اخبار و رویداد ها

ترمز ضد قفل یا ABS چیست؟

ABS مخفف سیستم ترمز ضد قفل یا Anti-lock Braking System است که در بسیاری  اتومبیل ها و کامیون های مدرن وجود دارد. ترمزهای ضد قفل همقدم با سیستم ترمز معمولی کار کرده و در صورت توقف ناگهانی خودرو، با پمپاژ اتوماتیک ترمزها فعال می شوند.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

آیا می دانستید ترمز ضد قفل یا همان ABS  چگونه کار می کند؟

هنگام توقف غیرمنتظره یا ناگهانی خودرو، ممکن است یک یا تعدادی از چرخ ها قفل شده و کنترل شما روی خودرو کاهش یابد. در حین قفل شدن چرخ ها، وسیله نقلیه و چرخش چرخ ها متوقف شده و باعث سر خوردن خودرو می شوند. در چنین شرایطی که خودرو دچار لغزش می شود، رانندگان دراین شرایط همیشه فقط پای خود را بر روی ترمز قرار می دهند تا خودرو را متوقف کنند.

امروزه فناوری ABS فرآیند پمپاژ ترمز را به صورت خودکار انجام می دهد، بنابراین می توانید در شرایط اضطراری بر روی هدایت خودرو به سمت ایمنی تمرکز کنید. سیستم ترمز ضد قفل با جلوگیری از قفل شدن چرخ های خودرو، این امکان را به راننده می دهد تا در شرایط سخت بتواند خودرو را هدایت کند.

در سیستم ترمز ضد قفل به سرعت چرخ اتومبیل شما کنترل شده و در صورت تشخیص قفل شدن چرخ ها، سنسور پیامی را به کنترل کننده که وظیفه دارد تا ۲۰ بار در ثانیه ترمز را آزاد و اعمال کند می فرستد. در نتیجه مانع قفل شدن چرخ ها شده و به شما در حفظ و نگهداری خودرو کمک می کند.

در بسیاری از اتومبیل ها و کامیون های جدید، ترمزهای ضد قفل در کنار سایر سیستم های ایمنی مانند کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی کار می کنند تا تجربه رانندگی ایمن‌تری داشته باشید.

تفاوت ترمز های ضد قفل از ترمز های معمولی در چیست؟

وقتی شما پدال را روی ترمزهای معمولی فشار دهید، این احتمال وجود دارد که یک یا چند چرخ قفل شوند. اما به لطف عملکرد پمپاژ اتوماتیک ترمزهای ضد قفل، می توانید کنترل خودرو را بدون قفل شدن چرخ ها حفظ کرده و در هنگام توقف ناگهانی کاملا ایمن باشید.

انتظار نداشته باشید که ترمز های ABS همیشه مانع وقوع اتفاق های ناگوار شوند!

با اینکه ترمزهای ABS یک فناوری بسیار کاربردی و در واقع موفق محسوب می شوند، اما نباید اعتماد کامل به آنها داشته باشید. برای اینکه به مزیت کامل ترمزهای ضد قفل پی ببرید، لازم است که از رفتارهای اشتباه در رانندگی مانند سرعت بالا و رانندگی در هنگام خستگی خودداری کنید. رانندگی ایمن باعث می شود تا در شرایط اضطراری راحت‌تر بتوانید کنترل شرایط را به دست بگیرید. با رعایت احتیاط و داشتن انتظار معقول، می توانید از عملکرد خوب سیستم های ایمنی مانند ترمزهای ضد قفل رضایت داشته باشید.

مطالعه بیشتر  مشخصات فنی سایپا آریا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *