اخبار و رویداد ها

جلسه مجلس و مجمع تشخیص درباره واردات خودرو

رئیس کمیسیون صنایع مجلس از جلسه مشترک این کمسیون با مسولانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح واردات خودرو خبر داد. به گزارش پایگاه خبری نیکبخت خودرو ، عزت‌الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح واردات خودرو اظهار کرد: پس از ارجاع طرح از سوی شورای نگهبان به مجلس ، طرح به کمسیون صنایع به عنوان کمیسیون تخصصی فرستاده شد تا مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

وی افزود: طرح واردات خودرو مجددا در دستورکار کمسیون قرار گرفت و اعضا با اکثریت آرا بر واردات خودرو به میزانی که دولت مشخص کند با ۴ شاخصه یعنی در ازای صادرات خودرو، صادرات قطعات خودرو، خدمات نیرو محرکه و ارزی که منشا آن مشخص باشد موافقت کردند. رئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد:طرح برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد در جلسه علنی نیز نمایندگان بر نظر قبلی خود اصرار کردند و در نهایت طرح به مجمع تشخیص مصبحت نظام فرستاده شد.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: قرار است در جلسه مشترک کمیسیون صنایع با مسئولانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام که در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد درباره طرح واردات خودرو بحث و تبادل نظر و تصمیم‌گیری شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (یکشنبه، ۳ بهمن) قوه مقننه و  در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو که درباره واردات خودرو بود با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن علنی بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و طرح مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

مطالعه بیشتر  طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو دیزل،دهم اسفند 1401

در ادامه میخوانید…

در ماده ۴ آمده است هر شخص واقعی  می تواند از حقوق خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه نسبت به تولید خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

امتیاز ۱- با هدف تنظیم بازار و الگوی مصرف، شاخص کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و همچنین میزان مجاز مصرف آنها ( متناسب با تولید داخل نسبت به مصرفی دستگاه) به صورت سالانه، توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین و به هیئت وزیران می رسد.

تبصره ۲- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف با همکاری ستاد مبارزه با کالا و ارز، بررسی بر روی موضوع این ماده برای جلوگیری از مصرف مجدد آن، تدوین و اعمال می شود و گزارش آن را هر سه ماه یکبار در کمیسیون صنایع انجام می دهد. و معادن مجلس شورای اسلامی نشان می دهد.

۳- وزارت صنعت و تجارت مکلف است سیاست های معدنی در قوانین برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام می کند، تدوین و اجرا می کند

۴- العمل مربوط به خدمات فروش خودروهای وارداتی با دستور پرهیز از انحصار در فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت می شود.

نوشته های مشابه