اخبار و رویداد ها

سایپا واردکننده برند رنو

مدیرعامل شرکت سایپا گفت: وظیفه واردات از برند رنو مانند خودروی مگان ۲۰۲۲ و ساندرو به عهده سایپاست و مذاکرات برای واردات خودرو‌های اقتصادی در این برند رو به پایان است.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

آقای محمدعلی تیموری گفت: شرایط سایپا خوب است و دلیلش آن است که سیتروئن ۵۰ و ۵۰ با سایپا کاشان مشترک هستیم.

به گفته او، زیر ساخت‌های تولید  C۳HR در کشور تا ۷۰ درصد فراهم است. در حال مذاکره هستیم تا این خودرو را وارد کشور کنیم.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

تیموری می‌گوید: درباره برند رنو باید گفت که رنو پارس برای سایپا بوده و مشارکت آن به صورت ۵۱ درصد رنو و ۴۹ درصد سایپا بوده است. وظیفه واردات از این برند بر عهده سایپاست مانند خودروی مگان ۲۰۲۲، ساندرو و؛ که از جمله این موارد هستند. مذاکرات برای واردات خودرو‌های اقتصادی در برند رنو رو به پایان است.

۶ روز پیش معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت درباره شرایط ثبت سفارش، تأمین ارز و واردات خودروی سواری کامل در سال ۱۴۰۱ را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد.

به موجب مصوبه دولت، تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و ارزش گمرکی براساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد و خودرو‌های وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می‌شود.

تاسیس شرکت سایپا

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با نام SAIPAC با همکاری شرکت سیتروئن فرانسه آغاز به کار کرد. اولین محصولات سایپا وانت آکا و سواری ژیان بود. در سال‌ ۱۳۵۲ سایپا طی قراردادی با رنو، خودرو رنو ۵ در مدل‌های ۲ و ۴ در روانه بازار کرد. خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاپ پس از سال ۱۳۵۳ در مدل‌های دولکس و معمولی از تولیدات سایپا بود.

نام این شرکت در سال ۱۳۵۴ به سایپا که مختصر «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» است تغییر پیدا کرد.

سایپا پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت سایپا به مالکیت دولت درآمد و سرپرستی آن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد.

دهه ۷۰ و دوره جدید سایپا

پراید، پرفروش‌ترین خودوری تاریخ ایران در سال ۱۳۷۲ توسط سایپا تولید و روانه بازار شد. تولید پراید تا بهار سال ۹۹ بدون تغییرات خاصی ادامه داشت. یکی از دلایل توقف تولید آن سطح ایمنی بسیار پایین بود که کارشناسان زیادی نسبت به آن نقد جدی وارد کردند و سهام شرکت سایپا برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ در بورس تهران عرضه شد.

شرکت سایپا موفق به کسب گواهینامه ISO9001 در سال ۱۳۷۷ شد. سایپا در دهه ۷۰ پراید استیشن را به محصولات خود اضافه کرد. همچنین خط تولید خودرو کاروان نیز در اواخر این دهه به پایان رسید و نمونه‌ای از آن نیز تولید شد که البته با استقبال چندانی رو‌به‌رو نشد.

دهه ۸۰، دهه پیشرفت سایپا

نخستین خودرو طراحی اختصاصی سایپا در اوایل دهه ۸۰ شمسی تولید شد. پراید ۱۴۱ یکی از خودروهای تولیدی سایپا در این دهه است.

سایپا و اولین خطوط تولید

سایپا بود که اولین خط تولید خودروهای دوگانه سوز را در ایران راه اندازی کرد. ریو (محصولی از شرکت کیا موتورز) هم برای اولین بار توسط سایپا وارد خط تولید داخل شد.

خط تولید محصولات سایپا در خارج از ایران

سال ۱۳۸۵ خط تولید پراید در ونزوئلا راه اندازی شد. یکسال پس از آن کارخانه‌ای در سوریه با نام سیویکو برای تولید انواع پراید در سوریه احداث شد و سایپا در سال ۹۰ خط تولید محصولات خود را در سودان هم راه‌اندازی کرد.

سال ۱۳۸۷ و رویداد‌های مهم سایپا

سایپا از نخستین خودرو خود به نام تیبا و همچنین وانت ال ایکس زامیاد رونمایی کرد. خط تولید موتور ال ۹۰ نیز در این سال انبوه سازی شد. سایپا همچنین خط تولید رنو مگان و کیا ریو با گیربکس اتوماتیک را راه اندازی کرد.

سهامداران سایپا چه کسانی هستند؟

براساس قانون بودجه ایران، ۵۱ درصد از سهام سایپا در بورس واگذار شد. ایدرو با دارا بود ۳۵/۷۵ درصد، بزرگترین سهامدار سایپا محسوب می‌شود. دولت در تصمیمی ۱۷ درصد از سهام خود در شرکت سایپا را کامل واگذار کرد و از حلقه سهامدارن سایپا خارج شد.

رکوردشکنی سایپا

کارخانه سایپا کاشان در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد که ظرفیتی بالغ بر تولید ۱۵۰ هزار خودرو را داشت. سایپا در این سال از یک خودروی جدید یعنی کامیون شکل یافته سایپا دیزل را رونمایی کرد. شرکت سایپا شمار تولید خودرو رکوردشکنی داشت. سایپا در اردیبهشت ۹۹ با تولید ۴۲ هزار و ۸۵۱ خودرو در رتبه اول خودروسازان قرار گرفت این درحالی است که سایپا در خرداد گذشته تنها ۴۰ هزار خودرو تولید می‌کرد. سایپا همچنین توانست رتبه نخست را در شاخص نمایندگی‌های خدمات پس از فروش محصولات گروه خودروسازی، کسب کند.

نخستین خودروی انحصاری سایپا

سال ۸۷ بود که سایپا از نخستین خودروی انحصاری خود یعنی تیبا رونمایی کرد. تمام اجزای این خودروی انحصاری ساخت داخل بود و این دومین گامی بود که ایران برای تولید خودروی داخلی یا تولید خودروهای ملی برداشت.

نگاهی به محصولات تولیدی سایپا در دهه ۹۰

شرکت خودروسازی سایپا در سال ۹۱ از سه خودروی تیبا ۲، سایپا ۱۵۱ و ایکس ۱۰۰ رونمایی کرد. این سه خودرو نیز طراحی اختصاصی سایپا بود. خودرو دیگری که به صورت اختصاصی در سایپا تولید شد سایپا شاهین (در ابتدا با نام رهام رونمایی شد) با کلاس کامپکت بود.

توقف تولید پر فروش‌ترین خودرو سایپا

اعلام خبر توقف تولید پراید شاید برای برخی، خبر خوشحال کننده‌ای بود اما برای بازار خودرو و مصرف کنندگان که نوسانات زیادی پس از خبر توقف تولید پراید را تجربه کردند، چندان خوشایند نبود. چرا که این خودروی پر فروش در سال‌های اخیر توانسته بود بازار خوبی در ایران داشته باشد اما کارشناسان معتقد بودند این خودرو استانداردهای لازم ایمنی را ندارد و تولید آن می‌تواند لطمه جدی به محیط زیست وارد کند. از طرفی سالانه شاهد تصادفات جاده‌ای زیادی با این خودروی پر فروش در سراسر کشور بودیم. این خودرو طی سالها نوسانات قیمت زیادی داشت به طوری که از ۵ تا ۷ میلیون تومان به ۵۰ میلیون رسید و این افزایش قیمت به حدی بود که باتوجه به امکانات و نداشتن برخی استانداردها یک قیمت نجومی بود!

اما پس از ۲۷ سال بالاخره تولید پراید متوقف شد و ایران برای همیشه از این خودروی پر فروش و پر حاشیه خداحافظی کرد. تیبا، کوییک و ساینا سه خودرویی هستند که جایگزین پراید می‌شوند. همچنین مدیرعامل سایپا اعلام کرده که تولید خودرو «رهام» را انبوه سازی خواهد کرد و سال آیند ۱۲ هزار خودرو رهام به بازار عرضه خواهد شد. سایپا ۲ محصول در سال آینده روانه بازار می‌کند از و پنج محصول تا سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۰۱ رونمایی خواهد کرد.

مطالعه بیشتر  فروش خودروهای کوییک معمولی و کوییک R، بدون قرعه کشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *