اخبار و رویداد ها

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد

در این مقاله از نیکبخت خودرو میپردازیم به کمپانی لایت یر (lightyears) که یک استارت آپ هلندی میباشد برای خلاصه کوتاه از این خودرو و عملکردش تنها به تیتر صفحه اصلی این کمپانی اشاره کنیم شاید کافی باشد.

“ماه ها بدون شارژ رانندگی کنید”

طبق اطلاع رسانی های این شرکت و مقالاتی که در مورد این خودرو منتشر کرده اند؛ نگاهی می اندازیم به بررسی و موارد منتشر شده، این استارتآپ هلندی برای اولین بار اقدام به تولید خودرویی کرد که مستقیما از نور خورشید انرژی میگیرد؛ لایت یر در زمینه مصرف انرژی، قابلیت برد و شارژ مجدد چرخ فناوری را اختراع کرده است.

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

این خودرو مانند هیچ خودروی برقی دیگری ساخته نشده است و در حین حرکت شارژ می شود و به تنهایی تا ۷۰ کیلومتر در روز برد دارد. طراحی جامع لایت یر کمک می کند تا از آخرین ژول انرژی بیشترین بهره را راننده خودرو ببرد

اولین مدلی که لایت یر تولید کرده است، لایت زیرو (Lightyear 0) نام دارد که ۲۵۰ هزار یورو قیمت داشته و تا کنون ۱۵۰ سفارش دریافت کرده است.

لایت یر قصد دارد حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این مدل را در کارخانه Valmet Automotive Oyj در فنلاند، با نرخ شروع یک خودرو در هفته، تولید را آغاز کند . لکس هوفسلوت، مدیر اجرایی در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: “تولید تا نیمه دوم سال آینده، باید به پنج خودرو در هفته افزایش پیدا یابد.”

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

هوفسلوت اضافه کرد: “این خودرو که پنل‌های خورشیدی خمیده در سرتاسر کاپوت و سقف دارد، می‌تواند دو ماه بدون شارژ در آمستردام در تابستان و تا هفت ماه در پرتغال رانندگی کند. نیروی خورشیدی هر روز ۷۰ کیلومتر (۴۳ مایل) به مسافت رانندگی اضافه می‌کند.”

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

قابلیت برد بزرگ و روشن

با لایت یر زیرو، خورشید منبع انرژی شما میباشد. تصور کنید: بعد از دو ساعت به ماشین خود باز می گردید. با ضربه زدن بر روی سیستم اطلاعات سرگرمی بصری خود، می بینید که در زمانی که دور بودید، خورشید برد شما را ۲۰ کیلومتر افزایش داده است. خوب. بسته به آب و هوا، شما می توانید سالانه بین ۶۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ کیلومتر برد آزاد، بی دردسر و راحت داشته باشید.

نحوه شارژ شدن

لایت یز زیرو بسیار کم به سوکت ها و کابل ها وابسته است. اما وقتی شارژ را انجام می دهید، می توانید انتظار یک سواری آسان را داشته باشید. هر پریز در دنیا به ایستگاه شارژ تبدیل می شود. با وصل شدن به یک پریز معمولی خانه، سوکتی که برای روشن کردن وسایل برقی آشپزخانه خود استفاده میکنید میتواند لایت یر زیرو را شارژ کند، همچنان می توانید بیش از ۳۰۰ کیلومتر برد را در طول شب شارژ کنید.

فراتر از مرزها رانندگی کردن

دیگر مسیرهای برنامه ریزی در اطراف پورت های شارژ وجود ندارد لایت یر زیرو مانند شما از ماجراجویی انرژی می گیرد. فضای ۴۷۴ لیتری صندوق عقب با صندلی‌ها بالا و فاصله ۱۸۳ میلی‌متری از سطح زمین، آن را برای کاوش در زمین‌های ناشناخته و رفتن به مقصدهای دور از مسیر بسیار ایده‌آل می‌سازد.

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

مشخصات عمومی

 

برد 

> 1000 کیلومتر برد رانندگی بین دو لحظه شارژ⁽۱۴

محدوده باتری

۶۲۵ کیلومتر (WLTP) ⁽²⁾

برد بزرگراه (در ۱۱۰ کیلومتر در ساعت)

۵۶۰ کیلومتر⁽²⁾

برد خورشیدی روزانه اضافی

تا ۷۰ کیلومتر ³۳
بازده سالانه خورشیدی

تا ۱۱۰۰۰ کیلومتر³۳۴

بسته باتری

۶۰ کیلووات ساعت

شتاب

۰-۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۱۰ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

شارژ را به برق بزنید

روش شارژ

به طور معمول در یافت می شود حداکثر سرعت شارژ⁽۴۴

۳.۷ کیلو وات

منزل ۳۲ کیلومتر در ساعت (۲۰ مایل در ساعت)
۲۲ کیلو وات محل کار

۲۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴ مایل در ساعت)

۵۰ کیلو وات مکان های عمومی

۵۲۰ کیلومتر در ساعت (۳۲۳ مایل در ساعت)

 

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

سازگار با محیط زیست، فضای داخلی گیاهی

طراحی پایدار در هر درز از لایت یر زیرو، دوخته شده است. داخل خودرو با کیفیت بالایی از چرم گیاهی، پارچه‌های بطری PET بازیافتی و نخل حصیری بازسازی‌شده پایدار ساخته شده است و جان تازه‌ای را به مجموعه‌ای آگاهانه از مواد طبیعی می‌بخشد.

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

هدف اصلی این کمپانی و شعارشان برای تولید این دست خودرو را میتوانید مطالعه کنید:

چگونه تحرک پاک می تواند آینده را متحول کند

ما معتقدیم که حرکت پاک به طور مثبت آینده سیاره ما و زندگی همه را شکل می دهد.

تحرک یک نیاز اساسی جامعه است. اما به تعادل نیاز دارد – درست مانند زمین ما، با تکرارهای دقیق و اکوسیستم های ظریف. این تعادل است که مأموریت ما را هدایت می کند و شکل می دهد.

تحرک پاک معیاری را برای صنعت خودرو میتواند تعیین کند و هر تصمیم ما را شکل دهد. از پنل های خورشیدی که تولید می کنیم تا مواد پایداری که انتخاب می کنیم.

برای حفاظت از محیط زیست و دستیابی به اهداف اقلیمی توافق پاریس، تحرک پاک ضروری است. چالش در حفاظت از دسترسی مردم به تحرک و اکوسیستم سیاره ما است. یک عمل شعبده بازی که با خودروهای سوخت فسیلی قابل تحقق میباشد.

از سوی دیگر، خودروهای برقی خورشیدی (SEV) نقشی اساسی در پاکسازی صنعت خودرو دارند. این فناوری است که لایت‌یر سال‌ها پیش آغاز به کار کرد و بسیاری ما را رویاپرداز نامیده‌اند. اما امروز، این یک واقعیت شگفت‌انگیز است که برخاسته از تلاش انسان در مناطق دورافتاده استرالیا است.

در لایت یر، ما دائما در حال نوآوری هستیم. ما اولین خودروی خورشیدی آماده تولید جهان را عرضه کردیم، اما این تنها آغاز است.

لایت یر زیرو، گامی درخشان در انجام ماموریت ما است. این پایه‌های مدل بعدی و مقرون‌به‌صرفه ما، لایت یر ۲ میباشد.

اولین اتومبیل خورشیدی دنیا معرفی شد-نیکبخت خودرو

تکنولوژی پیشگامانه

لایت ر زیر،  به عنوان اولین وسیله نقلیه الکتریکی خورشیدی آماده تولید دوربرد جهان، تحرک را دوباره تعریف می کند.
این فناوری که با کارایی رادیکال در قلب خود طراحی شده است، فناوری های انقلابی را در دستان رویایی که با هر کیلومتر خورشیدی تمیزی که طی می کنند، تاریخ را بازنویسی می کنند، قرار می دهد.

لایت یر قصد دارد حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این مدل را در کارخانه Valmet Automotive Oyj در فنلاند، با نرخ شروع یک خودرو در هفته، تولید کند. لکس هوفسلوت، مدیر اجرایی در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: تولید تا نیمه دوم سال آینده، باید به پنج خودرو در هفته افزایش یابد.

هوفسلوت اظهار کرد: این خودرو که پنل‌های خورشیدی خمیده در سرتاسر کاپوت و سقف دارد، می‌تواند دو ماه بدون شارژ در آمستردام در تابستان و تا هفت ماه در پرتغال رانندگی کند. نیروی خورشیدی هر روز ۷۰ کیلومتر (۴۳ مایل) به مسافت رانندگی اضافه می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ در هلند تأسیس شد و در حال توسعه Lightyear ۲، دومین مدل پرتیراژ خود، با قیمت اولیه حدود ۳۰ هزار یورو بوده است. به گفته این شرکت، انتظار می‌رود که Lightyear ۲ تا سال ۲۰۲۵ به تولید برسد.

تاریخ: ۱۹  آذر ۱۴۰۱

 

مطالعه بیشتر  معرفی جیلی امگرند L 2022

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *