آلودگی هوا نگذاشته، مسئولین لغو این قانون را مد نظر خود دارند.

هیات وزیران با اصلاح آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها، الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه را حذف کردند.

اصلاح تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا به هیأت وزیران ارائه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه ۹ آذرماه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به تصویب رسید.
بر اساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاه های سوخت برای خودروهای سواری (یورو ۴) و زمانبر بودن و هزینه بر بودن عرضه سوخت یورو (۶) در جایگاه‌های سراسر کشور که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده شده و همچنین موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد، هیات وزیران پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصلاح آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها را به تصویب رساند.
به موجب این اصلاحیه، تبصره (۳) ماده (۴) آیین نامه مذکور مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه حذف شد.

تاریخ: ۱۹  آذر ۱۴۰۱

مطالعه بیشتر  معرفی داچیا جاگر/ رونمایی مدل جدید در پاریس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *