اخبار و رویداد ها

خودرو های وارداتی زیر ۱۰ هزار دلار با تعرفه ۲۰ درصد وارد کشور می شوند

طبق گزارشی از گروه نیکبخت خودرو: در پی تصویب آیین نامه واردات خودرو بر اساس گفته نمایندگان مجلس قرار است خودروهای با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار (۳۰۰ میلیون تومان) با تعرفه زیر ۲۰ درصد وارد کشور شوددر پی ایجاد بحران ارزی در سال ۹۷ واردات خودرو به دلیل ارزبری بالا به کل منتفی شد و این تصمیم موجب به هم خوردن عرضه و تقاضای بازار خودرو و نامتعادل شدن بازار شد. در این شرایط دولت در اسفند ماه سال قبل تاکید کرد؛ برای افزایش میزان عرضه خودرو در بازار قصد دارد واردات را آزاد کند و بخشی از واردات را به خودروهای اقتصادی اختصاص دهد.

زمستان پارسال در بازدیدی که رئیس جمهور از شرکت های خودروسازی داشت بر رفع ممنوعیت واردات خودرو تاکید کرد. بر اساس اظهارات مسئولین وزارت صنعت براوردها نشان دهنده تقاضای سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در بازار است و حتی برخی محاسبات نشان دهنده ۲ میلیون تقاضای خودروی جدید در بازار کشور میباشد.

در چنین شرایطی که خودروسازان در بهترین حالت سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید میکنند، قرار است بخشی از تقاضای بازار از طریق واردات خودرو تامین گردد. هم اکنون با تصویب آیین نامه واردات خودرو در روز چهارشنبه هفته گذشته مسیر این کار هموار شده و بر اساس گفته مسئولان قرار است که واردات از شهریورماه سال جاری آغاز شود.مجله ماشین نیکبخت خودرو

واردات خودروهای ۳۰۰ میلیون تومانی

آن گونه که برخی از نمایندگان مجلس در جریان مفاد واردات خودرو هستند اطلاع داده اند که قرار است این واردات در دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلاری انجام شود و تمرکز اصلی این آیین نامه بر واردات خودروهای ارزان قیمت است. به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده به صورت پلکانی است و برای خودروهای ۱۰ هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گران تر تعرفه بیشتری در نظر گرفته خواهد شد.

مطالعه بیشتر  رنو مگان E-Tech برقی وارد بازار اروپا شد

علی جدی، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در این‌باره گفت: برای خودروهای زیر ۱۰هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر ۲۰درصد است. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیش از این گفته بود: برای خودروهای اقتصادی شامل خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ تا ۲۰درصد است ارقام ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس با توجه به آنکه نرخ هر دلار در بازار آزاد ۲۸هزار و ۵۰۰تومان و ارز نیمایی در حدود۲۶هزارو ۶۰۰تومان است، نشان می‌دهد قیمت خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی احتمالا در رنج قیمت ۱۸۰تا ۳۲۰میلیون تومان خواهد بود.

هم‌اکنون قیمت یک خودرو ۶هزار دلار با نرخ تعرفه ۱۰درصدی و با فرض واردات این خودروها با نرخ ارز نیمایی در حدود ۱۸۰میلیون تومان و با تعرفه ۲۰درصدی ۱۹۵میلیون تومان خواهد بود. قیمت یک خودروی ۱۰هزار دلاری نیز با نرخ تعرفه ۱۰درصدی با دلار نیمایی در حدود ۳۰۰ و با تعرفه ۲۰درصدی ۳۲۵میلیون تومان خواهد بود. با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودروی ارزان‌قیمت با این نرخ وارد خواهد شد.

به زعم کارشناسان چنانچه دولت در نظر داشته باشد عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند و از این طریق زمینه ثبات قیمت در بازارخودرو را فراهم کند باید حجم واردات خودروهای ارزان‌قیمت در تیراژی دست‌کم چند صد هزارخودرو انجام شود تا بتواند به نحو مؤثری بر بازار تأثیر داشته باشد.

علی جدی در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو، گفت: آیین نامه واردات خودرو قرار است در هیات دولت تصویب شود. طبق ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، آیین نامه واردات در هیات دولت تصویب شود و اگر این آیین نامه تصویب شد، واردات خودرو نیز اجرا می‌شود. تعرفه‌های واردات هم مثل گذشته است و برای خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر ۲۰ درصد است که این موضوع تسهیل‌بخشی در زمینه واردات است، چون بهای تمام شده محصول کمتر شده و به نفع قشر متوسط و پایین است.

وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: من از این موضوع مطلع نیستم و اعلام شده که زیرساخت‌ها فرام شده که این فراهم شدن زیرساخت‌ها و ایجاد شفافیت در مجموع خوب است و نظر ما در گذشته نیز همین بود که بخشی از خودرو‌ها در بورس عرضه شود، منتهی در حال حاضر، چون عرضه و یا همان تولید ما کمتر از تقاضا است، عملا فلسفه بورس در آن جا اعمال نمی‌شود، چون بورس برای این است که رقابتی در آن شکل بگیرد و قیمت‌ها تعدیل پیدا کند، اما چون به میزان مورد نیاز عرضه نمی‌کنیم، به نفع عرضه کننده می‌شود، نه خریدار.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

وی در خصوص توان رقابت خودرو‌های ایرانی با محصولات مشابه خارجی، گفت: بخاطر این که توان رقابت کالا‌های ایرانی پایین نیاید و بتوانند رقابت کنند، معمولا با تعرفه واردات تنظیم‌گری از سوی وزارت صمت اعمال می‌شود. زمانی که خودرو وارد می‌شود، مردم شرایط آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنند که محصول داخلی بخرند یا انتخابشان خارجی می‌شود؛ با این حال خودرو‌های داخلی که ما داریم و عرضه می‌شود، قریب به اتفاق زیر ۱۰ هزار دلار هستند که باید با کالا‌های مشابه خارجی خود مقایسه شوند.

وی در خصوص میزان تقاضای افراد در خصوص خوردو‌های ایرانی، گفت: مردم از این وضعیت راضی نیستند و آن هم به این دلیل است که خودروسازی تعداد معدودی را عرضه می‌‎کند و باقی مردم با قیمت ۵۰-۶۰ درصد بالاتر از خودروسازی، کالا‌ها را تهیه می‌کنند و مردم قیمتی که در بازار است را می‌بینند.

اگر واردات باعث شود قیمت‌های بازار مقداری بشکند و حاشیه قیمت‌ها حذف شده و به قیمت اصلی خودرو‌ها نزدیک شود، کارخانه‌ها تولیدات خود را افزایش می‌دهند و وضع منطقی‌تر خواهد شد؛ اما اگر قیمت‌ها نشکند و حاشیه بازار بماند و تولید خودروسازی بالا نرود، مردم قطعا مسئله پیدا خواهند کرد. هرچه عرضه از محل تولید داخلی و واردات افزایش یابد، به همان میزان هم قیمت‌ها می‌شکند.

این عضو کمیسیون صنایع با حیاتی قلمداد کردن نقش حمایت دولت در افزایش تولید، گفت: دولت باید باعث شود تولید افزایش یابد و در بخش واردات زودتر ورود کند. قطعا اگر اولین محموله وارد شود، بخشی از این افزایش قیمت‌ها و حاشیه قیمت‌ها خواهد شکست، زیرا بخشی از افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار روانی است. این مسئله ناشی از آن است که مردم نمی‌دانند خودرویی وارد می‌شود یا باید با همین وضعیت بسازند؛ در حالی که اگر وضعیت کنونی شکسته شود، قطعا مردم و بازار هم عکس العمل نشان خواهند داد.

مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه فروش و خرید خودرو ، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید.

نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

مطالعه بیشتر  آخرین وضعیت قانون واردات خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *