اخبار و رویداد ها

انواع صدای لنت ترمز و حذف آنها

مهم ترین قطعه ی ایمنی خودرو از نظر شما چیست؟ پاسخ می‌تواند واضح باشد، ترمز. یکی از قطعات مصرفی خودرو لنت ترمز هست که به طور مستقیم با ترمز در ارتباط می باشد و با تمام شدن آن، باید تعویض شود. شما به عنوان یک راننده به احتمال بسیار زیاد تا کنون این اتفاق افتاده که با گرفتن ترمز صداهایی مشابه جیغ کشیدن را شنیده باشید که این قبیل صداها می توانند دلایلی داشته باشند که ناشی از لنت ترمز باشد. اگرچه هر صدایی که از ترمز خودرو شنیده می‌شود لزوما نشانه بدی نیست ولی نباید نسبت به انواع صدای لنت ترمز خودرو که می‌شنویم بی‌توجه باشیم زیرا بعضی صداها بسیار آزاردهنده و گاها خطرآفرین هستند.

با تیم تخصصی نیکبخت خودرو برای بررسی لنت ترمز همراه باشید.

صداهایی که می شنویم می توانند به صورت مداوم باشند یا می توانند فقط در زمانی که پا روی پدال ترمز می رود در بیایند؛ به هر صورت، در این مقاله از نیکبخت خودرو به سراغ انواع صدای لنت ترمز و روش های حذف و از بین بردن آن صدا ها رفتیم پس اگر دچار مشکل این چنینی از خودرو خود هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید

۱- شایع ترین صدایی که از لنت ترمز شنیده می شود صدای سوت است. وقتی لنت را به تازگی خریداری کرده اید لازم است به خوبی جا بیافتد در غیر این صورت صدای سوت می دهد، پس بهتر است از جا افتادن صحیح لنت بر روی دیسک مطمئن شوید. پس از تعویض لنت و خریداری جنس خوب و جایگذاری صحیح آن، بهتر این است که در سرعتی در بازی ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر چند بار ترمز نرم بگیرید، (در ابتدا جدا از گرفتن ترمز شدید خودداری کنید) با گرفتن ترمز نرم معمولا مشکل شنیده شدن صدای سوت حل می شود. اگر صدایی که میشنوید خیلی شدید تر از حد انتظار بود (شبیه صدای خراشیده شدن آهن به یک سطح) باید سریعا لنت را تعویض نمایید چرا که در حال آسیب رساندن به دیسک می باشد. شنیدن صدای مشابه آنچه گفته شد ولی در شدت پایین نشانگر رو به اتمام بودن لنت می باشد (چرا که به احتمال زیاد قسمت فلزی لنت در حال تماس جزئی با دیسک می باشد) اگر هم دیسک بر اثر سایش لبه‌دار شد، با تراش لبه دیسک صدا قطع می‌شود.

۲- یکی از قطعات لنت ترمز، گیره می باشد. این قطعه جهت اطمینان از اتصالات لنت می باشد که وظیفه محک کردن اتصالات صلیب سیستم ترمز را بر عهده دارد.

با شنیدن صداهای غیر طبیعی از لنت ترمز، اتصالات آن را بررسی نمایید. در صورتی که احتمال میدهید برای اتصالات باشد حتما به یک مکانیک یا شخص متبحر خودروی خود را نشان دهید تا از اتصالات سیستم ترمز مطمئن شوید. حتما قبل از برنامه رانندگی های طولانی مدت یا سفر، این اتصالات را چک کنید.

۳- از اصلی ترین دلایل وجود صدا در لنت ترمز ارتعاشات لنت هست. بالشتک های shim می توانند یکی از بهترین وسایلی باشند که برای رفع این مورد از صدای لنت استفاده می شوند. ترمز های دیسکی دارای ارتعاشاتی هستند که بین قطعات لنت وترمز، لنت و کلیپر، کلیپر و اتصالات آن، اتفاق می افتد. جهت رفع ارتعاشات از بالشتک های shim می توانید استفاده کنید. کنترل صدای لنت ترمز در هر ماشینی امکان پذیر است از پراید گرفته تا بهترین خودروی شاسی بلند. بهترین روش برای کنترل صدای لنت ترمز بعد از اطمینان از سفت بودن قطعات، استفاده از بالشتک‌های shim است.

۴- گیره، پین وفنرهای بزرگ، سه مورد از قطعات فنری لنت ترمز می باشند فنرها به دما حساس هستند و در دماهای بالا خاصیت خود را از دست می دهند دما می تواند یکی از دلایل شنیدن صدای غیر طبیعی از لنت ترمز باشد. ابزارآلات فنری موجود در لنت ترمز در دمای بالا شل می‌شوند. همین مسئله باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی از لنت ماشین می‌شود. در صورت مشاهده این مشکل باید قطعات آسیب‌دیده تعویض شوند. با مراجعه به یک کارشناس خبره و تعویض این قطعات صدای لنت ترمز اتومبیل را از بین ببرید.

۵- یک روش که بسیاری از شما به آن واقفید و واقعا هم تاثیر خوبی دارد تمیزکاری قطعات است. همانطور که برای از بین بردن صدای جیغ در ها از روغن کاری و تمیزکردن استفاده میکنید، یکی از روش های قابل اطمینان صداگیری لنت هم همین می باشد. تمیز کردن کلیپر و اتصالات آن، لرزش و ارتعاشات را کم تر و کنترل می کند. این روش می تواند به صورت کامل صدای لنت ترمز را از بین ببرد. بهتر است بعد از تمیزکردن قطعات از سفت بودن قطعات آن نیز اطمینان حاصل کنید. کوچک‌ترین لغزش در بین قطعات باعث افزایش صدای لنت ترمز می‌شود.

۶- یکی دیگر از مواردی که میتواند وجود داشته باشد این است کهتمام اجزای ترمز را باید از نظر لقی مورد بررسی قراردهید و در صورت نیاز تعویض شوند.

۷- گاهی اتفاق می افتد که مدت زمان طولانی از خودرو خود استفاده نمی کنید یا خیلی کم رانندگی می کنید در چنین شرایطی احتمال زنگ زدگی دیسک بالا می رود. دیسک‌ها را از نظر کثیف بودن یا زنگ‌زدگی بررسی کنید.

۸- در صورتی که لنت و دیسک بیش از اندازه شیاردار شده‌اند باید تعویض شوند. در هربار تعویض لنت گیره نگهدارنده آن را نیز تعویض کنید.

برای افزایش لنت ترمز چه راهکارهایی را در نظر بگیریم:

۱- گردش هوا به صورت کامل حول مجموعه دیسک و کلیپر باعث خنک شدن لنت و در نتیجه افزایش عمر آن می شود.

۲- یکی از دلایل رایج ناکارایی ترمز تعویض دیرهنگام یا عوض نشدن روغن ترمز است. این عمل باعث تبخیر در ترمزگیری های خیلی شدید می شود و خب همین عمل باعث کارایی نامناسب سیستم ترمز می شود. همچنین تبخیر روغن ترمز به ایجاد حالت قفلی خفیف به واسطه نیروی پسماند ناشی از فشار بخار روغن می انجامد که همانند این است که راننده پدال را فشار دهد و نگه دارد. این موضوع باعث استهلاک زودهنگام لنت می شود.

۳- در فاصله های زمانی مناسب کلیپر و اجزای آن را تمیز کنید چرا که در بسیار یاز موارد کلیپر در حالت عادی تمیز به نظر میرسد در حالی که داخلش مملو از لجن و رسوب می باشد

۴- از لنت های آزبستی یا غیر آزبستی به جای لنت های نیمه فلزی استفاده نکنید، چرا که این لنت ها به اندازه ی نیمه فلزی ها ظرفیت گرمایی ندارند اگرچه که بی صدا تر هستند. در صورت استفاده از لنت های آزبستی و غیر آزبستی به دلیل حرارت بالا شاهد کاهش عمر لنت خواهید بود.

ترمز خودرو از اجزای ضروریی خودرو می باشد که سالم بودن آن برای ایمنی خودرو بسیار مهم است. پس هرگونه صدایی از آن را جدی بگیرید تا سلامتی خود و همراهانتان حفظ شود.

مطالعه بیشتر  فروش نقدی خودرو های صفر کیلومتر BMW ویژه آذر 1401 + قیمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *