اخبار و رویداد ها

عیب یابی خودرو را یاد بگیریم (آموزش)

شما به عنوان یک رانندهٔ حرفه‌ای باید کمی از علم مکانیکی هم آگاهی داشته باشید تا بتوانید مشکلات جزئی خودرو را تشخیص بدهید. تیم نیکبخت خودرو در این مقاله قصد دارد به برخی مشکلات خودرو اشاره کند و راه های عیب یابی را به شما آموزش دهد تا با مطالعه آن ها آگاهی بیشتری پیدا کنید و در مواقع لزوم از این اطلاعات بهره ببرید پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

چرا موتور ماشین روشن نمی‌شود؟

به‌نظر شما چگونه باید مشکلات فنی خودرو را حل کنید وقتی دسترسی به مکانیک ندارید؟ تصور کنید اگر استارت بزنید ولی ماشین روشن نشود چه باید کرد؟

۱.  اولین موردی که در مواجه با این مشکل باید بررسی شود، پمپ بنزین است. اگر سیستم سوخت‌رسانی ماشین به‌درستی عمل نکند، موتور از کار می‌افتد و روشن نمی‌شود.

۲. اگر پمپ بنزین مشکلی نداشت به سراغ فیوزها بروید. فیوزها را چک کنید، مغز سوییچ و سوکت را کنترل کنید.

۳. اگر مشکل از فیوزها هم نباشد، به احتمال زیاد باید ایراد از باتری شما باشد؛ اگر باتری ماشین ضغیف شده باشد، پس از چرخاندن سوییچ صفحه کیلومتر روشن می‌شود ولی پس از استارت زدن صفحه کلید خاموش می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید ماشین را هل بدهید و یا باتری به باتری کنید.

۴. اگر استارت زدید و استارت با صداهای عجیب و غریب همراه بود، احتمالا سیستم استارت شما ضعیف و یا نیم سوز شده‌است و علت دومی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، شکسته شدن چرخ‌دنده‌های استارت است.

۵. بررسی دینام را در این چک لیست فراموش نکنید. اگر هیچ‌کدام از موارد ذکر شده در بالا صادق نبود، احتمالا دینام با مشکل روبرو شده‌است و باید آن را تعوض کنید.

چرا یک دفعه شتاب اتومبیل کاهش یافت؟

کاهش شتاب خودرو مشکلی نیست که بتوانید با آن کنار بیایید و باید سریعا این مشکل را رفع کنید. در ادامه به بررسی علل کاهش شتاب ماشین پرداخته‌ایم.

۱. فیلتر هوا را تعویض کنید.

فیلتر هوای خودرو را پس از مدتی باید تعویض کنید. اگر فیلتر هوا خیلی کثیف شود، خودرو راه تنفس ندارد و باعث کاهش شتاب خودرو، روشن شدن چراغ چک خودرو و افزایش مصرف سوخت می‌شود. زمان تعویض فیلتر هوا بستگی به میزان کارکرد خودرو و آلودگی هوا دارد؛ اما به‌طور معمول گفته می‌شود که هر ۵ هزار کیلومتر فیلتر هوا را عوض کنید.

۲. پای پمپ بنزین در میان است. اختلال در پمپ بنزین می‌تواند باعث کاهش شتاب خودرو شود. برای رفع این مشکل باید پمپ را تعویض کنید و برای جلوگیری از این اختلال سعی کنید هیچ‌وقت بنزین موجود در باک بنزین شما کمتر از یک چهارم حجم باک نشود.

۳. شمع خودرو، در میزان شتاب آن موثر است شمع خودرو تا زمانی که معیوب نشده‌باشد می‌تواند شتاب خودروی شما را تضمین کند، بعد از تمام شدن عمرشان انفجارهای خفیفی ایجاد می‌کنند و شتاب خودرو را کاهش می‌دهد.

علت ریپ زدن خودرو چیست؟

احتمالا شما هم اصطلاح ریپ زدن خودرو را شنیده‌اید، اما می‌دانید ریپ زدن به چه معنا است؟ علت اینکه یک ماشین ریپ می‌زند چیست؟ ریپ زدن ماشین به‌معنی اختلال در عملکرد خودرو است و دلایل متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم.

۱.اگزوز باعث ریپ زدن خودرو شده‌است. مهم‌ترین علت ریپ زدن خودرو، مسدود بودن سیستم اگزوز و عدم خروج گازهای تولیدی است.

۲.باک بنزین خالی است. یکی دیگر از دلایلی که باعث ریپ زدن ماشین شما می‌شود، خالی بودن باک بنزین است. اگر باک بنزین شما خالی باشد، خودرو به ریپ زدن می‌افتد و خاموش می‌شود.

۳.سیستم برقی خودرو معیوب شده‌است. اگر سیستم برقی خودروی شما دچار مشکل شود و نتواند به‌خوبی برق‌رسانی به ماشین را انجام دهد، خودرو به ریپ زدن می‌افتد. این مشکل معمولا به‌دلیل خرابی سنسورها و یا سیم‌کشی به‌وجود می‌آید و کارشناسان خودرو بانک توصیه می‌کنند هیچ‌وقت به سیستم برق ماشین دست نزنید و برای رفع مشکل حتما به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

چرا ماشین خاموش می‌شود؟

ماشین به‌دلایل مختلفی می‌تواند خاموش شود، این خاموش شدن می‌تواند در حالت سکون، هنگام گاز دادن و یا هنگام حرکت اتفاق بیوفتد.

۱.دینام عملکرد خودش را از دست داده‌است. دینام مسئولیت تامین برق ماشین را بر عهده دارد. اگر ماشین به‌طور ناگهانی خاموش شود و چراغ‌های ماشین شروع به کم نور شدن کنند، خبر از خراب بودن دینام دارد. اگر متوجه شدید که دینام ماشین شما به‌مشکل برخورده‌است، در این صورت بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا دینام شما را تعمیر کند.

۲.ماشین نفس نمی‌کشد. اگر هوای مورد نیاز جهت مشتعل شدن سوخت در ماشین نباشد و مسیر ورودی هوا به موتور مسدود باشد، عمل سوختن نمی‌تواند به طور کامل صورت بگیرد و باعث خاموش شدن ماشین می‌شود. در این صورت باید مشکل انسداد را رفع کنید تا بتوانید به رانندگی خود ادامه بدهید.

۳.سنسورها از کار افتاده‌اند. خودرو از تعدادی سنسور تشکیل شده‌است که این سنسورها اطلاعات را دریافت و به ECU منتقل می‌کنند؛ اگر اختلالی در عملکرد این سنسورها بوجود بیاید، باعث می‌شود که موتور نتواند عملکرد خوبی داشته‌باشد و موتور خاموش می‌شود.

البته گاهی اوقات خاموش شدن ماشین به‌دلیل ضعیف بودن موتور ماشین است و ربطی به عوامل ذکر شده در بالا ندارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از خرید ماشین یک لیست تحت عنوان چه ماشین هایی نخریم تهیه کنید تا به مشکلاتی از این قبیل برنخورید.

علائم عیب ماشین علت عیب ماشین چگونه مشکل را برطرف کنیم؟
موتور روشن نمی‌شود باتری ضعیف و یا معیوب است باتری را عوض کنید.
استارت ماشین خراب است استارت را تعمیر کنید.
دینام باطری را شارژ نمی‌کند باید بررسی شود ایراد از سیم پیچی و یا بلبرینگ است.
پمپ بنزین خراب باشد پمپ بنزین را عوض کنید
فیوز برق ماشین سوخته‌باشد فیوزها را عوض کنید
شتاب خودرو کم شده‌است فیلتر هوا کثیف شده‌است فیلتر هوا را عوض کنید
پمپ بنزین معیوب شده‌است پمپ بنزین را عوض کنید
تمام شدن عمر شمع ماشین شمع‌ها را تعویض کنید
خودرو ریپ می‌زند مسدود شدن اگزوز انسداد را رفع کنید
خالی بودن باک بنزین بنزین بزنید
وجود اشکال در سیستم برقی خودرو به یک مکانیک مراجعه کنید
ماشین خاموش می‌شود معیوب بودن دینام تعمیر دینام توسط مکانیک
عدم تامین هوای مورد نیاز انسداد را رفع کنید
معیوب بودن سنسورها سنسورها را تعویض کنید

مطالعه بیشتر  فورد موستانگ 2024 آخرین نسخه با جعبه‌دنده دستی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *