آموزش و ترفند های خودرویی

آموزش خرید خودرو از بورس کالا

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت مدیر کل نظارت برکالا های فلزی ، سازمان حمایت ، درنامه ای درخواست مخالفت خود را از عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد . اما پس از گذشت چند روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد . بعد از عرضه خودرو های کارا ، فیدلیتی و دیگنیتی در نهایت در تاریخ ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به فرمان معاون صنایع حمل ونقل و وزیر صنعت ، معدن و تجارت متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد ؛ بنابر این در ۲۱ تیر ماه امسال عرضه خودرو در بورس کالا به تصویب شورای عالی بورس رسید .

خودروهایی که در بورس کالا قرار می گیرند

نوع خودروهای عرضه شده در بورس کالا در اطلاعیه ای که از قبل در سایت بورس کالا درج شده است ، مشخص شده است. اما خودروهای پر تقاضا در حال ورود به بورس هستند و رقابت نسبتا خوبی روی آن ها شکل می گیرد. نکته مهم این است که این خودروها زیر قیمت بازار معامله می شوند و می توانید خودروهایی مانند فیدلیتی را زیر قیمت بازار در بورس کالا خریداری کنید.

همان طور که می دانید فیدلیتی یکی از خودروهای شرکت بهمن موتور است و معاملات آن در بورس کالا تا کنون بسیار موفق بوده است. علاوه بر آن گروه بهمن خودروی دیگنیتی خود را نیز روانه بازار خواهد کرد که با قیمتی کم تر از بازار خودرو نیز عرضه خواهد شد.

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

برای افتتاح حساب بورس و خرید خودرو از بورس باید مراحل نام برده شده را طی کنید:

  1. ثبت نام در سامانه سجام

شرکت کنندگان بعد از افتتاح حساب می بایست در سامانه سجام ثبت نام کنند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار SJAM نامیده می شود توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات یکپارچه و جامع به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه ای است که برای جمع آوری و تجمیع سوابق معاملات سهامداران ایجاد شده است و سهامداران به راحتی می توانند دارایی های خود را در این سامانه مشاهده کرده و از سود دریافتی مطلع شوند.

  1. ثبت نام در کارگزاری

در مرحله دوم متقاضی باید در نمایندگی ثبت نام کند. ثبت نام در کارگزاری، معامله در بورس کالا را برای فرد آسان می کند. در نتیجه فرد پس از ثبت نام در سایت سجام باید در کارگزاری ثبت نام کرده و سپس نسبت به دریافت کد آنلاین از بورس کالا اقدام کند.

  1. باز کردن یک حساب وکالتی

در مرحله سوم خرید خودرو در بورس کالا، متقاضی باید دارای حساب وکالتی باشد. حساب وکالتی در واقع نوعی حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش پرداخت مشتری نزد یکی از بانک های منتخب افتتاح می شود. برای افتتاح حساب وکالتی با دریافت معرفی نامه بانک ملت (دانلود فرم معرفی) و پرکردن آن باید به یکی از شعب بانک ملت مراجعه و حساب وکالت خود را باز کنید.

آیا افراد برای معامله باید حساب وکالتی داشته باشند؟

با توجه به آن چه گفته شد هر فردی که بخواهد خودرو یا هر کالای دیگری را از بورس کالا خریداری کند باید دارای حساب وکالتی باشد. نکته مهم این است که این حساب وکالتی با حسابی که در بورس نگهداری می شود کاملا متفاوت است و افرادی که در بازار آتی بورس کالا معامله می کنند باید یک حساب وکالتی نیز خریداری کنند.

  1. کد معاملات آنلاین بورس کالا را دریافت کنید

پس از دریافت کد سجام در مرحله سوم، فرد متقاضی خرید خودرو از بورس کالا باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت کند. موردی که باید به آن توجه کنید متفاوت بودن این کد با کد معاملاتی در بورس می باشد و باید کد آنلاین بورس را به دست آورید.

  1. حساب وکالتی را وارد کنید

در این مرحله باید حساب وکالتی که در بانک ملت افتتاح کرده اید را وارد سامانه خرید آنلاین بورس کنید. با ورود به این سایت و کلیک روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی » می توانید حساب وکالتی خود را در سامانه وارد کنید.

  1. واریز قیمت پایه

پس از دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کردید، آماده خرید خودرو از بورس کالا هستید و باید منتظر اعلام عرضه خودرو در بورس کالا باشید. آگهی هر فروش طبق صحبت های انجام شده چند روز پیش در سایت بورس اعلام می شود و خریدار باید تا روز قبل از عرضه خودرو در بورس، حساب نمایندگی خود را با قیمت پایه خودرو شارژ کند. به عنوان مثال چهارشنبه هفته گذشته خودروی تک کابین کرای با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون تومان روانه بازار شد. اگر فردی درخواست خرید خودرو را داشت، باید قبل از فروش ۲۹۱ میلیون تومان در حساب وکالتی خود شارژ می کرد.

  1. ثبت سفارش خرید خودرو

پس از این که متقاضی خرید خودرو در بورس کالا، مبلغ پایه خودرو مورد نظر را در حساب وکالتی خود شارژ کرد، باید با ورود به سامانه آنلاین بورس کالا، درخواست خود را در روز فروش ثبت کند. این درخواست برای ثبت نام سریعاً به بخش بازرگانی کالا کارگزار فرستاده می شود و در زمانی که عرضه به طور کافی باشد خودرو مد نظرتان خریداری خواهد شد.

  1. تعیین نماینده

پس از تایید خرید خودرو توسط کارگزاری، خریدار باید نمایندگی دریافت خودرو را در همین سامانه آنلاین بورس کالا مشخص کند.

با انجام مراحل فوق توانسته اید خودروی مورد نظر خود را از بورس کالا خریداری کنید. شرکت کنندگان باید بدانند هنگام برنده شدن مبالغی را باید بپردازند. این ها شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث است.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

به طور خلاصه نحوه خرید خودرو در بورس پس از اخذ کد بورسی بازار فیزیکی توسط مشتری و اعلام شماره حساب وکالتی به کارگزاری کاریسما به شرح زیر است:

ابتدا مشتری باید:

۱ – یک روز قبل از ثبت سفارش، مبلغ قیمت پایه را به حساب وکالتی واریز نمایید .

۲ – درخواست خرید خود را قبل از ساعت ۸:۳۰ در سامانه خرید اینترنتی کارگزاری ثبت کنید .

۳ – نمایندگی مورد نظر برای دریافت خودرو در سامانه بورس کالا را مشخص کنید .

خودروهایی که در بورس کالا معرفی می شوند کدامند؟

در اطلاعیه ای که قبلا در سایت بورس کالا درج شده بود، نوع خودروهای عرضه شده در بورس کالا مشخص شده است. تا کنون خودروهای کارا، شاهین، دیگنیتی، فیدلیتی، هایما، لاماری ، ۲۰۷ و دنا در بورس عرضه شده است. خودروی فیدلیتی نیز مجددا عرضه خواهد شد که زیر قیمت بازار آزاد خودرو است.

پذیرش خودروهای نو در بورس کالا

بر اساس اعلام رسمی بورس کالا، با توافق خودروسازان، قرار است شاهد عرضه بیشتر خودرو به صورت مرحله ای باشیم. در هفته آینده شاهد عرضه خودروی هایما S7 در بورس کالا خواهیم بود .

قیمت خودرو در بورس چگونه می باشد؟

قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا بر اساس قیمت پایه اعلامی بورس کالا می باشد و بر این قیمت پایه، عرضه و تقاضا در روز عرضه شکل می گیرد. این روش قیمت گذاری باعث می شود که قیمت در اکثر مواقع زیر قیمت بازار آزاد معامله شود.

قوانین خرید خودرو از بورس کالا 

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی بورس کالا، شرایط خرید خودرو از بورس کالا به شرح زیر است:

متقاضیان مؤظف هستند مبلغ پایه و درصد قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو را به حساب کارگزاری نزد بورس واریز نمایند که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام مراتب در حساب مذکور مسدود خواهد شد.

ثبت و ارسال سفارش توسط متقاضی به معنای برنده شدن در مسابقه نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

متقاضیان خرید خودرو به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه های اضافی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، حمل و نقل پستی توجه کنند. خدمات، تولید پلاک، شماره گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

افراد منتخب در مسابقه خرید خودرو در صورتی که به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل پرداخت را داشته باشند، ملزم به پرداخت ۵% از ارزش کل معامله به عنوان هزینه انصراف به اضافه ۰.۵% از دو هزینه راه پرداخت معامله (در مجموع پنج و نیم درصد از ارزش کل معامله).

داوطلبان شرکت در مسابقه ۳ روز کاری فرصت دارند تا مابقی مبلغ (باقی مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل پرداخت پس از روز سوم، به ازای هر روز تأخیر (از روز چهارم) ۰.۲۵% از ارزش کل معامله برای آن ها جریمه محاسبه می شود.

در صورتی که شرکت کنندگان پس از پایان روز ششم پرداخت را با تاخیر انجام دهند، تراکنش آن ها لغو می شود. و مبلغ «۵.۵ درصد» از ارزش کل تراکنش به عنوان کارمزد ابطال تراکنش برای آن ها محاسبه می شود.

مزایای فروش خودرو در بورس چیست؟

حذف قیمت سفارش با درج خودرو را شاید بتوان یکی از اولین مزیت های فروش خودرو در بورس کالا دانست. با ورود خودرو به بورس کالا و حذف تدریجی فروش خودرو به صورت قرعه کشی، سایه این قیمت گذاری از سر خودروسازان برداشته می شود و می تواند به نقطه عطفی برای بهبود وضعیت آن ها تبدیل شود. هم چنین عرضه خودرو در بورس باعث ساماندهی بازار می شود. در ادامه به برخی دیگر از مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا از نگاه کارشناسان اشاره می کنیم.

  • دسترسی مصرف کنندگان به خودرو آسان تر می شود: برای خرید خودرو داشتن کد صرافی که در قسمت های قبل ذکر شد کافی است.
  • شفافیت معاملات: به دلیل ثبت اطلاعات خریداران و فروشندگان و داشتن آمار دقیق از مبلغ خرید و فروش و تعداد فروش، شفافیت در بازار خودرو ایجاد خواهد شد.
  • – تعادل یافتن قیمت ها و حمایت از بخش تولید .

مشکلات فروش خودرو در بورس کالا

اگر چه مدت زمان نسبتا زیادی از کلید خورده شدن مصوبه فروش خودرو در بورس کالا توسط وزارت صمت  می گذرد، اما مسیر فروش خودرو در بورس پر فراز و نشیب بوده و مشکلاتی در راه بوده است. پیش از این وعده داده شده بود که فروش خودرو در بورس کالا با عرضه محصولات گروه سایپا شاهین و بهمن موتور مشخص شود. در ادامه وعده فروش سایر محصولات گروه بهمن (SUV) داده شد که با دستور وزارت صنعت معدن تجارت ، به دلیل توقف عرضه خودرو در بورس به زمان دیگری موکول شد.

سوالات متداول در ضمینه خرید خودرو در بورس کالا :

چگونه از بورس خودرو خرید کنیم؟

برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و سپس کد مبادله ای خود را از دلال دریافت کنید. سپس با واریز وجه نقد به حساب وکالتی و ثبت سفارش در روز فروش تا روز معامله می توانید غذای مورد نظر را خریداری نمایید.

برای خرید خودرو از بورس کالا چه کد بورسی لازم است؟

برای خرید خودرو از بورس کالا فقط به کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا نیاز است و کد بورسی برای خرید سهام و آتی قابل اجرا نمی باشد.

چه زمانی باید سفارش را انجام دهم؟

ثبت سفارش از تاریخ انتشار آگهی ترخیص تا ساعت ۸:۳۰ صبح روز انتشار امکان پذیر است.

چگونه باید پیش پرداخت خرید خودرو از بورس کالا را واریز کنم؟

پیش پرداخت برای خرید خودرو باید به حساب مجاز واریز شود.

پیش پرداخت به حساب وکالتی چه موقع باید واریز شود؟

پیش پرداخت باید یک روز قبل از فروش به حساب وکالتی واریز شود.

مدارک مورد نیاز برای تحویل خودرو از بورس کالا چیست؟

خریدار می تواند با در دست داشتن اصل و عکس مدارک کارت ملی و شناسنامه، سکونت و ارائه شماره شبا با تایید بانک، خودروی خریداری شده را تحویل بگیرد.

چه زمانی می توان خودرو را تحویل بگیرم؟

زمان تحویل خودرو در اطلاعیه ای که برای ترخیص می باشد اعلام می شود.

مطالعه بیشتر   روش های فروش ماشین پول لازم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *