اخبار و رویداد ها

قیمت خودرو کاهشی شد

سعید موتمنی در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو در رکود سنگینی قرار دارد؛ به گونه‌ای که فروشنده خودرو زیاد است اما به دلیل انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو، خریداران تمایلی به خرید ندارند و از خرید عقب نشینی کرده‌اند تا ببینند آینده چه می‌شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اسفند ماه سال گذشته و اوایل سال جاری، قیمت‌ها بالاست و منطقی نیست.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که به ۳۲۰ میلیون رسیده بود، اکنون با کاهش حدود ۲۰ میلیون تومانی، ۳۰۰ میلیون تومان شده است. همچنین پراید با کاهش ۷ میلیون تومانی از قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده، این در حالیست که همین ۲ خودرو در ۲ ماه گذشته به ترتیب ۲۶۰ میلیون و ۱۸۰ میلیون تومان بودند. موتمنی تصریح کرد: نکته قابل توجه آنکه اغلب قیمت‌ها روی کاغذ است و نمی‌توان گفت قیمت‌های فعلی، قیمت‌هایی است که خودرو با آنها مورد معامله قرار می‌گیرد.

در چه صورت قیمت خودرو کاهشی می شود؟

وزیر صمت در حالی وعده کاهش قیمت خودرو در بازار را داده است که کارشناسان معتقدند کاهش قیمت نیازمند شروطی از جمله اصلاح یا حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش تیراژ تولید است. حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری مانند زمانی است که شما یک بنگاه دارید و برای تولید محصولات خود به یک قیمت تمام شده ای می رسید و به شما می‌گویند این محصولی که تولید کرده اید صرف نظر از این‌که قیمت تمام شده شما چه هست باید به قیمتی که ما می گوییم بفروشید.

مطالعه بیشتر  طرح جدید 4 محصول سایپا در دی ماه 1401

وی در ادامه افزود: آنچه که اتفاق می افتد این است که به تولیدکننده اجازه نمی دهند محصول خود را سودده به بازار عرضه کند و این اتفاق صدمات زیادی از لحاظ نقدینگی به تولیدکننده وارد می کند. کریمی سنجری در ادامه افزود: قیمت گذاری دستوری، شرکت های خودروساز را از تحقیق و توسعه دور کرده و زیان انباشته به آنها تحمیل کرده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: قیمت گذاری دستوری باید حذف شود و بنده در اظهارات مقامات دولتی وعده هایی می بینم که اگر این وعده ها بخواهد محقق شود حتما باید قیمت گذاری دستوری برداشته شود و پیش نیاز تحقق وعده های دولتمردان این است که سیاست مداخله دولت در بخشی از اقتصاد باید از میان برداشته شود و اگر قیمت گذاری دستوری برداشته نشود تحقق وعده های دولت به ‌نظرغیرعملیاتی خواهد شد در طول چند روز اخیر بازار خودرو با رشد قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی آن‌ هم در فضای مجازی روبه رو بوده است به نحوی که در این مدت هیچ معامله‌ای به صورت رسمی انجام نشد اما در بازارهای غیر رسمی وضعیت قیمت‌گذاری‌های کاذب خودروها داغ بود و هر کس برای سود بیشتر رقم‌های مختلفی را برای خودروهای خود اعلام می‌کند.

به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت‌ها ارتباط بسیار مستقیمی با نرخ دلار دارد، هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو هم در مسیر رشد قرار می‌گیرد و البته بالعکس این موضوع هم وجود دارد. ولی از آنجا که نرخ دلار همواره افزایشی بوده مردم مدت طولانی است که کاهش قیمت خودرو را ندیده‌اند و مدام بازار شاهد رشد قیمت‌ها است. البته مهم اینجاست کمتر معامله‌ای در بازار انجام می‌شود و قیمت به صورت کاذب روند صعودی دارد.

مطالعه بیشتر  آشنایی با سنسور باران و نحوه عملکرد آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *