اخبار و رویداد ها

اقدامات سایپا در مسیر رشد و توسعه

گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با برنامه‌ریزی خاصی که بر اساس فرامین ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور و نظارت مستقیم وزیر صمت و پیگیری‌های مستمر مدیرعامل گروه از بهمن‌ماه سال گذشته انجام داد، توانست طی ۸ ماه از زمان آغاز فعالیت تیم مدیریت جدید، اقدامات ویژه و مهمی را در این راستا انجام دهد.

با تیم تخصصی نیکبخت خودرو برای بررسی این مقاله همراه باشید.

۱. افزایش‌ تولید

گروه خودروسازی سایپا با حضور تیم مدیریتی جدید از ابتدا افزایش تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داد و با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق توانست در مدت ۸ ماهه، تولید محصولات را کاملا هدفمند افزایش دهد، به‌نحوی‌که در انتهای مردادماه سال جاری تولید این گروه خودروساز به ۱۷۱هزار دستگاه رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال ۱۴۰۰ با تولید ۱۶۸هزار خودرو رشد بسیار مناسبی داشته است و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که محصولات قدیمی و پرتیراژ این گروه چون تبیا، تیبا۲ و ساینا بدون برنامه‌ریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد. علاوه‌بر این تیم مدیریتی، از ابتدای هدایت گروه سایپا رویکرد تولید اقتصادی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود قرار داد و بر همین اساس افزایش ۴۰درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر دستاوردهای گروه سایپا در این مدت است. در همین مدت تولید روزانه خودرو از هزار و ۵۷ دستگاه در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به هزار و ۸۳۲ دستگاه در مردادماه ۱۴۰۱ رسید و رشد ۷۳ درصدی را به همراه داشت. از دیگر برنامه‌های مورد نظر گروه سایپا در سال جاری تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودروها به‌صورت ناقص تولید و در پارکینگ‌ها نگهداری می شد که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت، هزینه‌های هنگفتی را به سایپا تحمیل می کرد و از همین رو تولید خودرو به‌صورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش ۹۰درصدی نرخ عبور مستقیم درگروه سایپا از ۱۰درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به صددرصد در مردادماه ۱۴۰۱ رسید به نحوی که از ابتدای مردادماه سال جاری تمام محصولات تولید شده به صورت کامل بوده و این روند با افزایش ۱۳۱درصدی تولید خودرو به‌صورت کامل نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته در این ایام به دست آمده است. علاوه‌بر این تکمیل خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌ها نیز همزمان با تولید کامل محصولات انجام شد و ۸۰ هزار خودرو ناقص موجود در پارکینگ‌ها در بهمن ماه سال گذشته با گذشت ۶ ماه و در انتهای تیرماه به صفر رسید.

مطالعه بیشتر  کارت سوخت خودرو؛ از مدارک و مراحل ثبت‌نام تا صدور و پیگیری

۲. افزایش‌ کیفیت‌ خودروها

گروه سایپا برای ارتقای کیفی محصولات، ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تامین تعریف کرد؛ به‌نحوی‌که در حوزه زیرساخت ۳ پروژه، در حوزه قطعات و مجموعه‌ها، ۲۹ پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش ۵پروژه و در حوزه فرآیند خودروساز هم ۵پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا۲ و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام شد و به‌منظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگ‌ها در گذشته به‌صورت نیمه‌کامل تولید شده بود،PDI مجدد خودروهای‌ تکمیل‌کاری‌شده صورت پذیرفت.

حذف قرعه‌کشی‌

روند افزایشی تولید، یک دستاورد مهم دیگر نیز برای گروه سایپا داشت و آن حذف قرعه‌کشی همه محصولات بود. این در حالی است که روند کاهشی تولید در سال‌های گذشته شرایط را به نحوی ایجاد کرده بود که تمامی متقاضیان محصولات گروه سایپا می‌بایست در شرایط سخت قرعه‌کشی حضور می یافتند و صرفا در صورت برنده‌شدن در قرعه‌کشی امکان ثبت نام فراهم می‌شد.

کاهش‌ قیمت‌ تمام‌شده

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ موفق شد با وجود نرخ تورم ۴۱.۵درصدی و افزایش نرخ دلار در این سال، با مدیریت هزینه‌ها هیچ‌گونه افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته و نسبت به سال گذشته عملکرد موفق‌تری در تولید و عرضه محصول به بازار داشته باشد.

اصلاح ساختار مدیریتی‌ و واگذاری‌ سهام

یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در گروه سایپا انجام و باعث افزایش بهره‌وری و راندمان کاری در این گروه شد، اصلاح ساختار مدیریتی و واگذاری سهام خودروسازان بود. چراکه با این روند سایپا توانست علاوه بر کاهش هزینه‌های مازاد، درآمد ایجادشده را در مسیر تولید هدایت و بهره‌برداری مناسبی در جهت برنامه های تولیدمحور خود داشته باشد برهمین اساس اصلاح ساختار مالی و سهامداری سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه در دستور کار قرار گرفت، به‌نحوی‌که اکنون آگهی واگذاری «سهام در اختیار» منتشر شده است. همچنین واگذاری دارایی و اموال غیرمولد و مازاد شرکت‌های گروه در دستور کار قرار دارد و کنترل هزینه‌های غیرضروری و انضباط مالی نیز در تمامی سطوح از اهم کارهایی است که مورد نظر بوده و در حال انجام است. اصلاح ساختار مالی شرکت سایپا و شرکت‌های گروه هم در دستور کار قرار گرفته، به‌شکلی‌که در سه ماه اول سال جاری شرکت سایپا توانسته کاهش ۱۱درصدی زیان که در حدود ۱۴۰میلیارد تومان است را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کند.

مطالعه بیشتر  سومین مرحله قرعه کشی یکپارچه خودرو نیمه نخست شهریور برگزار می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *