اخبار و رویداد ها

واردات خودرو با رمز ارز تکذیب شد

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات خودرو با رمز ارز گفت: آئین‌نامه واردات خودرو باید ابلاغ شود و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد اما فعلاً در رابطه با واردات خودرو با رمز ارزها موضوعی مطرح نشده است.

«علیرضا پیمان پاک» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، در خصوص واردات کالا با رمزارز رسمی که از پایان شهریور اجرایی خواهد شد، گفت: آن دسته از افرادی که مجوز رسمی رمز ارز دارند می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. البته عمومیت این موضوع از پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

وی با اعلام اینکه در حال حاضر چند مجموعه که مجوز رسمی رمز ارز داشتند به صورت مقدماتی برای خود کالا وارد کرده‌اند، افزود: اینکه چه کالایی و از کدام کشور بوده به دلیل محرمانه بودن اعلام نخواهد شد اما در مجموع ثبت سفارش واردات به میزان ۱۰ میلیون دلار از طریق رمز ارز انجام شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: از پایان شهریورماه آن دسته از افرادی که مجوز رسمی رمز ارز دارند، می‌توانند به صورت عمومی از طریق سامانه به صورت اتوماتیک واردات کالا را انجام دهند.

وی در خصوص واردات خودرو با رمز ارز که در برخی رسانه‌ها مطرح شد، گفت: آئین‌نامه واردات خودرو باید ابلاغ شود و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد اما فعلاً در این رابطه موضوعی مطرح نشده است.

رمز ارز چیست ؟

مجله ماشین نیکبخت خودرو

رمز ارز یک ارز رمز نگاری شده است که توسط  یک رشته رمزنگاری مورد حفاظت قرار می‌گیرند. این حفاظت جلوی تقریباً هرگونه جعل یا دو بار خرج کردن را می‌گیرد.

بسیاری از رمز ارزها از شبکه‌های غیرمتمرکزی مبنی بر تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. این تکنولوژی مانند دفتر کلی است که در کامپیوترهای پخش‌شده در شبکه اجرا می‌شود.

یکی از شاخصه‌های سیستم بلاک چین آن است که تابع هیچ یک از قدرت‌های مرکزی (دولت‌ها) نیست، که آنها را از دخالت‌های دولتی و دست‌کاری محفوظ نگه می‌دارد.

نکات مهم رمز ارز:

  1. یک رمز ارز نوع جدیدی از دارایی‌های دیجیتال است که مبنی بر شبکه‌ای شامل تعداد زیادی کامپیوتر می‌باشد. ساختار غیرمتمرکز نیز به آنان این اجازه را می‌دهد تا خارج از کنترل دولت‌ها و قدرت‌های مرکزی به فعالیت خود ادامه دهند.
  2. واژهٔ “رمز ارز” از تکنیک‌های رمزگذاری‌ای مشتق شده که شبکه توسط آنها تحت حفاظت قرار می‌گیرد.
  3. بلاک چین‌ها، روشی سازمانی برای اطمینان از درستی اطلاعات معاملات می‌باشد. این تکنولوژی یکی از اصلی‌ترین اجزاء تشکیل‌دهندهٔ رمز ارزها می‌باشد.
  4. بسیاری از متخصصان باور دارند که بلاک چین و تکنولوژی‌های مربوطه منجر به ایجاد اختلال در بسیاری از صنایع از جمله صنایع مالی و قانونی خواهند شد.
  5. رمز ارزها از چند جهت مورد انتقاد قرار می‌گیرند، که شامل استفاده از آنها برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی، نوسان در نرخ مبادله‌ای و آسیب‌پذیری آنها نسبت به زیرساخت‌های موجودشان است. هرچند آنها برای قابلیت انتقال بالا، تقسیم‌پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیتشان مورد تحسین نیز قرار گرفته‌اند.

درک رمز ارزها

رمز ارزها سیستم‌هایی هستند که اجازهٔ انجام پرداخت‌های امن و آنلاین را با استفاده از توکن‌های مجازی معینی می‌دهند. توکن‌هایی که توسط دفتر کل و سیستم مرکزی بلاک چین نمایش داده می‌شوند.

واژه “کریپتو” اشاره به الگوریتم‌های رمزگذاری متعددی و تکنیک‌های نهفته‌ای دارد که برای محافظت از ورودی‌های سیستم استفاده می‌شوند. از این سیستم‌ها می‌توان به سیستم رمزگذاری منحنی بیضوی، جفت کلیدهای عمومی – خصوصی و عملکردهای وابسته به هَش اشاره کرد.

انواع رمز ارزها

اولین رمز ارز مبنی بر سیستم بلاک چین بیت کوین بود، که هنوز هم به‌عنوان پُرکاربردترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمز ارز شناخته می‌شود.

امروزه، هزاران رمز ارز جایگزین با عملکردها و خصوصیات متفاوت وجود دارند. برخی از آنها نسخهٔ کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند، در حالی که گروهی از آنها نیز رمز ارزهای کاملاً جدیدی هستند که از پایه به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند

امروزه، هزاران رمز ارز جایگزین با عملکردها و خصوصیات متفاوت وجود دارند. برخی از آنها نسخهٔ کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند، در حالی که گروهی از آنها نیز رمز ارزهای کاملاً جدیدی هستند که از پایه به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص یا یک گروه با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” عرضه شد. تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین در بازار مورد معامله قرار گرفته و ارزش کلی بازار این رمز ارز در حدود ۱۴۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

از برخی از رمز ارزهای رقیب که تحت تأثیر موفقیت‌های بیت کوین به‌وجود آمده‌اند می‌توان به لایت کوین (Litecoin)، پیِر کوین (Peercoin)، نِیم کوین (Namecoin)، اتریوم (Ethereum)، کاردانو (Cardano) و ایاس (EOS) اشاره نمود.

همهٔ رمز ارزهای دیگر به‌جز بیت کوین را “آلت کوین (Altcoin)” می‌نامند. امروزه، مجموع ارزش بازار رمز ارزها به عددی در حدود ۲۱۴ میلیارد دلار می‌رسد، بیت کوین در حال حاضر بیش از ۶۸ درصد از ارزش کل این بازار را در اختیار خود دارد.

نکته مهمبعضی از سیستم‌های رمزنگاریِ استفاده شده در دنیای رمز ارز ها در واقع برای استفاده‌های نظامی طراحی شده بودند. زمانی، دولت قصد داشت تا بر رمز ارزها محدودیت‌هایی مشابه تسلیحات را اعمال کند، اما حق استفاده آزاد از رمز ارزها به‌وسیلهٔ شهروندان توسط قانون آزادی بیان حفظ شد.

ملاحظات ویژه

دلیل اصلی میل به استفاده و کارایی بیت کوین و سایر رمز ارزها استفاده آنها از تکنولوژی بلاک چین است. این سیستم مانند دفتر کل آنلاینی است که تمامی اطلاعات معاملات رخ داده تا به امروز را در خود ذخیره می‌کند.

بدین ترتیب با این دفتر کلِ امن، یک ساختار اطلاعاتی‌ای شکل گرفته که در تمامی کامپیوترها یا به‌بیانی بهتر در تمامی “گره‌های شبکه” یک کپی از آن نگهداری می‌شود.

هر بلوک جدیدی که تولید می‌شود ابتدا باید توسط هر گره مورد بازبینی قرار بگیرد تا تأیید شود. این مسئله خود امکان جعل کردن سوابق معاملاتی را به صفر کاهش می‌دهد.

بسیاری از متخصصان به سیستم بلاک چین به‌عنوان سیستمی با پتانسیل بالا جهت استفاده از فرآیندهای آنلاینی مانند رأی‌گیری و سرشماری می‌دانند و شرکت‌های بزرگ صنعت مالی مانند جِی‌پی مورگان (JP Morgan chase) نیز به پتانسیل این سیستم در کاهش دادن کارمزدهای تراکنش‌های مالی با ساده‌تر کردن پروسهٔ مورد نیاز پی برده‌اند.

با این حال، از آنجایی که رمز ارزها مجازی بوده و در هیچ دیتابیس فیزیکی‌ای ذخیره نمی‌شوند، یک حساب دیجیتالی در صورت وارد شدن آسیب به هارد درایو،  با نداشتن بک آپی از کلید شخصی می‌تواند نابود شود و به‌خاطر خصوصیت این سیستم که در آن هیچ قدرت مرکزی، دولت یا شرکتی دسترسی به اطلاعات شما و وجوه مالی شما ندارند، امکان بازگشت وجه شما نیز وجود ندارد.

مزایا و معایب رمز ارزها

رمز ارزها این وعده را داده‌اند که انتقال وجوه مالی بین دو طرف را بدون وجود هیچ طرف سوم قابل اعتماد مانند بانک یا شرکت‌های کارت‌های اعتباری انجام دهند.

این انتقال‌ها توسط کلیدهای عمومی و خصوصی به‌علاوهٔ سیستم‌های مشوقی مانند سیستم “اثبات کار – Proof of Work – PoW” و یا سیستم “تأییدیه بر مبنی سهام – Proof of Stakes – PoS” مورد تأیید قرار می‌گیرند.

(سیستم تأییدیه بر مبنای سهام، روشی است که در آن هر شخص بر مبنای تعداد کوین‌هایی که تحت مالکیت خود دارد، می‌تواند دست به استخراج و یا اعتبارسنجی معاملات بزند. این بدین معنی است که هر چه ماینری صاحب تعداد بیت کوین و یا آلت کوین‌های بیشتری باشد؛ قدرت بیشتری را نیز خواهد داشت.)

در سیستم‌های رمز ارزی مدرن، کیف پول یک شخص، یا آدرس حساب کاربری او، دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی است که این کلید خصوصی تنها برای صاحب این حساب به‌نمایش گذاشته می‌شود.

انتقال وجوه مالی با حداقل هزینه‌های پردازش انجام می‌شود و به کاربران این اجازه را می‌دهد که از کارمزدهای بالایی که توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی جهت انجام Wire Transfers طلب می‌شوند دوری کنند.  (به هرگونه انتقال الکترونیکی وجوه مالی از طریق یک شبکه که توسط صدها بانک و آژانس‌های مربوطه در سراسر جهان اداره می‌شوند Wire transfer اطلاق می‌گردد.)

مجله ماشین نیکبخت خودرو

معایب رمز ارز

سیستم نیمه‌ناشناس طبیعت دنیای معاملات رمز ارزها می‌باشد که آن را به محیطی عالی برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و فرارهای مالیاتی بدل می‌کند.

هرچند مدافعان رمز ارزها معمولاً به حریم شخصی خود و ناشناس ماندن‌شان بسیار اهمیت می‌دهند و این ویژگی ناشناس بودن را به‌مانند حفاظی مناسب برای فعّالان سیاسی و اجتماعی در کشورهایی با حکومت‌های سرکوبگر می‌دانند. برخی از رمز ارزها نیز امن‌تر از دیگر رمز ارزها می‌باشند.

برای مثال بیت کوین یک انتخاب ضعیف برای انجام دادن فعالیت‌های غیرقانونی آنلاین می‌باشد، زیرا که آنالیز و رصدهای قانونی صورت گرفته بر روی بلاک چین بیت کوین به قدرت‌ها این اجازه را داده تا مجرمان را دستگیر و تحت پیگیرد قانونی قرار دهد.

از رمز ارزهایی با امنیت بالاتر از بیت کوین می‌توان به دَش (Dash)، مورِنو (Moreno) و یا Z-Cash اشاره کرد که ردیابی در این رمز ارزها کاری بسیار دشوارتر می‌باشد.

انتقادها به رمز ارزها

از آنجایی که قیمت رمز ارزها در بازار با قانون مشهور عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، نرخ تبدیل این ارزهای دیجیتالی به دیگر ارزها می‌تواند بسیار نوسانی باشد، زیرا طراحی بسیاری از این رمز ارزها باعث ایجاد محدودیت در تعداد آنها شده است.

بیت کوین تعدادی از این افزایش و سقوط شدید قیمتی را تجربه نموده است. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ بیت کوین تا ۱۹۰۰۰ دلار پیش رفت و تنها در چند ماه بعد سقوطی آزاد به‌محدودهٔ ۷۰۰۰ دلاری را تجربه کرد. بنابراین برخی از اقتصاددانان، رمز ارزها را دارای عمری کوتاه مدت می‌دانند که فعلاً دارای حباب قیمتی می‌باشند.

این نگرانی نیز وجود دارد که ارزش رمز ارزهایی مانند بیت کوین هیچ ریشه‌ای در کالاها ندارند. هرچند برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که هزینه‌های تولید یک بیت کوین – که نیازمند حجم عظیمی از انرژی می‌باشد – مستقیماً مرتبط با قیمت آن در بازار می‌باشد.

بلاک چین‌های رمز ارزها بسیار امن می‌باشند، اما دیگر جنبه‌های اکوسیستم رمز ارزها که شامل صرافی‌های آنلاین و کیف پول‌ها می‌شود، چندان هم در برابر تهدید حملات هکرها امن نیستند.

در سابقهٔ ۱۱ سالهٔ بیت کوین، بسیاری از صرافی‌های آنلاین تحت حملات هکرها و دزدی قرار گرفته‌اند، در برخی مواقع کوین‌هایی به ارزش “میلیون‌ها دلار” از این صرافی‌ها دزدیده شده است.

با این وجود بسیاری از رصدگران بازار، پتانسیل و فایده‌های زیادی در رمز ارزها می‌بینند. که از آنها می‌توان به محافظت از ارزش مال در برابر تورم و یا آسان‌تر کردن انتقال وجوه، آسان بودن حمل و نقل آنها و تقسیم راحت‌تر آنها نسبت به فلزات گران‌بها (سکه‌های باارزش کمتر) و البته، عدم تأثیرپذیری آنها از بانک‌های مرکزی و یا دولت‌ها اشاره کرد.

اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در این حوزه هستید می‌توانید از نقشه راهنمای دیجی کوینر به نام «درخت یادگیری» دیدن نمایید که از نقطه ابتدایی تا انتهای مسیر را ریل گذاری کرده است.

شما با مطالعه درخت یادگیری تا حد مطلوبی دانش خود را افزایش داده‌اید اما برای حرفه ای شدن و انجام معاملات در این بازار نیاز به یک راهنمای مجرب و با تجربه دارید. مجموعه دیجی کوینر بر آن است که با برگزاری کلاس‌های آموزشی تجریبات چند ساله خود را در اختیار هم وطنان عزیز قرار دهد تا در این بحران اقتصادی بتوانند در آمد دلاری کسب نمایند. (تاریخ برگزاری کلاس‌ها متعاقبا از طریق وب‌سایت اعلام خواهد شد.)

 

مطالعه بیشتر  ثبت نام سومین مرحله قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *