اخبار و رویداد ها

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می شود؟(جدول نمره منفی گواهینامه ۱۴۰۱)

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می شود؟(جدول نمره منفی گواهینامه ۱۴۰۱)

در این مقاله می خواهیم راه های پاک کردن نمره منفی گواهینامه را به شما کاربران گرامی بازگو کنیم، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

تابه‌حال شده بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، با سرعت از کوچه پس کوچه‌های شهر بگذرید اما به ناگاه اس ام اس نمره منفی گواهینامه را دریافت کنید. احتمالا اولین سوالی که به ذهن‌تان می‌رسد در مورد پاک شدن نمره منفی گواهینامه است. اینکه چطور می‌توانم نمره منفی گواهینامه را پاک کنم؟ یا از کجا بدانم چند نمره منفی برای گواهینامه من ثبت شده است؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید کافیست این مقاله از ویب سایت نیکبخت خودرو دنبال کنید و اطلاعات کاملی در مورد نحوه پاک شدن نمره منفی گواهینامه، اعتراض به نمره منفی و استعلام نمره منفی گواهینامه بدست آورید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

نمره منفی گواهینامه چیست؟

احتمالا بارها از زبان برخی از رانندگان این جمله را شنیده اید که «خلاف کردم که کردم، اینکه چیزی نیست؛ در نهایت جریمه خلافی وسیله نقلیه خودم را پرداخت می‌کنم!» اما برای برخی از جرائم رانندگی مسئله بزرگ‌تر از چیزی است که فکر می‌کنند. یعنی پلیس راهور نمره منفی را برای این تعریف کرد که تنبیهی برای رانندگانی باشد که قوانین را رعایت نمی‌کنند. این جریمه می‌تواند باعث شود تمام رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشند و جان خود و اطرافیان را با عدم رعایت قوانینی مانند صحبت با تلفن همراه یا سبقت‌های غیر مجاز به خطر نیندازند.

اگر هنوز با مفهوم نمره منفی یا جریمه نمره منفی در رانندگی کنار نیامده‌اید، نگران نباشید؛ چراکه در ادامه به ساده‌ترین شکل ممکن، آن را توضیح می‌دهیم.

یکی از جرایم رانندگی که به دلیل نقص قوانین راهنمایی و رانندگی برای هر راننده‌ای ثبت می‌شود، جریمه نمره منفی است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث افزایش امتیاز نمره منفی و در نهایت توقیف گواهینامه شود. توجه داشته باشید نمره منفی برای گواهینامه شخص ثبت می‌شود و اصلا به مالک خودرو ربطی ندارد مگر اینکه پلیس در محل تخلف حضور نداشته باشد و شماره پلاک توسط دوربین شناسایی شود. پس اگر وسیله نقلیه شخص دیگری در دست شما است و اکنون به دلیل ارتکاب تخلف نمره منفی دریافت کرده‌اید، این نمره منفی برای وسیله نقلیه نیست.

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می‌شود؟ (نحوه پاک شدن نمره منفی گواهینامه)

آیا راهی برای پاک شدن نمره منفی گواهینامه وجود دارد؟ چه زمانی نمره منفی گواهینامه پاک می‌شود؟ چطور نمره نمره منفی خود را پاک کنیم؟ نمره گواهینامه بعد از چند ماه پاک می‌شود؟ این‌ها بخشی از سوالاتی هستند که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشند. برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم برای پاک شدن نمره منفی خود باید از لیست زیر سربلند بیرون بیایید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

  1. اگر ۶ ماه از آخرین تخلف دارای نمره منفی شما گذشته باشد (یعنی در مرحله اول ۲۹ و در مرحله دوم ۲۴ امتیاز منفی)  و در طی این مدت به قوانین احترام بگذارید و تخلف نمره منفی نداشته باشید، تمام نمره‌های منفی گواهینامه شما به شکل خودکار پاک می‌شود. سپس اولین تخلف بعدی به عنوان اولین نمره منفی شما شناخته می‌شود.
  2. اگر در مرحله سوم یعنی در مرحله باطل شدن گواهینامه رانندگی باشید. شرایط کمی متفاوت است. برای حذف کامل نمره منفی و خلافی خودرو نیاز است در یک سال مجموع نمره منفی‌تان کمتر از ۲۰ باشد.

در این شرایط، مشمول پاک شدن نمره منفی گواهینامه خواهید شد. در صورت زیر پا گذاشتن قوانین، تخلفات جدید به عنوان اولین نمره منفی شما شناخته شده و برای گواهینامه شما ثبت می‌شوند. پس پیشنهاد می‌کنیم بعد از پاک شدن نمره منفی گواهینامه، از تکرار این جرایم بپرهیزید و به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه کنید.

برای اعتراض به نمره منفی گواهینامه و حذف نمره منفی گواهینامه چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر به نتیجه نمره منفی اعتراضی دارید و فکر می‌کنید این نمره نباید برای گواهینامه شما ثبت شده باشد. در این شرایط می‌توانید برای ثبت اعتراض نمره منفی و پاک شدن نمره منفی گواهینامه همراه با مدارک زیر به واحدهای اجرائیات تخلفات مراجعه کنید. کارشناسان ذی‌صلاح بعد از بررسی اعتراض شما و رسیدگی به آن، رای نهایی خود را صادر می‌کنند و در صورت تائید اعتراض، پاک شدن نمره منفی شما انجام می‌شود.

  • اصل گواهینامه
  • کارت مالکیت خودرو
  • وکالت نامه یا قول‌نامه
  • فرم درخواست اعتراض به نمره منفی

مجله ماشین نیکبخت خودرو

 

آیا برای تمام تخلفات رانندگی، نمره منفی ثبت می‌شود؟

خیر؛ به صورت کلی بیش از ۱۷۲ تخلف رانندگی در جدول جرایم رانندگی وجود دارند که از بین این موارد، تنها ۲۰ مورد از آن‌ها به عنوان جرایم رانندگی پر خطر شناخته می‌شوند. شما برای هر تخلف رانندگی نمره منفی دریافت نمی‌کنید. بلکه نمره منفی گواهینامه برای تخلفاتی ثبت می‌شوند که پر خطر هستند و می‌توانند سلامتی شما و دیگران را به خطر بیندازند. در جدول نمره منفی به این تخلفات رانندگی اشاره می‌کنیم.

 

نمره منفی گواهینامه چقدر است؟ (جدول نمره منفی گواهینامه ۱۴۰۱)

همان‌طور که قبلا هم گفتیم تمام تخلفات رانندگی مشمول نمره منفی نمی‌شوند بلکه از ۱۷۲ مورد تنها در صورتی راننده امتیاز منفی دریافت می‌کند که یکی از تخلفات رانندگی زیر را انجام دهد و جریمه شود. برای آشنایی با تخلفات رانندگی به جدول زیر نگاهی بیندازید.

 

نوع تخلف نمره منفی وسایل نقلیه شخصی نمره منفی وسایل نقلیه عمومی و سنگین
انجام حرکات نمایشی مانند حرکت موتور سیکلت روی یک چرخ ۸ ۱۰
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه ۵ ۱۰
م‍صرف روان‌گردان‌ها و رانندگی در مستی ۱۰ ۲۰
ح‍رکت دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌ها ۵ ۷
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)‍ ۱۰ ۱۵
حرکت به طور مارپیچ ۳ ۵
ع‍بور از محل ممنوع ۴ ۶
ت‍جاوز به چپ از محور راه ۵ ۹
ع‍بور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۵ ۷
د‍ور زدن در محل ممنوع ۳ ۵
ع‍دم رعایت حق تقدم عبور ۴ ۶
ا‍ستفاده از تلفن همراه و وسایل مشابه در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳ ۵
نقص فنی موثر یا نقص در سامانه روشنایی در شب ۳ ۶
عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ ۸
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی  بیشتر از زمان مجاز ۷
عدم رعایت شرابط مندرج در گواهینامه مانند استفاده از عینک و … ۳ ۷
عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه ۳ ۵
عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸

محدودیت جریمه نمره منفی گواهینامه چه زمانی اعمال می‌شود؟

نمره منفی گواهینامه در سه حالت زیر اتفاق می‌افتد و در هر مرحله می‌تواند عواقبی برای راننده متخلف داشته باشد.

مرحله اول؛ ۳۰ امتیاز منفی بابت میزان نمره منفی

در مرحله اول اگر نمره منفی گواهی نامه‌تان بیشتر از ۳۰ باشد خودروتان توقیف می‌شود و تا سه ماه اجازه رانندگی ندارید. بعد از این مدت زمان کوتاه باید برای دریافت مجدد گواهی نامه خود مبلغ جریمه ۶۰ هزار تومان را پرداخت کنید. اما ممکن است این هزینه در سال جدید افزایش پیدا کرده باشد و بیشتر از این مبلغ شده باشد.

مرحله دوم؛ ۲۵ امتیاز منفی بابت تخلف دوباره

اما اگر بعد از مرحله قبل، مجددا به دلیل تخلف رانندگی، میزان نمره منفی گواهینامه‌تان بیشتر از ۲۵ شده باشد، گواهینامه به مدت ۶ ماه توقیف می‌شود. در این مدت نمی‌توانید رانندگی کنید. در نهایت بعد از گذشت ۶ ماه و پرداخت مبلغ ۹۰ هزارتومان، گواهی‌نامه‌تان آزاد می‌شود و می‌توانید مثل سابق در شهر و جاده تردد کنید.

مرحله سوم: باطل شدن گواهینامه

در مرحله آخر بعد از گذشت مرحله اول و دوم، اگر دوباره تخلفی انجام دهید و این بار نمره منفی گواهینامه به ۲۰ برسد، گواهینامه به مدت ۱ سال توقیف می‌شود. متأسفانه اگر این مرحله اتفاق بیفتد، گواهینامه‌تان به صورت کامل باطل می‌شود و برای دریافت مجدد آن باید دوباره در دوره‌های آموزشی و آزمون رانندگی شرکت کنید. البته این تمام ماجرا نیست بلکه باید مبلغ جریمه یک میلیون و پانصد هزار تومان را نیز پرداخت کنید.

 

چگونه نمره منفی گواهینامه ثبت می‌شود؟

وقتی مرتکب تخلف می‌شوید نمره منفی شما با وارد کردن شماره گواهینامه در سیستم راهور ثبت می‌شود. اما گاهی در زمان ارتکاب تخلف، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی پلاک وسیله نقلیه شما را ثیت می‌کنند؛ در این شرایط پلاک وسیله نقلیه وارد سامانه می‌شود و نمره منفی دوربین برای مالک ثبت می‌شود. البته گاهی اوقات دیده شده که خودرو دست شخصی به جز مالک خودرو بوده و در این شرایط نمره منفی برای پلاک ماشین مالک ثبت شده است. در این شرایط باید صاحب خودرو به  واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی مراجعه کند و با ارائه مدارک می‌تواند ثابت کند در زمان تخلف شخصی به جز مالک خودرو حضور داشته و نمره منفی را به گواهینامه وی منتقل یا به صورت کامل پاک کند.

 

 

استعلام پاک شدن نمره منفی گواهینامه به چه صورت است؟

داشتن نمره منفی گواهینامه یکی از دغدغه‌های بیشتر افرادی است که این روزها بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی عبور و مرور می‌کنند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد چطور بفهمیم چه نمره منفی داریم؟ آیا برای تمام تخلفات رانندگی، نمره منفی داریم؟ برای پیگیری نمره منفی باید چه کاری انجام دهیم؟ در این قسمت می‌خواهیم در خصوص روش‌های ساده و آسانی صحبت کنیم که بعد از شناخت این روش‌ها دیگر به دنبال راه دیگری نخواهید بود.

نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق اینترنت در قبضینو

استعلام نمره منفی گواهینامه قبضینو با کد ملی یکی از روش‌های آسان برای مشاهده میزان نمره منفی گواهینامه و یا وضعیت پاک شدن نمره منفی گواهینامه است. اگر نمی‌دانید این سرویس استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی در کجای سایت قرار دارد و چطور می‌توانید از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید از طریق گوشی وارد سایت قبضینو شوید باید مراحل را به شکل زیر دنبال کنید.

  • برای استعلام نمره منفی در قبضینو نیاز است به سایت استعلام نمره منفی گواهینامه به نشانی ghabzino.com مراجعه کنید.
  • روی سه خط بالای صفحه کلیک کنید و سپس گزینه نمره منفی گواهینامه را از بین خدمات خودرو انتخاب کنید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

  • شماره گواهینامه خود را به شکل صحیح در بخش نمایش داده‌شده وارد کنید.
  • برای استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی نیاز است شماره موبایل و کد ملی راننده را وارد کنید.
  • گزینه نمایش میزان نمره منفی را لمس کنید.
  • ابتدا قوانین و مقررات را مطالعه کنید و سپس اعتبار خود را برای مشاهده نتیجه استعلام افزایش دهید. توجه داشته باشید قبضینو هیچ دخل و تصرفی در تعیین این مبلغ ندارد. این هزینه از سوی پلیس راهور مشخص شده است.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

  • درنهایت می‌توانید نتیجه نمره منفی را با جزئیاتی مانند شناسه قانون، وضعیت گواهینامه و مقدار نمره منفی مشاهده کنید. امکان مشاهده نمره منفی پاک شده نیز در سامانه قبضینو وجود دارد.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

مطالعه بیشتر  معاینه فنی خودرو + معرفی مراکز معاینه فنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *