اخبار و رویداد ها

تأثیرات مذاکرات وین بر بازار خودرو

تاثیرات مذاکرات وین بر بازار خودرو

تأثیرات مذاکرات وین بر بازار خودرو چیست؟

به گزارش پایگاه خبری  نیکبخت خودرو ، فربد زاوه کارشناس بازار خودرو : «نوسان قیمتی در بازارها طی هفته‌های هفته گذشته بود و همین چند پیش بود که بیشتر از عواملی بودند کاهش قیمت مسکن خبر داده بود، اما پایگاه اطلاع رسانی بود. کاهش نرخ ارز بر این بلاتکلیفی بی تاثیر نبوده است. زاوه معتقد است که این افتهای نه چندان کم رمق جزئی از بازار آن هم در شرایط فعلی هستند اما برای این موضوع. کاهش قیمت ها پایدار باشد و به هر بازاری برسد که بتواند، می بایست برنامه ریزی بلندمدت برای تغییرات اقتصادی باشد صورت پذیرد. او در این خصوص می‌گوید: «با توجه به این که برای تورم و برنامه‌هایی نیست و ادعا می‌کند که هر از گاهی برخی از برخی رشد‌ های اقتصادی هم می‌توانند هیچ پایه علمی نداشته باشند، پس می‌بینیم که این نوسانات قیمتی پایدار است.»

نوسانات قیمتی پایدار

فربد زاوه، کار بازار خودرو، در مورد نوسانات بازار خودرو و روند کاهشی این بازار در روزهای گذشته است، اگر چه چیزی از قیمت‌های خودرو در بازار وجود داشته باشد، اما در کنار آن می‌بینیم که مشتریان‌ نیز برای خرید مرددند و تعلل می‌کنند. او در ادامه افزود: «اما آن چه مسلم است پایداری تأثیرات این موضوعات را به بحث‌های زیرساختی و موضوعات کلان اقتصادی برمی‌گرداند و زمانی این قیمت‌ها در بازار پایدار می‌شود که موضوعاتی مانند میزان تورم و رشد اقتصادی با برنامه‌های دقیق جلو رود و در شرایط اقتصادی کشور باشند. مطلوبی باشند.» این کارشناس بازار خودرو بیان می‌کند: «با توجه به این که برای تورم و رشد اقتصادی برنامه‌های نیست و ادعاهایی هم وجود دارد که هرگاه از برخی ادعاها می‌شود هیچ پایه علمی وجود ندارد، پس می‌بینیم که این نوسانات قیمتی پایدار است. در صورتی که همین شرایط سیاسی باقی بماند سال آینده (۱۴۰۱) نیز بازار خودرو با رکودی شدید روبه‌رو خواهد بود که در کنار آن تورم بالا می‌رود و مسلماً حجم بالایی خواهد داشت اما در کنار آن افزایش قیمت‌ها در بازار نیز خواهد بود. .» او با اشاره به تصمیم‌های مجلس گفت: «با توجه به بودجه‌های مجلس و حرف‌ها و سیاست‌هایی که دولت می‌کند که همگی نشان‌هایی از تورم بالا دارد و آن گونه‌ای است که از بودجه جاری و کسری بودجه سال آینده یا ارائه تکلیف‌هایی به بانک‌ها می‌شود. یا وام‌های خردی که روی آن منور داده می‌شود، همه را پیدا می‌کنند و همه این امر را نشان می‌دهند. که بدنه حاکمیت مسئله را به‌درستی متوجه نشده است.»

مطالعه بیشتر  کمپانی بورگوارد ورشکسته شد

مشکل تورم با سرکوب قیمت‌ها حل نمی‌شود

زاوه در بخش دیگری از سخنان خود درباره تأثیرات مذاکرات وین بر بازار خودرو با اشاره به این که مسئله تورم با سرکوب قیمت‌ها و ارائه تسهیلات حل نمی‌شود و نمی‌شود تنها شرایط را وخیم‌تر کرد، گفت: «در صورتی که برجام می‌توان به کیفیت برجام امیدوار بود تا نرخ درازمدت داشته باشد. کاهنده شود اما اگر برجامی حاصل شود و این برجام کوتاه‌مدت باشد، در بازار هیچ تأثیری نخواهد داشت، زیرا حتی این امکان به تولید محصولات جدید نیز به بازار نمی‌رسد. حتی در صورت اجرای هم‌شدن برجام باز نیازمند پیش‌نیازهایی مانند FATF و اعتبارسنجی و بحث‌های شبکه بانکی و … هستیم. پس از اثر این توافقات در سال ۱۴۰۳ قابل مشاهده است و نه در سال ۱۴۰۱ و شاید تاثیری داشته باشد که این موضوع در سال ۱۴۰۱ می‌تواند افزایش قیمت‌ها را کاهش دهد، نه این که به کاهش قیمت‌ها منجر شود.» این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: «در سال ۱۴۰۱ باز هم با تورم در بازار خودرو اتفاق می‌افتد و با همین اتفاق می‌افتد که در سال ۱۴۰۰ باید منتظر افزایش قیمت تا ۴۰درصدی در قیمت‌ها و حدود ۳۰۰ میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی صفر کیلومتر بود. ایرانی شد.»

افزایش یا کاهش تولید؟

در مورد برنامه وزارت صمت در سال آینده برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو توضیح داد:«چیپ‌ ست‌های الکترونیکی برای سال‌های ۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش تولید را در نظر گرفته و به دلیل آن قطعه تمام تیراژها را کاهش می‌دهد. پایین آورده‌اند و این بی‌اطلاعی وزارت صمت از آمارهای جهانی جای دارد.» باور به افزایش ۶۰درصدی تیراژ خودرو برای سال جدید نشان می دهد که در جریانات جهانی نیستیم و این گونه می اندیشیم که اگر قیمت آب را به جای چهار هزار تومان دو هزار تومان اعلام کرد، پس به این طریق مسئله تورم حل می شود. خودرو هم می‌توان چنین مدلی را در نظر گرفت اما باید گفت این برنامه نه از لحاظ مالی قابل اجرا و نه قطعات مورد نیاز برای تامین خواهد بود. در حالی که با وجود این قیمت‌ها هم محدود شده است. این کارشناس خودرو با بیان این مطلب که اگر قیمت‌ها شناور می‌شوند، یک میلیون دستگاه خودرو را هم نمی‌توانم فروخت، افزود: «ما در زمانی که قدرت خریدمان ۲.۵ برابر امروز و تورم امروز را هم نداشتیم به آمار تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید. دستگاه به سختی رسیدیم. آیا با وجود این شرایط چگونه باید به این رقم برسیم؟ در تمامی برنامه‌های دولتمردان و مجلسی‌ها گاهی می‌شود که مستقل از کشور صحبت می‌کنند یا این که در مورد کشوری خیالی سخنی می‌گویند و واقعاً واقعیت‌های جامعه امروزی را نمی‌بینند.»

زاوه با تاکید بر این موضوع که واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ها در این بازار را نیز جابه‌ جا کند، گفت: «البته در مواردی که توافقات وین صورت گیرد، واردات خودرو نیز از سر می‌شود و در صورت خرید خودرو باز می‌شود. قوانین کیفیت (آسان یا سخت‌ بودن قوانین) می‌توانم امیدوار باشم که ۶۰درصد از خودروهای گران‌ قیمت (۸-۱۰ میلیارد تومان) ارزان‌تر می‌شوند که باز هم این پیش‌بینی به کم و کیف قوانین برمی‌گردند، اما در صورتی که مهندسی‌ سازی شده باشد، برای آن در نظر گرفته شده، باز هم با قیمت‌های بالا می‌بینید.»

 

مطالعه بیشتر  ارزان‌ترین شاسی‌بلند و کراس‌اوورهای موجود در ایران

نوشته های مشابه