آموزش و ترفند های خودروییاخبار و رویداد ها

سیستم فرمان الکتریکی (EPS)

سیستم فرمان الکتریکی_نیکبخت خودرو

۴ اسفند ۱۴۰۱

فرمان برقی از موتور برای کمک به شما در هدایت خودرو استفاده می کند. اگر موتور خاموش باشد یا اگر سیستم فرمان برقی از کار بی افتد، ممکن است خودرو هم چنان هدایت شود، اما به تلاش بیشتری برای فرمان نیاز دارد. EPS توسط واحد کنترل فرمان، کنترل می شود که گشتاور فرمان و سرعت خودرو را برای فرمان دادن به موتور حس می کند. تلاش فرمان با افزایش سرعت خودرو سنگین تر می شود و با کاهش سرعت خودرو برای کنترل بهتر فرمان، سبک تر می شود. اگر متوجه تغییری در تلاش لازم برای هدایت در طول کارکرد عادی خودرو شدید، سیستم را به یک کارگاه حرفه ای برای بررسی ببرید.

سیستم فرمان الکتریکی چگونه کار می کند؟

با واحد کنترل فرمان ماژولار جدید (واحد کنترل با یک الکتروموتور) EPS از تمام عملکردهای کمک راننده و رانندگی مستقل پشتیبانی می کند. طراحی مقیاس پذیر و ماژولار در هنگام استفاده از انواع مختلف واحد کنترل فرمان در یک سری خودرو، بیش ترین انعطاف ممکن را فراهم می کند. واحد کنترل فرمان نیز به عنوان یک نسخه بسیار یکپارچه موجود است و ارتباط از طریق CAN-Bus، CAN-FD یا Flexray را امکان پذیر می کند، بنابراین، واحد کنترل فرمان جدید، برنامه های کاربردی برای تمام سطوح SAE را پوشش می دهد. در همه انواع آن ها، فرمان در برابر حملات سایبری محافظت می شود. عملکردها و به‌روزرسانی ها توسط فناوری Over the air پشتیبانی می شوند.

رانندگی خودکار با فرمان برقی

EPS با پشتیبانی یک موتور الکتریکی هوشمند فرمان خودرو را کنترل و کمک می کند. بر اساس سیگنال فرمان از سنسور گشتاور، واحد کنترل پشتیبانی بهینه فرمان را محاسبه کرده و اطلاعات را برای ارائه کمک های لازم به موتور الکتریکی ارسال می کند. انواع EPS تمامی الزامات کلاس های خودروهای سواری و حتی خودروهای تجاری سبک را پوشش می دهد، بسته به نوع، گشتاور موتور به روش های مختلفی منتقل می شود. علاوه بر محاسبه پشتیبانی فرمان بسته به گشتاور فرمان، EPS هم چنین می تواند پارامترهای مختلف خودرو را پشتیبانی کند، که هم واحد کنترل الکترونیکی و هم نرم‌افزار نوآورانه را در بر می‌گیرد، که مبنای اتصال به سایر سیستم ها و اجزای خودرو است.

علت روشن شدن چراغ هشدار فرمان الکتریکی چیست؟

چراغ اخطار فرمان برقی که در خودروی شما روشن می‌شود، شما را نگران می کند، به خصوص که هم زمان با از دست دادن کامل فرمان برقی رو به  رو می شوید و هدایت خودرو را برای شما بسیار سخت تر می کند. اگر تا به حال ماشینی را با فرمان دستی هدایت کرده اید، می دانید که چقدر می تواند سخت باشد. اگر همیشه با خودروهایی با فرمان برقی رانندگی می کردید، از کار افتادن ناگهانی آن می تواند یک شوک باشد. برای وسایل نقلیه با فرمان هیدرولیک، رایج ترین علت روشن بودن چراغ هشدار دهنده برق فرمان، پایین بودن سطح مایع است. در اکثر مواقع این موضوع به دلیل نشتی دادن یکی از شیلنگ ها به وجود می آید. اگر در حال رانندگی هستید و متوجه شدید چراغ فرمان برقی خود روشن می شود (که شبیه فرمان با علامت تعجب در کنار آن است) باید در اسرع وقت ماشین خود را در مکانی امن پارک کنید و مراقب باشید.

کاپوت خود را باز کنید و مخزن مایع فرمان خود را پیدا کنید، ممکن است تصویری از یک فرمان روی درپوش داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه نمایید تا به شما در پیدا کردن مکان آن کمک کند. به سطح مایع نگاهی بی اندازید، اگر کمی کم به نظر می رسد، باید قبل از ادامه سفر، مخزن را با مایع بیشتری پر کنید. احتمالاً چیزی در دست نخواهید داشت، بنابراین باید به تأمین کننده خود مراجعه کنید تا مقداری از آن را تهیه کنید. پس از پر کردن بخش فرمان توسط مایع مخصوص خودرو را روشن نمایید، اگر چراغ هشدار دوباره روشن نشد، می توانید به سفر خود ادامه دهید. اگر چراغ فرمان برق روشن بماند، نشانه چیز جدی تری است و باید در اسرع وقت خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل تشخیص داده شود.

اگر با هشدار چراغ EPS را رو به رو شدیم، چه می شود؟

EPS مخفف Electric Power Steering است و در خودروهایی که فرمان هیدرولیک ندارند روشن می شود. ماژول کنترل در سیستم EPS به جای استفاده از هیدرولیک، اطلاعات را از سنسور زاویه فرمان دریافت می کند. این به نوبه خود، موتور فرمان را کنترل می کند تا فرمان برقی را ارائه دهد. اگر می بینید که چراغ هشدار EPS در خودروی شما روشن می شود، هیچ سطح مایعی برای بررسی نخواهید داشت، بنابراین پیدا کردن علت روشن شدن چراغ ممکن است دشوارتر باشد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل نقص باتری یا دینام ایجاد شود، بنابراین می توانید تمام اتصالات باتری را به دقت بررسی کنید و ببینید که آیا سایش یا آسیب قابل مشاهده ای وجود دارد یا خیر. این مشکل با چراغ EPS هم چنین می تواند در صورتی ایجاد شود که اخیراً مجبور شده باشید ماشین خود را به سرعت روشن کنید یا باتری را جدا کرده باشید. گاهی اوقات، مشکل را می توان با خاموش و روشن کردن مجدد وسیله نقلیه برطرف کرد. اگر این کار جواب داد، هم چنان باید وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاهی در نزدیکی خود ببرید تا بررسی شود زیرا ممکن است یک مشکل اساسی وجود داشته باشد.

آیا رانندگی با چراغ هشدار فرمان ایمن است؟

حرکت کردن با روشن بودن چراغ هشدار فرمان کار راحتی نخواهد بود، زیرا فرمان سنگین تر و چرخش دشوارتر خواهد بود. هم چنین واکنش دادن به اتفافقات و حوادثی که حین رانندگی رخ می دهد با سرعت بالاتر تقریبا غیر ممکن خواهد بود، بنابراین احتمال تصادفات بسیار بیشتر خواهد بود. اگر وقتی نزدیک خانه هستید چراغ روشن می شود، احتمالاً نمی توانید با خیال راحت به سفر خود ادامه دهید، اما اگر از خانه دور هستید، توصیه می کنیم در اسرع وقت توقف کنید و ماشین خود را در یک محیط امن بررسی کنید. در هر صورت، چراغ اخطار فرمان می تواند نشانه واضحی باشد که مشکلی در سیستم فرمان برقی شما وجود دارد و باید در اسرع وقت خودروی خود را توسط یک تکنسین باتجربه و ماهر بررسی کنید.

سیستم فرمان الکتریکی_نیکبخت خودرو

علائم زیر ممکن است در حین کارکرد عادی خودرو رخ دهد:

  1. چراغ هشدار EPS روشن نمی شود.
  2. تلاش فرمان بلافاصله پس از روشن کردن سوئیچ استارت بالاست. این زمانی اتفاق می افتد که سیستم EPS عیب یابی را انجام می دهد. هنگامی که عیب یابی کامل شد، تلاش فرمان به حالت عادی خود باز می گردد.
  3. ممکن است صدای کلیک از رله EPS پس از چرخش سوئیچ احتراق به حالت ON یا LOCK شنیده شود.
  4. صدای موتور ممکن است زمانی که وسیله نقلیه در حال توقف یا با سرعت پایین رانندگی است شنیده شود.
  5. هنگامی که ناهنجاری در سیستم فرمان الکتریکی تشخیص داده شود، با هدف پیشگیری از تصادف مرگبار، عملکردهای کمکی فرمان متوقف می شوند، در این زمان، چراغ هشدار پانل ابزار روشن یا چشمک می زند و قدرت دستکاری فرمان خاموش می شود. لطفاً بلافاصله پس از انتقال وسیله نقلیه به منطقه امن بررسی کنید.
  6. اگر فرمان به طور مداوم در زمانی که خودرو در حرکت نیست بچرخد، تلاش فرمان افزایش می یابد. اما پس از چند دقیقه به حالت عادی خود باز می گردد.
  7. اگر سیستم فرمان برقی به طور معمول کار نکند، چراغ هشدار روی دسته ابزار روشن می شود. ممکن است کنترل فرمان سخت شود یا به طور غیرعادی کار کند. در این صورت، سیستم را به یک کارگاه حرفه ای بازرسی کنید.
  8. هنگامی که با فرمان در دمای پایین کار می کنید، ممکن است صدای غیرعادی ایجاد شود. اگر دما افزایش یابد، نویز از بین می رود. این شرایط عادی است.

 

10 تولید کننده پیشرو فرمان برقی که عملکرد خودروها را در جاده بهبود می بخشند

  • دلفی: Delphi Technologies قبلاً بخشی از جنرال موتورز بود اما در سال ۲۰۱۴ مستقل شد. دفتر مرکزی این شرکت در بریتانیا است و متعلق به Borgwarner است. Delphi TVS Diesel Systems Limited یکی از زیرمجموعه های آن است. دلفی نامی برجسته در این صنعت است که در تمام خدمات خود حرفه ای عمل کرده است. اکنون، دلفی از زمان انشعاب خود در اواخر دهه ۱۹۰۰ به طور مستقل فعالیت می کند. بسیاری از انواع قطعات خودرو را تولید می کند.
  • تنکو: تنکو (Tenneco) یک تولید کننده تجهیزات اصلی قطعات خودرو و هم چنین تولید کننده محصولات کنترل سواری و آلایندگی است. این شرکت در سال ۱۹۴۰ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ایلینوی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. Tenneco یکی دیگر از برندهای قدیمی موجود در این بازار است. از زمانی که تولید شد، بازار تولید کنندگان فرمان برقی را هدایت می کرد. Tenneco هم چنین به عنوان زاییده ذهن بسیاری از اختراعات منحصر به فرد خودرو در کلاس جهانی در نظر گرفته می شود.
  • GKN: یک سازنده معروف قطعات خودرو و هوافضا است که به بسیاری از رانندگان خودرو در محصولات خود کمک می کند. تونی واندرول این شرکت را در سال ۱۹۰۲ تاسیس کرد و دفتر مرکزی آن در ردیچ، انگلستان است. GKN رهبر این بخش در نیم کره غربی است. این سازمان مستقر در بریتانیا در مرحله اولیه انقلاب صنعتی راه اندازی شد. اکنون، خود را به یکی از اعضای اصلی بازار تولید کنندگان فرمان الکتریکی تبدیل کرده است.
  • هیوندای موبیس: Hyundai mobis یک تولیدکننده قطعات خودرو در کره جنوبی است که سهام آن به صورت عمومی معامله می شود. این شرکت به عنوان شرکت صنایع و دقت هیوندای در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد و به عنوان شعبه قطعات و لوازم جانبی خودروسازان کره جنوبی فعالیت می کند. هیوندای موبیس تحت برند هیوندای فعالیت می کند. این بخش وظیفه تولید تمامی قطعات خودرو را بر عهده دارد. کیفیت محصولات آن توسط بسیاری از ارگان های خودروسازی بین المللی مورد تقدیر قرار گرفته است. هم چنین یکی از اعضای غالب بازار آسیا است.
  • JTEKT: دفتر مرکزی شرکت JTEKT در سال ۱۹۳۵ و دفتر مرکزی آن در Kariya، Aichi، ژاپن قرار دارد. این شرکت از ادغام کویو سیکو و ماشین کاری تویودا تشکیل شد. گروه تویوتا سازمان مادر آن است. JTEKT نام شناخته شده ای نیست، اما شرکت مادر آن، تویوتا، به دلیل فناوری های پیشرفته خود بسیار مورد توجه است. این برند جوان تغییرات اساسی در صنعت فرمان سنتی ایجاد کرده است. این توسط ماشین آلات با رتبه بالا و سال ها “تجربه تویوتا” پشتیبانی می شود.
  • میتسوبیشی: دفتر مرکزی میتسوبیشی الکتریک در شهر چیودا، توکیو، ژاپن قرار دارد و در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد. خدمات فنی ساختمان میتسوبیشی الکتریک زیرمجموعه آن است. این یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده تجهیزات الکتریکی است. میتسوبیشی الکتریک یکی از بنیان گذاران بازار تولید کنندگان فرمان الکتریکی است. بخش تحقیق و توسعه آن بسیاری از بنزین داران را در سراسر جهان شگفت زده کرده است. از لوازم الکترونیکی گرفته تا قطعات خودرو، میتسوبیشی گسترده ترین طیف محصولات را برای مصرف کنندگان جهانی خود دارد.
  • Nexteer در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در Saginaw، میشیگان، ایالات متحده است. یکی از تامین کنندگان قطعات خودرو ممتاز است که تحت مالکیت و مدیریت جنرال موتورز است. Nexteer نام بزرگی در بازار آمریکای شمالی است. این شرکت که اکثراً تحت مالکیت چینی ها هستند، تامین کننده سطح ۱ محصولات فرمان پیشرفته است. هدف آن ارائه راحتی و کنترل به مصرف کنندگان بوده است. محصول شاخص این شرکت، فناوری کنترل حرکت بصری نقاط عطف بسیاری را در بخش جهانی خودرو ایجاد کرده است.
  • NSK: NSK که معمولاً در برخی کشورها با نام NSK Automation شناخته می شود، تولید کننده اصلی بلبرینگ در جهان و بزرگ ترین تولید کننده در ژاپن است. این شرکت در شهر شیناگاوا، توکیو، ژاپن مستقر است و در سال ۱۹۱۶ به وجود آمد. راه حل های ماشین آلات صنعتی NSK بسیاری از مشکلات پیچیده را حل کرده است. از یاتاقان ها، بال اسکروها تا قطعات خودرو، NSK محصولات قابل اعتماد خود را در تمام قاره ها به فروش می رساند. حضور استراتژیک آن به آن کمک کرده است تا تجارت را با نرخ بیضی افزایش دهد. این یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان بلبرینگ در صنعت خودروسازی ژاپن است.
  • Hitachi astemo: هیتاچی استمو با توسعه و تولید محصولات نوآورانه به موفقیت صنعت خودرو کمک می کند. این شرکت در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و هیتاچی سازمان مادر آن است. هیتاچی استمو یک پیشگام در بخش حمل و نقل خودرو است. راه حل های آن سال ها سلطه سیستم های هیدرولیک را در هم شکسته است. این شرکت با ادغام بزرگ ترین سازمان های تجاری جهان (هیتاچی و هوندا) تأسیس شد.
  • Thyssenkrupp: در مهندسی صنایع و تولید فولاد تخصص دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۹ با ادغام Thyssen AG و Krupp تشکیل شد و دفتر مرکزی آن در Duisburg و Essen، آلمان قرار دارد. Thyssenkrupp Industrial Solutions AG یکی از شرکت های تابع آن است. با تمرکز بر مهندسی صنایع و تولید فولاد شروع به کار کرد. این برند آلمانی با سال ها تجربه و تخصص، پا به عرصه خودروسازی گذاشت. از آن زمان به بعد، مهارت واقعی را نشان داده است.

مطالعه بیشتر  اولتیماتوم ۳روزه سازمان بازرسی به وزیر صمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *