اخبار و رویداد ها

تفاوت خودرو دیزلی با خودرو بنزینی

در این مقاله می خواهیم تفاوت بین خودروی دیزلی با خودرو بنزینی را بررسی کنیم، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه  کند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان در کمترین زمان ممکن است، شما می توانید برای دریافت قیمت خودروی کارکرده خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی از فروش فوری خودرو خواهید داشت.

اگر شما هم با شنیدن اسم دیزل و گازوئیل به یاد انواع صدای ماشین، لزرش‌های شدید اتاق و کامیون‌های قدیمی که نصف عمر خودشان را در تعمیرگاه به سر می‌بردند می‌افتید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید و از غافلهٔ خودروهای مشهور دنیا جا مانده‌اید. در دهه‌های گذشته فقط خودروهای سنگین به‌صورت دیزلی تولید می‌شدند اما امروزه خودرو سازهای مشهور دنیا مثل بنز ماشین‌های سواری را هم به‌صورت دیزلی تولید می‌کنند، انتخاب نوع سوخت خودروی شما کاملا به شرایط و سلیقهٔ شما بستگی دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های ماشین‌های دیزلی و بنزینی پرداخته‌ایم. برای اطلاع از مزایای خودروهای دیزلی و بنزینی تاپایان این مقاله همراه ما باشید.

سوخت دیزلی یا بنزینی، کدام یک به صرفه تر است؟

یکی از مواردی که هنگام خرید ماشین مورد توجه بسیاری از خریداران قرار می‌گیرد، نوع سوخت ماشین است. سوخت خودروهای بنزینی، همانطور که از اسم‌شان مشخص است از بنزین تغذیه می‌کنند. کیفیت بنزین در عملکرد خودروی شما موثر است، بنزینی که در جایگاه‌های سوخت ایران عرضه می‌شوند، بنزین یورو ۴ است که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است اما در بیشتر کشورهای اروپایی از بنزین یورو ۵ استفاده می‌کنند. تفاوت بنزین یورو ۴ و ۵ را می‌توانید در سرعت، شتاب و میزان آسیب به محیط زیست مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر  هیوندای آیونیک 6/ رقیب کره ای تسلا را بشناسید

در مقابل خودروهای بنزینی خودروهای دیزلی از گازوئیل تغذیه می‌کنند که از تقطیر نفت خام به‌دست می‌آید و از بنزین متراکم‌تر است. یکی از عواملی که سبب انتخاب ماشین‌های دیزلی نسبت به بنزینی شده است، قیمت کمتر سوخت‌های دیزلی است؛ اگر شما مسافت بیشتری را با خودروی شخصی می‌پیمایید، بهتر است خودروهای دیزلی را انتخاب کنید و از قدرت این ماشین‌ها در جاده‌های خارج از شهر لذت ببرید، اما اگر اهل مسافرت‌های دور با ماشین شخصی نیستید و بیشتر در داخل شهر رانندگی می‌کنید، بهتر است از خودروهای بنزینی استفاده کنید.

خودروهای دیزلی از نظر مصرف سوخت هم به‌صرفه‌تر هستند و هم نسبت به خودروهای بنزینی ۱۵ تا ۲۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند، یعنی با ۵۰ لیتر گازوئیل بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را رانندگی کنید.

موتورهای توربو دیزل همچنان مزایای بسیاری را نسبت به واحدهای قابل مقایسه با بنزین ارائه می دهند. محصول فعلی مدل های دیزل نشان می دهد که هنوز هم می توان یک موتور دیزلی کارآمد را طراحی کرد، بدون اینکه عملکردی را فاقد آن کند.

حالا به چند تفاوت خودروهای دیزل و بنزینی می پردازیم

اجزای اصلی موتورهای دیزلی

اجزای اصلی موتورهای دیزل عبارتند از میل لنگ، شاتون، پیستون، سیلندر، سرسیلندر، سیستم سوپاپ ها، سیستم خنک کاری و سیستم روغن کاری که شبیه موتورهای بنزینی است، با این تفاوت که سیلندر و سرسیلندر و پیستون ها، از چدن ریخته گری یا آلیاژهای خاصی از آلومینیوم ساخته می شود.

تفاوت در نوع سوخت موتورهای بنزینی و دیزلی

یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو موتور، در سوخت مصرفی آن‌ها می‌باشد. در نظر داشته باشید که ماشین آلات سنگین مانند اتوبوس، تراکتور و… برای حرکت نیاز به سوخت دیزل دارند. این در حالی است که خودروهای سبک‌تر برای حرکت کردن از بنزین به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

نوع احتراق متفاوت در موتور دیزلی و بنزینی

در موتورهای دیزلی، احتراق از طریق هوایی که فشرده شده است، صورت می‌گیرد؛ به این شکل که وقتی دمای هوا به حدی افزایش پیدا کند که متراکم و فشرده شود، منجر به ایجاد احتراق در این موتورها خواهد شد. اما در موتورهای بنزینی این اشتعال براثر احتراق سوخت و هوا در داخل شمع صورت می‌گیرد.

تفاوت موتور بنزینی و دیزلی از جهت سرعت

طبیعی است که هر چقدر یک وسیله سبک‌تر باشد، برای حرکت سرعت بیشتری خواهد داشت. در رابطه با موتورهای دیزلی و بنزینی نیز این امر صدق می‌کند. موتورهای بنزینی به دلیل وزن پایینی که دارند برای سرعت‌های بالا مناسب‌تر می‌باشند. این در حالی است که موتورهای دیزلی برای ماشین‌هایی مانند کامیون، اتوبوس و… که در آن‌ها به جای سرعت، فاکتور قدرت از اهمیت بیشتری برخوردار است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتورهای بنزینی

موتورهای بنزینی که موتور مورد علاقهٔ خودروسازان داخلی است، بیشتر برای ماشین‌های سواری و سبک استفاده می‌شوند و با سوخت‌های فراری مثل بنزین کار می‌کنند. در این نوع از موتورها سوخت و هوای متراکم شده با هم مخلوط می‌شوند و جرقه می‌زنند، سپس شمع با جرقه تماس پیدا می‌کند و باعث حرکت پیستون‌ها می‌شود و از طریق میل لنگ به خودرو اجازه حرکت داده می‌شود.

وجود شمع در خودروهای بنزینی نسبت به خودروهای دیزلی که شمع ندارند باعث می‌شود که موتور راحت‌تر استارت بخورد و روشن شود. یکی دیگر از مزایای ماشین‌های بنزینی نسبت به دیزلی، وزن کمتر موتور است که باعث سرعت بیشتر می‌شود و برای خودروهای سواری و داخل شهری مناسب است. برای عملکرد بهتر موتور های بنزینی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بنزین سوپر بزنید، بعد از زدن بنزین سوپر تفاوت بنزین سوپر و معمولی را احساس خواهید کرد.

موتورهای دیزلی

نحوهٔ کارکرد خودروهای دیزلی کمی متفاوت‌تر از خودروهای بنزینی است که در ادامه به توضیح نحوه کارکرد آن پرداخته‌ایم.

۱. در موتورهای دیزلی سوخت وارد محفظهٔ احتراق می‌شود، سوپاپ‌های ورودی موتور باز می‌شوند و هوا را به داخل سیلندر می‌فرستند

۲. پیستون‌ها هوا را فشرده می‌کنند

۳. سوخت با گرمای هوای فشرده شده تماس پیدا می‌کند، مشتعل می‌شود و نیروی محرکهٔ لازم برای حرکت ماشین را بوجود می‌آورد.

یکی دیگر از تفاوت‌های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که در موتورهای بنزینی سوخت و هوا هر ۲ فشرده می‌شوند ولی در موتورهای دیزلی فقط هوا فشرده می‌شود.

مقایسه قیمت خودروهای دیزلی و بنزینی

به‌طور میانگین قیمت خودروهای دیزلی به نسبت خودروهای مشابه بنزینی آن گران‌تر هستند ولی در هنگام فروش ماشین‌های دیزلی دست دوم، فروشنده افت قیمت شدیدتری را متحمل می‌شود.

خودروی دیزلی و یا بنزینی، مساله این است

قیمت پایین خودروهای بنزینی، هزینهٔ پایین تعمیر و نگهداری، سهولت رفع مشکلات فنی خودرو باعث شده است که خودروهای بنزینی همیشه در صدر فروش باشند، اما قدرت بالای خودروهای دیزلی، کم‌مصرف بودن، ایمنی بالای موتورهای دیزلی و قیمت کم گازوئیل باعث شده است که خودروهای دیزلی هم جایگاه خود را در بازار خودرو پیدا کنند. با توجه به نیاز خودتان می‌توانید بین این ۲ نوع موتور انتخاب کنید و از رانندگی لذت ببرید.

مطالعه بیشتر  معرفی داچیا جاگر/ رونمایی مدل جدید در پاریس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *