اخبار و رویداد ها

بازیگران جدید واردات خودرو

بازیگران جدید واردات خودرو

بازیگران جدید واردات خودرو

به گزارش نیکبخت خودرو ، خودرو برای تعیین وضعیت نهایی به تشخیص مصلحت نظام رفته است. و احتمالاً می‌رود که آن افزایش یافته است، بنابراین به نظر می‌رسد باید در انتظار بازیگران در صنعت خودرو به کشور باشد. مصوبه واردات خودرو چندی پیش برای سومین بار در مجلس شورای اسلامی تصویب و به جای شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا در آنجا تصمیم  در مورد این طرح مجلس گرفته شود. به این روزها رایزنی‌های بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و سازندگان قطعات و اعضای مجمع تشخیص در حال حاضر با توجه به انتقادات بالاترین مقام از کیفیت خودروهای داخلی انجام می شود. که دلیل اصلی آن رقابت نیست، نظر مثبتی در مورد قانون واردات خودرو حاصل می شود. اکنون در شرایطی که ممکن است این تصمیم در مجمع تشخیص بالا رفته، جای موافقان و مخالفان تغییر کرده باشد، از همین رو در اجرای آن باید در انتظار بازیگران در این کشور باشیم. بر این اساس، احتمال می‌رود که بسیار است از واردکنندگان بزرگ خودرو که نقش مهمی در واردات به کشور دارند از این عرصه حذف می شوند و در عوض خودروسازان و سازندگان قطعات. و برخی دیگر از نهادهای دولتی و غیردولتی به این عرصه ورود کنند. طبق مصوبه مجلس، از سرگیری واردات خودرو منوط به جلوگیری از انتقال ارز در قبال صورت خواهد گرفت، به همین دلیل خودروسازان و سازندگان قطعات در مقام موافق ظاهر شده و برای اجرای آن اصرار دارند. در حالی که این احتمال وجود دارد که این نظر با توجه به محدود بودن و مشروط بودن آن  و همچنین قیمت بالای ارز، احساس نمی‌کنم.

سردرگمی واردکنندگان خودرو

فعالیت های واردکنندگان خودرو در قبال تایید نشدن خودرو واردکنندگان از جمله مواردی که مورد نظر را می‌پذیرند، آن‌ها را در حوزه تولید خودرو به کشور نادیده گرفته اند و همچنین با توجه به اینکه برخی از آنها به سمت تولید می روند، تصویب مجلس شورای اسلامی. دلیل بسیار مهم نیز درباره کم میلیون واردکنندگان قدیمی به سرگیری واردات خودرو وجود دارد و آن اتفاقات گذشته به‌خصوص در دولت دوازدهم است. در آن دوره تعداد زیادی برای واردکنندگان می شوند در حالی که وزارتخانه صمت با تنظیم خود و بی‌ثبات اجازه نمی‌دهند در فضای آرام و بی‌دغدغه به فعالیت‌های بپردازند. از همین رو واردکنندگان بیم آن را دارند که در صورت آزادسازی تولید، چندی دیگر باز هم قربانی مسائل مختلف می شوند و باید کسب و کار کنند خود را مانند گذشته رها کنند. بازیگران جدید واردات خودرو سعی می کنند تا به هر نحوی که شده این لایحه تصویب شود. دلیل کم میلیون واردکنندگان به واردات چرا شرکت‌های توانا در زمینه واردکننده دیگر خودروهای وارداتی خودرو هستند؟ چه اتفاقی افتاد که بعد از این همه تلاش بابت لغو ممنوعیت های واردات، اکنون با حمایت مجلس و خودروسازان، شرکت فعال در زمینه تولید خودرو دیگر مانند گذشته است تولید خودرو برایشان جذاب نیست؟ در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید، یکی از کم متقاضیان وارد شد.
به واردات خودرو، و شروطی عنوان شد که در مجلس شورای اسلامی برای سرگیری خودرو در نظر گرفته شده است. در واقع یکی از این کم میل این است که مجلسی را به طور مشروط و مشروط وارد می کند محدود خودروهای اشاره دارد، به همین خاطر واردکنندگان معتقدند اگر این مصوبه اجرایی شود شاید تا سالیان طولانی شود امکان اصلاح آن نباشد. با توجه به این تصمیم برخی از شرکت های واردکننده عمل قدیمی از دور رقابت خارج می شوند و شرایط ممکن خواهد بود. این در حالی است که واردکننده‌ها به آن‌ها مانند گذشته و در بستری طبیعی هستند به کسب و کار خود برگردند. جدا از این موضوع، حالا خبر می‌رسد کم‌میلی واردکننده به تولید خودرو منبع دیگری نیز دارد. طی سه سال و نیمی که ممنوعیت واردات خودرو ذره است، برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه نامیدی از ممنوعیت خارج می‌شوند. واردات، به سراغ مونتاژ خودرو بخصوص مونتاژ محصولات چینی رفته‌اند.
بازیگران جدید واردات خودرو میل خود را تا به این لحظه برای رسیدن به هدف خود حفظ کرده اند.

مطالعه بیشتر  معرفی سایپا کادیلا

شرکت های وارد کننده در زمان انتظار برای تصویب لایحه واردات خودرو

بر اساس آماری که انجمن خودروسازان ایران منتشر می کند، برخی از این شرکت ها در حال حاضر فعالیت های خود را در بخش مونتاژ آغاز کرده اند،
دیگر مانند گذشته برای آنها جذاب و مهم نیست. اما شاید این شرکت‌ها بدشان نیاید در کنار مونتاژ، تولید محدودی نیز دارد داشته باشند، اما گویی دیگر این موضوع برای آنها اولویت نیست. در صورت تولید در این شرکت‌ها رونق پیدا کند، شرکت‌های مورد نظر در تولید صف‌ کننده یا همان مونتاژ کنندگان داخلی قرار خواهند گرفت؛ در چنین شرایطی اگر آزاد باشد، آنگاه باید وارد رقابت شوند. احتمالا شرکتهای مورد نظر در حساب و کتاب خود به این نتیجه رسیده است که حالا که در قامت مونتاژ پدیدار شده است، از سرگیری وارد کردن به نفع آنها و حتی آنها می شود. ممکن است فعالیت جدیدشان را تحت‌ تاثیر منفی قرار دهد. از همین‌ رو دیگر مانند گذشته نه‌تنها موافق هستند، که احتمالاً بی‌میل هستند که این موضوع بایگانی شود. این موضع به طور خلاصه به شرکتهایی است که در سمت مونتاژ رفته اند وگرنه آن دست واردکنندگان می شود که چنین فعالیتهایی را انجام می دهند. که چنین فعالیت هایی را انجام می دهند. را آغاز کردند، ادامه به دلیل نخست (ممنوعیت و محدودیت در تصویب مجلس) میل به ورود خودرو به کشور وجود ندارد.

قطعه خودروسازان و سازندگان واردکننده می‌شوند؟

واردات خودرو در قبال، قانون موافقان بسیاری در مجلس شورای اسلامی هستند و مخالفتی از سوی خودروسازان و خودروسازان را نیز به خود نمی‌بینند.
با این حال با موضع منفی واردکنندگان است. بنابراین به نظر می‌رسد اگر حتی مجمع تشخیص مصلحت را با تصویب طرح کند و تولید انجام دهد خودرو از سر گرفته شود، واردکنندگان بزرگ احتمالا غایبان این ماجرا خواهند بود. از همین رو این احتمال قوی وجود دارد که بازیگران جدید وارد عرصه ورود می شوند. در این زمینه نمی‌توان نهادهای ذی‌نفع یا مجوزهای خاصی را که از سوی دولت به اعطای مختلف می‌شود را نادیده گرفت. بازیگران جدید واردات خودرو در تلاش هستند تا قطعه سازان و خودروسازان به حوزه ورود راه پیدا کنند.

چالش های بازیگران جدید

به عنوان مثال، قطعه خودرو به دست خودروسازان و سازان بیفتد، احتمال بروز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد. در مورد خودروسازان، نگاهی به تجربه نشان قبلی می‌دهد آنها معمولاً واردکنندگان خوبی نبوده‌اند. در دهه ۸۰، هر سه خودروساز بزرگ کشور اقدام به واردات کردند و معمولاً هیچ‌کدام از آنها موفقیتی در این حوزه ندارند و قافیه را به ویژه از باختند می‌رسانند. به عنوان مثال پارس خودرو، در مقطعی اقدام به واردات نیسان کرد و این در حالی بود که خودروی موردنظر توسط بخش خصوصی نیز وارد می‌شد. هر چند اوایل می‌رفت به دلیل مهم موضوع خدمات پس از فروش، پارس‌خودرو برای بخش خصوصی پیروز می‌شود، اما رفته رفته مشخص می‌شود که در نظر گرفتن قیمت، خریدشان از بخش خصوصی است.

چالش ناشی از آزاد شدن برای قطعه سازان چیست؟

اما در مورد وارد شدن سازندگان قطعات نیز چالش مهمی است که ممکن است رخ دهد، صوری از برخی فعالان این حوزه است. طبق قانون مجلس،واردات بدون انتقال ارز و در قبال خودرو امکان پذیر است. هر چند گمان می‌رفت سازندگان قطعات با موضوع مورد قبول نباشند، اما ظاهرا نفع خود را در این دیده‌اند. که اگر طبق قانون مجلس آزاد شود، آنها می‌توانند از مکان‌های مکانی، خودرو نیز وارد شوند و به دست بیاورند. این در حالی است که ممکن است. برخی از سازه های قطعات با توجه به تجربه های قبلی به امتیاز صوری بروند. در این صورت، مجلسی‌ها مبنی بر رشد از ناحیه گیاه، محقق خواهد شد. این چالش از آن جهت می‌شود که برخی از قطعات داخلی قبل از آن در زمینه تولید نیز صوری انجام دهند. به عنوان مثال برخی از قطعات خارجی
(عمدتا ساخت چین) را به نام تولید داخلی در بازار عرضه می کند و از این ناحیه می گوید به دست آوردند.

مطالعه بیشتر  معرفی پیکاپ جذاب شورولت مونتانا 2023

نوشته های مشابه