اخبار و رویداد ها

معرفی پرطرفدارترین آپشن های خودروها

روز به روز با پیشرفت تکنولوژی، در تمام بخش های صنعت، آپدیت های جذابی در حال صورت پذیریست که همگی به سمت ایمنی بالاتر، راحتی بیشتر برای مصرف کننده و سرگرمی بیشتر می روند. د

ر صنعت خودرو هم همین اتفاق می افتد، جدای از بخش ظاهری و کابین و بخش های فنی خودرو ها، خودروسازان همواره در فکر افزایش و ارتقا آپشن های خودروهای جدید هستند که هم ایمنی خودرو و سرنشینان بالا رود هم راحتی عمل در داخل خودرو بیشتر شود و سرگرمی هم حفظ شود.

در این مقاله از نیکبخت خودرو به بررسی امکانات و آپشن های جدید که مد نظر خودروسازان بوده می پردازیم و با این امکانات آشنا می شویم.

معرفی آپشن خودروها

آپشن های ماشین یک سری ویژگی‌هایی هستند که خودروسازها برای بالا بردن کارایی محصولات خود، تعریف کرده‌اند. برخی آپشن‌ها مختص خودروهای لوکس هستند؛ اما بعضی دیگر را می‌توان بر خودروهای معمولی‌تر هم سوار کرد.

یک سری از آپشن های خودرو که امروزه در بسیاری از خودروها میبینیم شامل سقف متحرک: سانروف و پانوراما، ردیاب خودرو (جی پی اس)، سیستم استارت بدون کلید Keyless Start، نمایشگر شیشه جلو Head-Up Display، پارک کردن اتوماتیک Auto Park، سامانه دید در شب Night Vision،

کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سنسور نور Auto Light، کروز کنترل هوشمند Cruise Control، دیلایت DRL، ترمز پارک برقی Auto Hold، دوربین ۳۶۰ و سنسور پارک، ماساژور صندلی، گرمایش و سرمایش صندلی‌ها، سیستم مالتی مدیا،

نمایشگر لمسی، سیستم‌های هوشمند مبتنی بر رادار، سیستم نظارت نقطه کور دید راننده، در هوشمند صندوق عقب، صندلی برقی حافظه‌دار، حسگر باران خودرو، پایش باد لاستیک‌ها، گرمکن غربیلک فرمان و … هستند. در زیر به معرفی چند مورد از آپشن های نام برده شده می پردازیم.

  • سقف سانروف و پانوراما

در واقع سقف سانروف، به قسمتی از سقف خودرو گفته می شود که جنسی از شیشه دارد و یک سوم ابتدایی سقف خودرو را دربر می گیرد. این سقف شیشه ای در گذشته از جنس فلزی و پارچه ای هم بود که به صورت دستی باز و بسته می شد،

اما امروزه در بیشتر خودروها از جنس شیشه و به صورت برقی است. سقف سانروف می تواند به شکل های مختلفی و به صورت کامل یا نیمه، باز و بسته شود و مهمترین ویژگی آن، استفاده از هوای تازه، نور بیشتر و تماشای آسمان از داخل خودرو است.

به قابلیت دید وسیع تر و کامل تر پانوراما می گویند و در خصوص طراحی آن در خودرو نیز به همین شکل است. در واقع سقف پانوراما را می توان دو سانروف در کنار هم در نظر گرفت. در طراحی های قدیمی تر، این دو سقف سانروف به وسیله یک پنل فلزی از یکدیگر جدا می شدند و واقعا می توانستیم دوتا بودن آنها را تشخیص دهیم. اما امروزه سقف پانوراما یک سطح شیشه ای وسیع و کامل در سقف است که از قسمت عقب تا جلوی خودرو را در برمی گیرد.

  • هدآپ دیسپلی یا نمایشگر شیشه جلو

هد آپ دیسپلی (HUD) برای اولین بار در جت‌های جنگنده مورد استفاده قرار می‌گرفت و به سرعت مورد علاقه خودروسازان قرار گرفت. هد آپ دیسپلی اطلاعات صفحه نمایش را یه صورت شفاف و واضح روی شیشه جلو خودرو منعکس می‌کند. اطلاعاتی که نمایش می دهد شامل:

سرعت به کیلومتر، نمایش دور موتور، نمایش سرعت، نمایش مصرف سوخت خودرو، نمایش دمای آب موتور، نمایش میزان ولتاژ باطری خودرو، نمایش زاویه پاشش انژکتور، نمایش شتاب لحظه ای خودرو، هشدار پایین بودن مقدار بنزین موجود و اخطار ایربگ می باشد.

  • دیلایت

چراغ‌های دی لایت، چراغ‌هایی هستند که در جلوی خودرو قرار دارند و هر زمان که موتور روشن شود آنها نیز روشن می‌شوند. برخلاف چراغ‌های جلو که باعث روشنایی جاده می‌شوند؛ آن‌ها به عنوان راهی برای شناسایی خودرو توسط ماشین‌های دیگر و عابران در طول روز می‌باشند.

اگرچه در آب و هوای ایران به آن اندازه ضرورت ندارد؛ امّا بررسی‌ها نشان می‌دهد که چراغ‌های دیلایت حتّی در آب و هوای معمولی هم کاربرد دارد و می‌تواند توجه عابرین و ماشین‌ها را به خود جلب کند.

  • اتوهلد (ترمز پارک برقی)

در خودروهای مجهز به اتوهلد در ترافیک های سربالایی کافی است دکمه اتو هلد را فشار دهید؛ در این حالت با متوقف کردن خودرو دیگر نیازی به نگه داشتن پدال ترمز وجود ندارد و خودرو ثابت می‌ماند تا زمانی که شما مجدد پدال گاز را فشار دهید که با این کار ترمز‌ها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت می‌کند.

  • دوربین ۳۶۰ درجه

سیستم دوربین ۳۶۰ درجه به‌طور معمول از چهار دوربین مجزا تشکیل شده است. این دوربین‌ها معمولا روی سپرهای جلو و عقب و همچنین زیر آینه‌های کناری نصب می‌شود. پس از نصب دوربین‌ها، می‌توان تصاویر کاملی را از تمام زوایای بیرونی خودرو به دست آورد.

مشاهده خودرو از راه دور، ردیابی خودرو و پیدا کردن راحت‌تر آن در نقاط شلوغ، از جمله امکانات امنیتی دوربین‌های ۳۶۰ درجه است. همچنین دوربین ۳۶۰ درجه می‌تواند با ثبت لحظه تصادفات احتمالی خودرو، مدارک مستندی برای ارائه به افسر راهنمایی و رانندگی ارائه دهد.

  • نور خودکار یا اتولایت

نور خودکار یک سیستم الکترونیک هوشمند است، که مجهز به سنسور نور می‌باشد که به صورت کاملا خودکار و اتومات چراغ های خودروی شما را به نسبت شدت نور محیط روشن و خاموش می‌کند. می توان اذعان کرد که نور خودکار بر خودروی شما به خودی خود تنظیم می‌شود.

نور اتولایت قابلیت نصب بر روی تمامی خودروهای داخلی و خارجی که به صورت کارخانه ای این سیستم بر روی آنها نصب نیست می‌باشد. کنترل خودکار چراغ ها باعث بهبود و تمرکز بیشتر راننده در شهر و جاده می‌شود. استفاده از نور خودکار در خودرو باعث عدم جریمه شدن به دلیل روشن نبودن چراغ ها در تونل ها ،خیابان و پارکینگ می‌شود.

  • کروز کنترل

سیستم نگهدارنده سرعت یا همان کروز کنترل (به انگلیسی Cruise Control) سیستمی در خودروهاست که اجازه کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت را برای راننده فراهم می کند. در زمانی که راننده قصد دارد یک مسیر طولانی را بپیماید، می‌تواند با روشن کردن سیستم کروز کنترل سرعت را ثابت نگه دارد. زمانی که این سیستم فعال است در مکان‌های سربالایی و سرآشیبی و زمان وزش بادهای شدید سرعت تنظیم‌شده با سیستم کروز کنترل تغییر نخواهد کرد. این سیستم در سرعت‌های زیر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر کارایی مناسبی نداشته و فعال نمی‌گردد.

  • سامانه دید در شب

این سیستم مسیر رانندگی را به شما نشان می دهد. به طوری که جاده را در صفحه نمایش یا روی صفحه کیلومتر نشان می دهد و اگر جسمی در پیش روی شما قرار داشته باشد به شما اخطار می دهد. سیستم نایت ‌ویژن، در‌واقع مانند یک دوربین حرارتی از نوع thermographic camera عمل می‌کند. با چنین سازوکاری، راننده در‌کنار قدرت چراغ‌ها، توانایی تشخیص موجودات زنده را خواهد داشت. این تکنولوژی برای نخستین بار در خودروهای خاص به‌عنوان یک آپشن ویژه معرفی شد.

  • سیستم نظارت نقطه کور

نقطه کور خودرو شامل دو طرف کناری و عقب خودرو است که دید راننده به آن نواحی محدود است. عدم آگاهی از این نقاط به ویژه هنگام تغییر لاین می‌تواند باعث تصادف شده و حادثه‌ساز باشد. سیستم‌های هشدار نقطه کور از دوربین، رادار و سنسورهایی در خودرو استفاده می‌کند تا خودروها و موانعی را که در کنار و یا عقب خودرو قرار دارند، شناسایی کند و تشخیص دهد.

این تکنولوژی با استفاده از سنسورهایی اولتراسونیکی که در بدنه خودرو تعبیه شده است کار میکند و زمانی که خودرو یا وسیله نقلیه ای در محوطه نقطه کور قرار دارد آن را شناسایی کرده و وجود آن را به راننده هشدار می دهد.

  • کنترل پایداری الکترونیکی

این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن، طراحی شده است. اگر راننده با گردش سریع فرمان،کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد، سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر می‌گرداند. اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخ‌های آن فعال شود، به دلیل اختلاف سرعت، در جهت همان چرخ می‌چرخد.

راننده با فشردن یکی از پدال‌ها یا اهرم‌های موجود در زیر پای خود، خودرو را به سمت دلخواه، هدایت می‌کند. سیستم ESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو، آن‌را به مسیر اولیه خود باز می‌گرداند.ESP ،لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ، کنترل می‌کند و خودرو را به مسیر مورد نظر راننده بر می‌گرداند.

تا اینجا چند نمونه از محبوب ترین آپشن های خودرو ها را توضیح دادیم در مقاله های بعدی از آپشن های دیگر و جدیدتر برایتان می نویسیم.

مطالعه بیشتر  قیمت محصولات سایپا افزایش یافت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *