اخبار و رویداد ها

فروش هایما از محصولات ایران خودرو در بورس کالا

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده که در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S۵ و S۷ از این طریق به فروش خواهد رسید. به گزارش نیکبخت خودرو به نقل از ایکوپرس- براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دو مدل خودرو هایما در بورس کالا به فروش خواهند رسید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

این اقدام در راستای شفافیت در فروش محصولات، ایجاد امکان خرید آسان برای مشتریان واقعی و حذف سودجویان از فرآیند فروش و در نهایت حذف قرعه کشی صورت خواهد گرفت.

با بررسی‌ و مطالعات کارشناسی صورت گرفته در حال حاضر عرضه در بورس کالا مناسب‌ترین روش برای فروش خودرو است و با این روش مشتری واقعی علاوه بر دسترسی سریع و آسان به خرید خودرو، از خرید با قیمت‌های کاذب در بازار بی‌نیاز خواهد شد

قیمت روز هایما در بازار ایران

نام خودرومدلبر اساسقیمت بازار(تومان)
S5‏، 6 سرعته اتوماتیک‏1400 | ایران خودروقیمت روز بازار1/560,000,000
S5‏، 6 سرعته اتوماتیک1401 | ایران خودروقیمت روز بازار1/600,000,000
S5‏، گیربکس CVT1400 | ایران خودروقیمت روز بازار1/500,000,000
S7‏، 1.8 لیتر توربو پلاس1401 | ایران خودروقیمت روز بازار1.800,000,000
S7‏، 1.8 لیتر توربو پلاس1402 | ایران خودروقیمت روز بازار1.870/000,000

بررسی اجمالی هایما S5

پس از عرضه مدل S7، بالاخره در سال ۱۳۹۶ دومین نماینده هایما بنام S5 نیز توسط ایران خودرو خراسان به بازارمان معرفی شد. خودرویی در ابعاد کامپکت و با زبان طراحی خاص و متفاوت که آمده بود تا دل جوانان را بدست آورد و با تکیه بر پیشرانه نسبتاً قوی توربو، مشخصات ظاهری اسپرت و فانتزی و همچنین سطح آپشن قابل قبول، رقبایش را به چالش بکشاند. البته هایما S5 در نهایت بدلیل قیمت نسبتاً بالا و عدم تبلیغات و معرفی مناسب، نتوانست به جایگاهی که شایسته‌اش بود دست یابد، اما علیرغم این حضور کم سر و صدا نباید از حق گذشت که هایما S5 به غیر از چند نکته منفی، در اکثر پارامترها خودرو قابل احترام و قابل اعتمادی نشان داده و توانسته در طول این سالها اکثر دارندگانش را تا حد زیادی راضی نگاه دارد. هرچند عدم خدمات رسانی به محصولات هایما در بسیاری از نمایندگی‌های ایران خودرو (به غیر از شعب منتخب) و کمبود لذت رانندگی با جعبه دنده CVT باعث شده که این رضایت‌مندی در نقطه اوج ممکن قرار نداشته باشد.

بررسی هایما S5

کراس‌اوورهای جمع و جور شهری در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین سگمنت‌های خودرویی به حساب می‌آیند؛ بخصوص در شهرهای شلوغ که برای استفاده از خودروهای فول سایز محدودیت‌ بسیاری وجود دارد این ماشین‌های کامپکت و به نسبت ارزان قیمت میتوانند به عنوان یک جایگزین مناسب به ایفای نقش بپردازند. هایما S5 یکی از همین محصولات است. خودرویی که توسط شاخه خراسان ایران‌خودرو به کشورمان عرضه میشود و علیرغم ویژگی‌های قابل قبول، آنقدر که باید و شاید سر زبان‌ها نیفتاده است. این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو با بهره‌مندی از یک پیشرانه توربو و سیستم تعلیق مناسب قادر است هم برای سواری در شهر و هم مسافرت کارآمد ظاهر شود. همچنین هایما موفق شده تعادل قابل قبولی میان کیفیت سواری و پایداری برقرار کند، به شکلی که تعلیقش نه آنقدر نرم است که در پیچ‌ها اسیر حرکت گهواره‌ای شدید شود و نه آنقدر خشک و اسپرت که سرنشینانش را آزار دهد؛ هرچند از نظر دقت فرمان نقطه ضعف‌هایی در این محصول دیده میشود.

همچنین شتاب اولیه S5 بدلیل تاخیرهای گیربکس و لگ اولیه توربو مقداری از سطح مورد انتظار ضعیف‌تر می‌باشد اما با این حال آنقدر قدرت و گشتاور زیر کاپوت داریم که بابت این نقص هم نگرانی چندانی احساس نکنیم، چراکه پس از تاخیر اولیه، شتاب گیری به شکل مناسبی بهبود می‌یابد.
از دیگر ویژگی‌های هایما S5 میتوان به آپشن‌های مناسب، ایمنی مطلوب و فضای نسبتاً کافی در داخل کابین اشاره کرد. همچنین S5 در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه گوانگژو چین برنده جایزه بهترین SUV شهری سال شده است.

مشخصات هایما S5

زیر کاپوت هایما S5 یک پیشرانه کوچک ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری قرار گرفته که از نظر حجم با خودروئی در سطح تیبا برابری میکند؛ اما وجود ۴ سوپاپ برای هر سیلندر و از آن مهمتر استفاده از پورخوران توربو باعث شده که همین موتور کوچک قدرت بسیار خوبی در حد ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور عالی به میزان ۲۲۳ نیوتن‌متر را در اختیارمان قرار دهد. برای درک بهتر بازدهی پیشرانه بد نیست اشاره کنیم که موتور توربو خودروئی نظیر شاهین با حجم برابر حدود ۵۰ اسب بخار قدرت کمتر و ۴۵ نیوتن متر گشتاور ضعیف‌تر تولید میکند. خوب پس تا اینجای کار همه چیز برای یک شتابگیری عالی مهیا است؛ اما متاسفانه ترکیب لگ اولیه توربو با تاخیرهای معمول در گیربکس‌های CVT به شروعی کند منتهی شده است که ضعیف‌تر از انتظار ما بود؛ هرچند پس از چند ثانیه، رفتار موتور و گیربکس بهبود می‌یابد و ماشین در شتاب ثانویه قدرتمند ظاهر میشود. البته با آبدیت جدیدی که از سال ۹۷ روی هایما S5 انجام شد، این مشکل تاخیر اولیه تا حدی بهبود یافته اما هنوز به طور کامل رفع نشده است. در مجموع هایما S5 حتی با وجود این مشکل هم شتاب قابل قبولی دارد و بخصوص پس از دور گرفتن به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد ساخت، یعنی در هنگام سبقت‌گیری‌های جاده‌ای لبخند رضایت را بر لبانتان جاری میسازد.

امکانات و تجهیزات هایما S5

درست است که هایما S5 کامل‌ترین گزینه این رده قیمتی محسوب نمیشود اما با این حال با داشتن تجهیزات خوبی نظیر: صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، سامانه نمایش ۳۶۰ درجه محیط پیرامونی، بلوتوث و سیستم تنظیم صدا حساس به سرعت، چراغ‌های روشنایی در روز، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، آینه‌های تاشونده برقی جانبی، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی، تودوزی چرم، سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل و.. اجازه نمیدهد که کمبودی از لحاظ آپشن احساس کنید.
همچنین هایما S5 برخلاف برادر بزرگ‌تر خود یعنی S7، توسط موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته هر ۵ ستاره این موسسه را بدست آورد که این پوئن مثبت در کنار وجود آپشن‌های ایمنی نظیر ۶ عدد کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم‌های تکمیلی ترمز و پایداری شامل ABS، EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، پایداری الکترونیکی ESP و کنترل کشش TCS خیالمان را از بابت امنیت تا حد مناسبی آسوده نموده‌.

امکانات هایما S5

ترمز و پایداری سیستم ترمز ضد قفل(ABS) – سیستم کمک ترمز (BAS) – سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز(EBD) – سیستم کمک در سربالایی (HSA) – سیستم کنترل پایداری الکتریکی(ESP) – سیستم کنترل کشش(TCS)
کیسه هوا راننده و سرنشین – جانبی و پرده ای (۶عدد)
سیستم صوتی صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی دارای پورت USB و GPS – کارت SD و بلوتوث – ۴عدد بلندگو و ۲عدد تیوتر – آنتن طرح باله کوسه – تنظیم کننده صدا با سرعت
دیگر تجهیزات سنسور دنده عقب – دوربین ۳۶۰ درجه – قفل کودک درب های عقب – کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع – کمربند سرنشینان عقب ۳ نقطه ای – ایموبلایزر – چراغ ترمز سوم بالا – ایزوفیکس – قفل مرکزی – قطع خودکار سوخت هنگام تصادف – باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف – اخطار سرعت بالا – اخطار باز بودن درب ها – اخطار باز بودن کمربند – امکان خروج از صندوق – عقب در مواقع اضطراری – نمایش میزان باد لاستیک (TPMS) – سان روف برقی – کروز کنترل – دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید – چراغ نقشه خوان جلو وعقب – کامپیوتر سفری – برف پاک کن شیشه عقب – کنسول میانی جلو وعقب – جا لیوانی جلو و عقب – دارای خروجی برق ۱۲ ولت

رقبای هایما S5 در بازار

از هاوال H2 به عنوان یکی از نزدیک‌ترین رقبای هایما S5 یاد میشود. این محصول با سواری اندکی نرم‎‌تر، عملکرد جعبه دنده مقداری بهتر و چند آپشن اضافه میتواند انتخاب خوبی باشد، بخصوص که از نظر اعتبار هم برند هاوال از هایما شناخته شده‌تر است. ولی هایما S5 نیز دست خالی به میدان نیامده و با توجه به هندلینگ نسبتاً برتر و موتور قدرتمند خود (شتاب ثانویه خوب) میتواند برای جوانترها گزینه مناسبی باشد، بخصوص که قیمت ارزانتری هم دارد.
اما جدیداً خودروهای تازه واردی هم به میدان وارد شده‌اند که در صورت تداوم عرضه و خدمات پس از فروش مناسب میتوانند رقبای قدر و قابل قابل احترامی برای هایما S5 به حساب آیند. مثلاً هن‌تنگ X5 که با بهره‌مندی از ردیف سوم صندلی‌ها و طراحی عامه پسند بیرونی و جلوه شیک داخلی قادر است نظرات بسیاری را به خود جلب نماید.

هایما S7

هایما S7 به عنوان یک کراس‌اوور نیمه لوکس چینی توسط ایران‌خودرو (سایت خراسان) به کشورمان معرفی شد. حتی نسخه تنفس طبیعی این محصول هم علیرغم تمامی حرف و حدیث‌هائی که پشت سرش بود توانست در ابتدای عرضه مورد استقبال نسبتاً مناسبی قرار گیرد اما در نمونه توربو مشکل اصلی ماشین که مربوط به شتاب اولیه ناکافی و کندی در واکنش‌های پدال گاز در هنگام سبقت‌گیری‌ بود، رفع گشت تا خون تازه‌ای در رگ های S7 جاری شود و توان رقابت با محصولاتی نظیر جک S5 را بدست آورد. البته S7 در برخی موارد مثل فرمان پذیری و ورود صدای پیشرانه در دورهای بالا به داخل کابین، با سطح ایده‌آل فاصله زیادی دارد و از نظر شبکه خدماتی هم مورد پذیرش تمامی شعب ایران‌خودرو قرار نمی‌گیرد اما با این حال بواسطه سواری نسبتاً نرم و فضای جادار کابین، کیفیت قابل قبول، امکانات عالی و توانایی‌های حرکتی مناسب (در نسخه توربو) قادر است به عنوان یک خودرو خانواده برای شهر و مسافرت کارآمد ظاهر شود.

مشخصات هایما S7

نسخه تنفس طبیعی هایما S7 ضعف بزرگی در قسمت قوای حرکتی داشت؛ در واقع پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری آن مدل به هیچ عنوان پاسخگوی وزن سنگین S7 نبود و با شتاب‌گیری بسیار کند و واکنش‌های ضعیف به پدال گاز، حسابی حوصله راننده سر میبرد. اما خوشبختانه ایران‌خودرو خیلی زود به نقطه ضعف اصلی نماینده‌اش پی برد و با ارائه نسخه جدیدتر مجهز به پرخوران توربو این مشکل را به خوبی بر طرف ساخت. نمونه مجهز به توربو از یک موتور کوچک‌تر ۱.۸ لیتری بهره میبرد اما این انجین کوچکتر قادر است با یاری پرخوران خود ۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از مدل قبلی ارائه نماید. همچنین در سیستم انتقال قدرت هم یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جای مدل ۵ سرعته قبلی را گرفته تا بدلیل ضرائب نزدیکتر، شتاب و کشش در تمامی سرعت‌ها بهبود یابد. تمامی اینها در کنار ثبات نسبی وزن در قیاس با مدل تنفس طبیعی باعث شده که نمونه توربو برخلاف مدل قبلی از شتاب قابل قبول و واکنش‌های مطلوب به پدال گاز بهره‌مند باشد و حس لذت رانندگی را “تا حدی که از این کلاس بدنه و رده قیمتی انتظار میرود” به مشتریان منتقل نماید. البته همچنان برای رانندگی سریع با مشکلاتی مثل هندلینگ نه چندان عالی و کم‌فرمانی در پیچ‌های تند مواجه هستیم اما این موارد برای یک کراس‌اوور میان رده تک دیفرانسیل خانوادگی خیلی هم عجیب نیست. در واقع هایما S7 تمرکز اصلی خود را بر رفاه و آسایش و کاربری‌های خانوادگی قرار داده و به همین جهت مقداری از خصلت‎های اسپرتی فدای رفاه سرنشینان شده است. در نتیجه تعلیق نسبتاً نرم ماشین گاه به حرکات الاکلنگی در پیچ‌ها منتهی می‌گردد.

امکانات و تجهیزات هایما S7

هایما S7 توربو از آپشن‌های رفاهی مناسبی نظیر: فرمان برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغها و برف‌پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه وسط الکتروکرومیک مجهز به نمایش فاصله تا مانع، آینه‌های جانبی برقی با سیستم تاشونده، چراغهای مخصوص روز، تنظیم ارتفاع چراغ‌ها از داخل، نشانگر فشار باد تایرها، سامانه ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل، سانروف چند حالته برقی، صندلی راننده مجهز به تنظیمات برقی و گرمکن صندلی‌های جلو بهره میبرد که برای خودرویی در این رده کافی هستند. البته نسخه تنفس طبیعی برخی از موارد مثل دوربین ۳۶۰ درجه را در اختیار ندارد اما حتی آن مدل هم خودو نسبتاً مجهزی به حساب می‌آید.
در خصوص گزینه‌های ایمنی هم وجود ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA، کنترل پایداری الکترونیکی ESP، کنترل کشش TCS در کنار کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین کناری به‌همراه ایربگ‌های جانبی (در مجموع چهار عدد) تا حدودی امیدوار کننده است هرچند هایما S7 توربو توسط موسسات معتبر مورد آزمایش ایمنی قرار نگرفته و در نتیجه نمیتوانیم در خصوص میزان امنیتش، با خیال آسوده سخن بگوئیم.

امکانات هایما S7

ترمز و پایداری سیستم ترمز ضدقفل ABS – سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزEBD – سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP – سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA – سیستم کنترل کشش TCS
کیسه هوا راننده، سرنشین جلو و جانبی (مجموعاً ۴ عدد)
سیستم صوتی صفحه نمایش ۷ اینچی با امکان پخش MP3 و دارای پورت AUX و USB و GPS +SD و بلوتوث هندزفری
دیگر تجهیزات فرمان برقی – نشانگر باز بودن کمربند جلو بهمراه آلارم – ایزوفیکس (امکان نصب صندلی کودک) – سپرجلو جدید – جلو پنجره جدید – قطعات تزئینی جلو داشبورد و طرح چوب دستگیره های درب ها – کنسول میانی صندلی جلو و عقب – تودوزی چرمی ۲رنگ – فرمان MFC (دکمه های کنترل سیستم صوتی – کروز کنترل و بلوتوث بر روی فرمان) – شیشه جانبی دودی – ریموت کنترل قفل مرکزی – کامپیوتر سفری – چراغ روز – سان روف برقی – اسپویلر – دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید و سنسور باران – فرمان قابل تنظیم در ۴ جهت – صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی – دوربین ۳۶۰ درجه – سنسور دنده عقب – قفل کودک – قفل اتوماتیک درب ها در سرعت – چراغ روشن در زمان باز بودن درب ها – سیستم ضد سرقت موتور -سامانه کنترل باد تایر (TPMS) – قطع سوخت بهنگام تصادف

رقبای هایما S7  در بازار

هایما S7 توربو با بهره‌مندی از چهره مناسب، کیفیت سواری قابل قبول، سطح آپشن و شتاب کافی میتواند رقیب جدی برای محصولات این رده قیمتی به حساب آید. البته درست است که خدمات پس از فروش هایما S7 در تمامی نمایندگی‌های ایران‌خودرو کشور صورت نمیگیرد و برای سرویس و تعمیرات باید به نمایندگی‌های منتخب مراجعه کرد اما باز هم اگر قرار بر مقایسه با محصولاتی نظیر کوپا یا ام جی GS و امثالهم باشد کاملاً مشخص است که این محصول از نظر شرایط خدماتی گزینه قابل اعتمادتری نسبت به برخی از رقبای هموطنش به حساب می‌آید. هرچند اگر کمی ریسک پذیر باشید میتوانید با خرید ام جی GS دست دوم، از شتاب و هندلینگ بسیار بهتر و ایمنی بالاتر و ساختار چهارچرخ متحرک بهره‌مند شوید. همچنین محصولات قدیمی‌تر کره‌ای با کیفیت و مقداری کلاس بالاتر و همچنین سیستم دو دیفرانسیل میتوانند انتخاب‌های وسوسه انگیزی باشند.
اما اگر فرض را بر این بگذاریم که خریداران این ماشین قصد تهیه خودرو دست دوم را ندارند، آن وقت میتوان از جک S5 به عنوان یکی از رقبای اصلی و نزدیک به هایما S7 توربو یاد کرد چراکه S5 با پیشرانه توربوشارژر و محدوده قدرتی نزدیک به هایما، شرایطی نزدیک به هموطنش دارد. ابعاد جمع و جور و حجم‌‌های ساده‌‌تر بدنه جک S5 حس تسلط بهتری به راننده می‌دهد و نقاط کور کمتری در محصول جک نسبت به خودروی هایما S7 توربو خواهید داشت. البته خبر خوب برای طرفداران هایما این است که برخلاف نمونه تنفس طبیعی، هایما S7 توربو مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین کمکی زیر آینه شاگرد است و در نتیجه مشکل نقاط کور آن هم تا حدود زیادی بر طرف شده که متاسفانه چنین چیزی را در خودروی جک S5 شاهد نیستیم. صندلی‌‌های جلوی هر دو ماشین، از فضای کافی و ارگونومی مطلوب بهره‌مند هستند و کیفیت سواری هر دو ماشین در مقایسه با سایر خودروهای همکلاس می‌تواند مناسب تلقی شود. برای شتابگیری انتظار می‌رود که خودروی جک S5 با توجه به موتور حجیم‌‌تر، گشتاور بالاتر و گیربکس دوکلاچه بتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به خودروی هایما S7 توربو داشته باشد، اما پس از انجام تست تجربی شتاب توسط خودروبانک، نتیجه با آنچه که در ذهن داشتیم مقداری متفاوت رقم خورد و برتری شتاب جک S5 نسبت به خودروی هایما S7 توربو به قدری اندک بود که نتوانستیم این پیروزی را به عنوان یک عامل تاثیرگذار و یک برگ برنده در انتخاب مشتریان معرفی کنیم. ضمناً کافی است کمی پرگاز رانندگی کنید تا گیربکس جک داغ کرده و دنده‌ ها را در دور موتور پایین ‌تر تعویض کند. نتیجه اینکه اینجا بحث مقداری سلیقه‌ای میشود. هایما از نظر سطح آپشن و رانندگی خانوادگی مقداری برتری دارد اما در عوض جک حس تسلط بیشتر و مقدرای پایداری بهتر را به شما ارزانی خواهد داشت.
همچنین در قیاس با تیگو ۵ هم با توجه به اینکه هایما S7 توربو قیمتی نزدیک به نسخه تنفس طبیعی تیگو ۵ دارد، میتوان S7 را در اکثر پارامترها برتر دانست، مگر اینکه تیگو ۵ توربو تازه وارد، با مقداری کاهش قیمت به عنوان رقیبی نزدیک‌تر وارد میدان مسابقه با هایما S7 توربو شود.

مطالعه بیشتر  بررسی کراس اوور جدید چری تیگو 7 پلاس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *