اخبار و رویداد ها

اجرایی شدن قانون پلاک سوم خودرو بعد از ۱۷ سال

در این مقاله قصد داریم به بررسی اجرایی شدن قانون پلاک سوم خودرو بپردازیم، برای اطلاعات بیشتر با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

پلاک سوم

پلاک سوم خودرو نیمه اول سال جاری اجرایی میشود

طبق گزارشات پایگاه خبری نیکبخت خودرو ، میتوان گفت یکی از بهترین قوانینی که از سال ۸۴ در رابطه با خودرو تصویب شد قانون پلاک سوم خودرو  میباشد. اما بعد از ۱۷ سال تا بحال اجرایی نشده است کاربرد دقیق این پلاک چیست؟ اوایا سال ۸۴ یک قانون بنام پلاک سوم خودرو تصویب شد اما متاسفانه بعد از ۱۷ سال هنوز اجرایی نشده است ، اما حالا بنظر میرسد پس از ۱۷ سال وقفه و به لطف شرکت های دانش بنیان قرار است که در نیمه اول سال جاری این طرح عملیاتی شود.

مطالعه بیشتر  معرفی نخستین خودروی برقی سایپا!

قانون پلاک سوم خودرو چیست؟ چرا تا به امروز اجرا نشده است؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که نصب پلاک سوم چه فایده ای برای راننده و دیگران دارد؟ این قانون میتواند مزایای زیادی داشته باشد. نصب این پلاک از لحاظ قانونی الزامی میباشد ولی متاسفانه از همان سالهای ابتدایی به دلایل نامعلوم در فاز اجرایی قرار نگرفت. لازم به ذکر است که پلاک سوم در قالب دو چیپ در زیر شیشه جلو و زیر آیینه نصب میشود. اطلاعات VIN  و دیگر اطلاعاتی که مورد نیاز است بصورت RFID در دسترس پلیس راهور قرار میگیرد و آنها میتوانند با ابزارهایی که در اختیار دارند به هویت و دیگر اطلاعات مربوط به مالک خودرو پی ببرند. از مزایای این پلاک میتوان به شناسایی خودروهای سرقتی اشاره کرد زیرا برای خودروهای سرقتی نیاز است تا مالکیت خودرو اثبات شود و پلیس زلهور به راحتی میتواند بوسیله این پلاک ها به مشخصات مالک ماشین پی ببرد و سرقتی بودن و یا سرقتی نبودن خودرو مشخص شود.طبق گفته سردار هادیانفر: پس از ۱۷ سال تاخیر قرار است که این قانون اجرایی شود ، این پلاک در واقع همان پلاک الکترونیکی میبباشد و در اصل بصورت چیپ است و با برچسب روی بدنه خودرو نصب میشود.

در ادامه افزود: همانگونه که قبلا گفته شد ، این قانون مزایای زیادی دارد ولی نزدیک به دو دهه وقفه برای انجام آن افتاده است. همچنین سردار هادیانفر تاکید میکند که نصب آن یک الزام  قانونی میباشد و باید رعایت شود. محل نصب برچسب از داخل شیشه و از سمت جلو و در شیشه عقب خواهد بود. از جمله اطلاعاتی که در این پلاک ثالث وجود دارد میتوان به مدل خودرو، نوع خودرو ، رنگ خودرو ، شماره شاسی ، شماره موتور و اطلاعات کدملی اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای پلاک سوم جلوگیری از مخدوش کردن پلاک میباشد ، تعدادی از رانندگان با مخدوش کردن پلاک خود باعث میشدند که بجای آنها یک پلاک دیگر جریمه شود ولی با اجرایی شدن این قانون دیگر امکان دور زدن قانون وجود ندارد.

طبق گفته سردار هادیانفر : برای نصب پلاک های فیزیکی نیازمند ارز هستیم ولی اگر طرح پلاک سوم خودرو به درستی اجرایی شود دیگر نیازی به پلاک فیریکی نداریم و نیاز به ارز هماز بین خواهد رفت و در زمینه ارز صرفه جویی میشود. وی در ادامه توضیح داد که فناوری ساخت این تراشه ها ایرانی است و باید بومی سازی شود. برخی از شرکت های دانش بنیان در حال همکاری با پلیس راهور هستند تا بتوانند تولید پلاک سوم را به طور کامل داخلی سازی کنند .

آنگونه که سردار هادیانفر میگوید : سالانه حدود ۵ میلیون پلاک در حال جابجا شدن میباشد و پلاک هایی که دیگر مورد نیاز نیستند از بین برده میشوند و این یعنی اتلاف انرژی و هزینه ، با اجرایی شدن پلاک سوم دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. طبق گفته رئیس پلیس راهور ، آزمایش های این پلاک ها در شهرک آزمایش تکمیل شده و مصوبات و مجوز های مورد نیاز از فرماندهی کل نیروی انتظامی اخذ شده است و در نهایت به نظر میرسد که این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز اجرایی شود. “البته ناگفته نماند که در ابتدا باید تعدادی پلاک سوم از خارج کشور وارد کنیم و زمانی که دانش تولید ، مدار آن تکمیل شد ، این پلاک ها را در داخل تولید کنیم”

بومی سازی پلاک سوم با کمک شرکت های دانش بنیان

همانطور که گفته شد حدود ۱۷ سال که اجرای پلاک سوم خودرو با مزایای بیشماری که دارد به تعویق افتاده است. قانون اجرای پلاک سوم در راستای سهولت بیشتر در تشخیص خودروهای سرقتی و دریافت لحظه ای اطلاعات خودرو به تصویب رسیده بود. هر چند سال گذشته قرار بود که این پلاک روی خودروهای تازه وارد نصب شود اما این امر هم عملی نشد!! کارشناسان می گویند برای اینکه این طرح سریع اجرایی شود نیاز است که وظیفه بومی ساز آن به شرکت های دانش بنیان واگذار شود.

مطالعه بیشتر  مقایسه سانتافه با تویوتا راو 4

نوشته های مشابه