اخبار و رویداد ها

معرفی جیپ کامپس ۲۰۲۰

سرانجام جیپ مشخصات فنی و تصاویر رسمی مدل ۲۰۲۰ از شاسی‌بلند کامپس (Compass) را ارائه کرد. خودرویی که FCA (اتحاد فیات کرایسلر) آن را در کارخانه ملفی ایتالیا برای عرضه در بازار اروپا تولید می‌کند. گفته می‌شود تغییر محل مونتاژ این خودرو منجر به کاهش سه هفته‌ای زمان تحویل آن می‌شود. چراکه پیش‌تر این خودرو در مکزیک تولید می‌شد.

شرکت مدعی است کامپس جدید با انبوهی از تغییرات فنی و مهندسی روی کار آمده است. نکته جالب درباره این شاسی‌بلند زیبا پیشرانه جدید ۱.۳ لیتری توربوشارژ آن است که جایگزین نمونه ۱.۴ لیتری قبلی شده است. برای این قوای محرکه دو سطح خروجی ۱۳۰ و ۱۵۰ اسب‌بخاری در نظر گرفته شده است. اما گشتاور هر دو مدل ۲۷۰ نیوتن‌متر خواهد بود. جعبه‌دنده‌ها نیز شامل نمونه‌های ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه است.

طراحی ظاهری

این محصول همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می کنید؛ ویژگی های زبان طراحی چند سال اخیر جیپ را همراه خود دارد و آنها را با جزئیات سبک تری ارائه می کند که این مساله با برچسب قیمت مدل پایه آن یعنی ۲۲ هزار دلار ارتباط مستقیم دارد. کامپس های آلتیتیود در بخش دماغه ساده و البته بدون نقص به نظر می رسد. اینجا خبری از عناصر کرومی نیست و بامپر هم عملا جزئیات چندانی ندارد.

در نمای جانبی نوار پلاستیکی هلال فندرها(گلگیر) و قسمت رکاب با رنگ متفاوت از رنگ اصلی خودرو بر جذابیت کار افزوده است و اینجا هم سادگی و زیبایی حرف اول را می زند. ستون آخر نیز با طراحی هوشمندانه ای به فندر عقب و چراغ های اصلی رسیده است. در نمونه مورد بررسی ما که حضور آپشن قیمت آنرا به ۳۸۲۹۰ دلار رسانده است؛ رینگ های خاکستری تیره ۱۹ اینچی با کد رنگ گان متال جلوه زیبایی دارد. در قسمت عقب؛ چراغ های اصلی با گرافیک مناسب و بامپر بسیار ساده به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده اند و مهمترین رویداد این قسمت را باید خروجی اگزوز دوقلوی آن دانست که به عنوان نشانه ای از قدرت بالای موتور، بیننده را دلگرم می کند!

مطالعه بیشتر  ثبت نام سومین مرحله قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شد

جیپ کامپس 1

بررسی فنی جیپ کامپس۲۰۲۰

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به موتورهای بنزینی علاقه دارند، جیپ کامپس جدید گزینه مناسبی برایتان نیست، زیرا این محصول فقط با موتور دیزلی ارائه شده است. موتور ۲.۰ لیتری توربو دیزل چهار سیلندر آن، قدرتی معادل ۱۶۷ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۵۰ نیوتون.متر تولید می‌کند.

این موتور قدرتمند، با یک جعبه دنده ۹ سرعته همراه شده و قدرت را از طریق آن، به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. در زمان‌هایی که قدرت فقط به چرخ‌های عقب برسد یا خودرو تشخیص دهد که قدرت کشش کاهش پیدا کرده است، یعنی در اکثر مواقع، مانند یک خودروی FWD عمل می‌کند. تقریبا تمامی شاسی بلندهای AWD به همین شیوه عمل می‌کنند، اما جیپ نهایت تللاش خود را به کار گرفته است تا این محصول، به یک آفرودر تمام عیار تبدیل شود. با این حال، دکمه قبل ۴WD، به شما اجازه می‌دهد که به صورت مداوم، قدرت را به چرخ‌های جلو و عقب هدایت کنید.

به گفته کمپانی سازنده، کامپس تریل هاوک در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵.۷ لیتر مصرف می‌کند. این اعداد و آمار برای یک خودروی دیزلی، رویایی است. فاصله کف این آفرودر از زمین، حدودا ۲۲۵ میلی متر است. سیستم کنترل کشش این شیر خشمگین به خوبی عمل می‌کند و کامَپس را به راحتی به سمت جلو سوق می‌دهد. شاید یکی از نقاط ضعف این شاسی بلند، سیستم تعلیق نه چندان قوی آن باشد. همین موضوع، عملکرد حالات مختلف رانندگی که انتخاب می‌کنید را به هنگام ترمز گرفتن، دچار مشکل می‌کند. دنده یک جعبه دنده ۹ سرعته، در مواقع مختلف حسابی به کارتان می‌آید.

طراحی و ساخت جیپ کامپس تریل‌هاوک به گونه است که برای راه‌های جنگل، مسیرهای پر چمن و لیز، مسیرهایی با گل و لای نه چندان عمیق و… مناسب است. اگر موتور داغ نکند، رانندگی در مسیرهای شنی هم بسیار آسان خواهد بود. در حالی که این محصول یک آفرودر مثال زندنی محسوب می‌شود، اگر شما بخواهید می‌تواند مانند یک شاسی بلند جمع و جور شهری نیز رفتار کند. یک خودروی با شعاع چرخش ۱۰.۷۸ متری، برای رانندگی در شهر مناسب است.

با این حال، شاید برای کسی که یک خودروی آفرود حرفه‌ای می‌خواهد، جیپ کامپس تریل هاوک ۲۰۲۰ چندان گزینه خوبی نباشد. به هر حال، هدف از طراحی و تولید این ماشین هم تنها هیجان انگیز کردن سفرهای آفرودی نیست. از آنجایی که گیربکس اتوماتیک و ۹ سرعته آن به عنوان واسطه‌ای بین سرعت‌های کم و بالا عمل می‌کند، استفاده از دنده‌های پایین آن را تحت فشار قرار می‌دهد. پایین آوردن دنده و اعمالی از این نظیر، باعث تولید حرارت شده و از سر و صدای فن‌ها، می‌توان گرم شدن گیربکس را حس کرد، حتی زمانی که موتور را خاموش کنید. در این زمینه، جیپ چِروکی تریل‌هاوک (Jeep’s Cherokee Trailhawk) کاملا برعکس بوده و شاید برای آفرود مناسب‌تر باشد. این مدل، به یک موتور بنزینی ۳.۲ لیتری مجهز است که ۳۶۸ اسب بخار نیرو و ۳۱۵ نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند.

از آنجایی که این مدل از کامپس تنها مدلی است که با موتور دیزلی ارائه می‌شود، در قیاس با موتور ۲.۴ لیتری‌اش گشتاور بیشتری تولید می‌کند. با این حال، شاید از نظر برخی‌ها مانند موتورهای ۲.۰ لیتری دیزلی دیگر قوی نباشد. مانند دیگر موتورهای دیزلی، تا وقتی که نخواهید سرعت بگیرید یا بار خیلی سنگین حمل کنید، بسیار عالی عمل می‌کند. ارتفاع نسبتا زیادکف از زمین، به مدیریت دست اندازها و جاده‌های ناهموار کمک بسزایی کرده و یک جور حس اعتماد به نفس در راننده ایجاد می‌کند. رفتار کامپس به هنگام رانندگی به گونه‌ای است که انگار صاحب جاده بوده و آن را مو به مو و خط به خط بلد است، با این حال به اندازه کافی دینامیک نیست.

پیشرانه

این محصول از موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با ۱۸۰ اسب بخار خروجی و گشتاور ۱۷۵ پوندفوت استفاده می کند. سامانه تمام چرخ محرک نیز در حالت آپشن قابل سفارش است. این مجموعه با جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک هماهنگ شده که درباره عملکرد آن نقدهای زیادی نوشته شده و نمونه ۶ سرعته دستی نیز در تمامی تریم ها قابل سفارش نیست. وزن خودرو در مدل مجهز به سامانه تمام چرخ محرک برابر با ۱۶۴۸ کیلوگرم است. آمار مصرف سوخت برای نمونه مجهز به سامانه تمام چرخ محرک در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر است با: شهر ۱۰.۷ لیتر، بزرگراه ۷.۸ لیتر و حالت ترکیبی ۹.۴ لیتر.

مطالعه بیشتر  خودرو های وارداتی زیر 10 هزار دلار با تعرفه 20 درصد وارد کشور می شوند

نوشته های مشابه