اخبار و رویداد ها

پیش فروش ۴ محصول سایپا، پنجشنبه ۱۷ آذر

پیش فروش ۴ محصول سایپا، پنجشنبه ۱۷ آذر

به گزارشی از نیکبخت خودرو، گروه خودروسازی سایپا شرایط جدید پیش فروش ۴ محصول خود را اعلام کرده است. بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده است، در این پیش فروش که ثبت نام آن روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد، سایپا ۴ خودروی شاهین دنده ای، ساینا S دوگانه سوز، ساینا S اتوماتیک و وانت پراید ۱۵۱ را عرضه میکند؛ این بخشنامه در ساعت ۱۰ صبح روز ۵ شنبه هفدهم آذر ماه سال ۱۴۰۱ فعال میشود، البته که زمان تحویل خودروهای مختلف در این بخشنامه نیز از اردیبهشت ماه تا مهر ۱۴۰۱ میباشد.
قیمت خودروها در این طرح در زمان ثبت نام قطعی نیست و قیمت نهایی هر خودرو، بر اساس قیمت روز خودرو در زمان تحویل محاسبه میگردد.

 

نام خودرو مبلغ علی الحساب پیش پرداخت موعد تحویل قیمت نهایی خودرو
شاهین G 172 میلیون و ۳۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان تیر الی مهر ۱۴۰۲ قیمت روز خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد مشتریان
ساینا S دوگانه سوز   ۱۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اردیبهشت الی مهر ماه ۱۴۰۲
ساینا S اتوماتیک   ۱۳۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان
 سایپا ۱۵۱  ۸۴ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان  تیر الی مهر ۱۴۰۲
پیش فروش جدید 4 محصول سایپا از پنجشنبه - آذر 1401-نیکبخت خودرو

شاهین و ساینا، سدان های پرفروش سایپا

ساینا و شاهین دو محصول سایپا هستند که در بخش سدان وارد بازار شده‌اند. با وجود تفاوت قیمتی، مشخصات ساینا و مشخصات شاهین شباهت‌های زیادی را به یکدیگر دارند؛ نگاهی به مشخصات فنی و امکانات هر دو خودرو می اندازیم، این دو خودرو از پرفروش‌ترین اتومبیل‌های حال حاضر بازار ایران هستند. ساینا، سدان جمع و جور سایپا؛ تولید ساینا در سایپا از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. برنامه طراحی و تولید ساینا پس از انتقادات گسترده به طراحی تیبا آغاز شد. در نتیجه طراحان و مدیران سایپا محصولی را روانه بازار کردند که ظاهری زیبا و دلچسب‌تر از تیبا داشته باشد. همانند اکثر فیس‌لیفت‌ها، مشخصات ساینا با مشخصات فنی تیبا مشابهت بسیاری دارد و تنها در برخی قسمت‌ها همچون طراحی ظاهری یا امکانات تفاوت‌هایی را میان این دو خودرو می‌توان دید؛ یکی از نکات جالب مشخصات ساینا، تولید این خودرو در چند مدل مختلف است. امروزه با جستجو در بازار، می‌توانید چند تیپ از این خودرو را پیدا کنید که شامل ساینا EX، ساینا SX، ساینا ساینا S و ساینا اتوماتیک هستند.

مطالعه بیشتر  قیمت خودرو پرواز کرد!

 

پیش فروش جدید 4 محصول سایپا از پنجشنبه - آذر 1401-نیکبخت خودرو

اکثر نسخه‌های موجود از ساینا در بازار کشورمان، از نوع ساینا EX هستند. این نسخه تیپ دنده‌ای از ساینا است و از نظر امکانات و تجهیزات در سطح حداقلی قرار دارد. ساینا SX نسخه ساده‌تر این خودرو است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به تولید رسید و سپس با ساینا EX جایگزین شد؛ ساینا G تاکنون به بازار عرضه نشده است و به جای آن نسخه فیس‌لیفت ساینا یعنی ساینا S را امروزه در دسترس داریم. ساینا اتوماتیک تنها در سال ۱۳۹۷ به تولید رسید که به گیربکس اتوماتیک CVT‌ با شش دنده مصنوعی مجهز بود. ساینا پلاس نیز نسخه‌ای تولید محدود از این خودرو بود که همراه تیبا ۲ پلاس، طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید شد. ساینا پلاس در مقایسه با ساینا EX، به آپشن‌های بیشتری همچون نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای مجهز بود. با وجود تفاوت آپشن‌ها بین تیپ‌های مختلف، وجه مشترک مشخصات ساینا در تمامی تیپ‌ها استفاده از پیشرانه ۱.۵ لیتری M۱۵ است. این موتور نسخه ارتقا یافته موتور پراید است که همچنان از سیستم هشت سوپاپ استفاده می‌کند و به همین دلیل، راندمان متوسطی را از خود به نمایش می‌گذارد.

حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه M۱۵ در ساینا به ترتیب ۸۷ اسب‌بخار و ۱۲۸ نیوتن متر هستند. به جز نسخه اتوماتیک، تمامی تیپ‌های این خودرو به گیربکس پنج سرعته دستی مجهز هستند که نسبت به گیربکس پنج سرعته تیبا اندکی تقویت شده است. نسخه مرسوم از ساینا یعنی تیپ EX، به امکاناتی معمولی مجهز است. از جمله تجهیزات ذکر شده در مشخصات ساینا EX می‌توان به این موارد اشاره کرد: سنسور پارک عقب، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو، دو کیسه هوا، سیستم تهویه دیجیتال، آینه‌های جانبی برقی و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها. در جدول مشخصات ساینا S به عنوان نسخه بهبودیافته و فیس‌لیفت ساینا، آپشن‌های بیشتری را می‌توان یافت. دی‌لایت، فرمان دی‌کات، نشانگر تعویض دنده، دریچه گاز برقی و چراغ‌های جدید بخشی از امکانات ساینا S هستند. با این حال همچنان ساینا S از نظر امکانات قدرتمند ظاهر نشده است. اکثر امکانات و تجهیزات اضافه شده به نسخه فیس‌لیفت ساینا مختص به تیپ G هستند، نسخه‌ای که هنوز تولید نشده است.

شاهین، پرچمدار محصولات سایپا

شاهین را می‌توان نسخه فوق ارتقا یافته از ساینا قلمداد کرد. هرگوشه از مشخصات شاهین را که بنگرید، رد پایی از ساینا و دیگر محصولات مشابه سایپا را خواهید یافت. البته سایپا وعده داده است که به زودی پیشرانه جدیدی را برای شاهین در نظر خواهد گرفت تا وجه تمایز این خودرو و دیگر محصولات اقتصادی سایپا پررنگ شود؛ تاکنون تنها تیپ دنده‌ای از شاهین به بازار عرضه شده است که آن را با نام شاهین G می‌شناسیم. این تیپ از نظر امکانات و تجهیزات در سطح حداقلی قرار دارد و برای دستیابی به تجهیزات بیشتر، بایستی منتظر عرضه نسخه‌های جدید شاهین به بازار باشیم.

پیش فروش جدید 4 محصول سایپا از پنجشنبه - آذر 1401-نیکبخت خودرو

فرآیند تولید شاهین یکی از پروسه‌های زمان‌بر و حاشیه‌ساز تولید خودرو در سایپا بود. این خودرو در ابتدا رهام نام داشت و قرار بود تا براساس پلتفرم نسل قدیمی تویوتایاریس و پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس به تولید برسد. با این حال بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و خروج برلیانس از ایران، سبب شد تا برنامه‌های سایپا به هم بریزد. در همین مدت نیز نام خودرو از رهام به شاهین تغییر یافت و پیشرانه جدیدی برای آن در نظر گرفته شد؛ با این حال حواشی تولید شاهین با عرضه این خودرو تمام نشد، چرا که رقابت این خودرو با دیگر محصول ملی یعنی تارا سبب شد تا نقاط ضعف مشخصات شاهین بیشتر از گذشته دیده شوند. با توجه به ضعف‌های شاهین و عملکرد نه چندان مطلوب پیشرانه این خودرو، انتظار می‌رود تا به زودی نسخه‌های دیگری از شاهین با مشخصات فنی متفاوت به بازار عرضه شوند.

پیش فروش جدید 4 محصول سایپا از پنجشنبه - آذر 1401-نیکبخت خودرو

در مشخصات شاهین همچنان پیشرانه M۱۵ را مشاهده می‌کنیم که البته در این خودرو به توربوشارژر مجهز شده است. پیشرانه M۱۵ اکنون به لطف بهره‌مندی از تنفس مصنوعی یا توربوشارژر، می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، ارقامی که عملکرد این پیشرانه هشت سوپاپ را در حد موتورهای ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی شانزده سوپاپ ارتقا می‌دهد. یکی دیگر از جنبه‌های مثبت مشخصات شاهین، حجم قابل توجه قسمت بار این خودرو است که به ۴۲۰ لیتر می‌رسد. این حجم برای مسافرت‌های خانوادگی معمول کافی خواهد بود. سانروف نیز به عنوان یکی از آپشن‌های مورد علاقه مشتریان ایرانی در شاهین حضور دارد. از جمله امکانات و تجهیزات درج شده در جدول مشخصات شاهین می‌توان به این موارد اشاره کرد: روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک عقب، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان برقی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب و سنسور فشار باد تایرها.

تاریخ: ۲۲  آذر ۱۴۰۱

مطالعه بیشتر  معرفی قدرتمندترین شاسی بلند تاریخ هوندا (پایلوت 2023)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *