اخبار و رویداد ها

علت خوابیدن باتری خودرو

در این مقاله از نیکبخت خودرو به بررسی علل خوابیدن باتری خودرو و همچنین راه رفع این موضوع می پردازیم. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

هنگامی که شما برای اولین بار با خوابیدن باتری خودرو مواجه می‌ید، این موضوع را یک مشکل مهم و جدی تلقی نمی کنید، همچنان استارت زدن را ادامه می دهید و وقتی میبینید ماشین روشن نمی شود متوجه می شوید که باتری خودرو خوابیده و در نتیجه باید به فکر راه چاره ای بود.مسئله ی اول بعد از استارت نخوردن ماشین این است که آیا ایراد از باتری خودروست؟ از کجا بفهمیم دلیل اصلی روشن نشدن موتور خودرو خوابیدن باتری آن است و ربطی به قطعات دیگر موجود در سیستم برق رسانی خودرو ندارد؟ عواملی وجود دارد که در صورت بروزشان می شود متوجه این موضوع شد، از جمله شنیدن صداهایی مانند کلیک کردن هنگام روشن کردن ماشین، خاموش شدن چراغ داشبورد یا کند شدن موتور، همگی مواردی هستند که مربوط به خوابیدن باتری خودرو هستند. اگر خودرو شما به مدت طولانی بدون استفاده بوده باشد و استارت هم نخورده باشد در این صورت هم مشکل از خوابیدن خودروست.

مطالعه بیشتر  کاهش نرخ معاینه فنی خودرو

وقتی باتری ماشین خوابیده در بیشتر موارد فقط از روشن نشدن موتور خودرو می توانید این موضوع را متوجه شوید؛ البته این موضوع می‌تواند به دلایل دیگری نظیر خرابی سیستم استارت خودرو یا وجود عیب و ایراد در دینام آن هم به وجود آمده باشد. نکته:توجه داشته باشید که اغلب افراد خالی شدن باتری خودرو را به این گونه تعریف می‌کنند که نمی‌توانند اتومبیل پارک شده خود را روشن کنند. به همین دلیل اگر شما حین رانندگی شاهد اتمام باتری هستید، احتمالا سیستم شما در شارژرسانی دچار مشکل شده باشد. به هر حال، در ادامه به رفع این مشکل می پردازیم.

نشانه های خوابیدن باتری خودرو

۱. روشن نشدن صفحه ی کیلومتر خودرو: در این مورد شما پس از چرخاندن سوییچ ماشین میبینید که صفحه ی کیلومتر روشن نمی شود. که نشان از خوابیدن باتریست.

۲. روشن نشدن موتور ماشین: رایج ترین نشانه ی خوابیدن باتری وقتی ست که ماشین استارت نمی خورد. یا حتی دیر روشن شدن ماشین؛ یعنی زمانی که شما با چندبار استارت زدن ماشین را روشن می کنید، در این حالت هم باتری ماشین خوابیده بوده. (البته مراقب باشید وقتی یک بار استارت میزنید و ماشین روشن نمی شود میتواند دلایل دیگری هم دشاته باشد، با توجه به صدایی که از ماشین می شنوید میتوان تشخیص داد مشکل از باتریست یا از جای دیگر؛ در برخی موارد استارت زدن بیش از یک بار ممکن است حادثه ساز شود.)

۳. خاموش شدن بخش هایی از خودرو: ممکن از در حین رانندگی موتور خاموش شود که این می تواند از خوابیدن باتری باشد یا موارد رایج دیگر که به علت خوابیدن باتریست مانند: کم نور شدن نور صفحه ی کیلومتر یا نور داشبورد. یکی دیگر از اتفاقاتی که می تواند به دلیل مشکلات و خوابیدن باتری ماشین ایجاد شود، خاموش شدن مداوم لوازم الکتریکی خودرو از جمله رادیو است.

علل خوابیدن باتری خودرو

۱. نارسایی دینام: دینام خودرو وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد در واقع دینام در زمان روشن بودن موتور خودرو، باتری را شارژ می کند. در نتیجه هر گونه خرابی و آسیب دیدگی در دینام و اختلال در عملکرد آن به درست شارژ نشدن باتری و خوابیدن آن منجر می شود. در شرایط دیگری هم که دینام به خوبی کار نکند، ناچارا باتری پا به میدان می گذارد. وظیفه ی اصلی باتری روشن کردن و روشن نگه داشتن موتور خودروست حال اگر بخواهد کار دینام را هم انجام دهد فشار بیشتری به آن وارد می شود و ممکن است بخوابد. دلیل اصلی این امر آن است که باتری خودروها بیش از هر چیز به عنوان یک منبع ذخیره‌ی انرژی برای تامین نیروی استارت خودرو به کار می‌روند و به منظور کارکرد مداوم و طولانی مدت ساخته نشده‌اند. از همین رو کار کردن طولانی مدت و مداوم یک باتری می‌تواند به خالی شدن شارژ آن و از کار افتادن باتری منجر شود.

۲. تمام شدن باتری: باتری خودروها عمری بین سه تا پنج سال دارند، این بازه ی زمانی با توجه به عواملی مانند مسافت های پیموده شده توسط راننده، نحوه‌ی استفاده صحیح از باتری خودرو، دمای محیط و … متغیر است و می تواند کم یا زیاد شود. برای حل این موضوع باید باتری را تعویض کنید.

۳. سیستم برق: شرایطی وجود دارد به نام برق دزدی و این در زمانیست که سیستم برق خودرو به خوبی و درستی کار نمیکند و مقداری زیادی انرژی از باتری میگیرد برای روشن نگه داشتن چراغ ها و … در این شرایط باید به تعمیر سیستم برق خودرو بپردازیم. چرا که باتری حتی زمانی که ماشین خاموش است در حال برق رسانی به سیستم دزدگیر و … است و این برق دزدی باعث می شود باتری سریعا بخوابد.

۴. دمای محیط: یکی از مواردی که خیلی روی عمر باتری تاثیر دارد مای محیط است، اگر دمای محیط خیلی گرم یا در زمستان ها خیلی سرد شود باعث خوابیدن باتری خودرو می شود، در این شرایط بهتر است خودرو را در مکان های سرپویده نگه دارید یا از پوشش برای خودرو استفاده کنید و از پارک خودرو در فضاهای باز جلوگیری کنید.

۵. زمان کوتاه رانندگی در دفعات بالا: کسانی که روزانه به مقدار زیادی از خودرو در مسافت های کوتاه استفاده میکنند و هر بار خودرو را خاموش می کنند، به دینام زمان کافی برای شارژ مجدد باتری را نمی دهند و همین موضوع هم می تواند باعث خوابیدن باتری شود.

۶. اتصالات باتری: در مواردی به علت پوسیدگی یا شل شدگی اتصالات باتری این مشکل پیش می آید. در دفعات اول با خاموش شدن ناگهانی موتور در حین رانندگی یا استارت نخوردن های بار اول مواجه می شوید و اگر جدی نگیرید به مشکلات بعدی بر میخورید پس در چنین مواردی حتما اتصالات باتری خود را چک کنید و از محکم بودن و سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

خالی شدن باطری ماشین می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات زمانی که حتی انتظارش را ندارید، ماشین روشن نمی‌شود و برایتان دردسر درست می‌کند. بنابراین همیشه بهتر است سلامت باتری خودرو را بررسی کنید و با روش‌هایی که گفتیم از بروز این مشکل پیشگیری کنید. اگر هم در نهایت این اتفاق افتاد و راهی نداشتید، به دو روشی که آموزش دادیم، ماشین را موقتا روشن کنید و بعد از آن دنبال علت اصلی مشکل باشید.

مطالعه بیشتر  نخستین خودروی هوشمند برای جاده های بین شهری چین رونمایی شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *