اخبار و رویداد ها

برگ سبز ، سند خودرو شد!

برگ سبز ،سند خودرو شد!

 

برگ سبز، سند خودرو شد!

طبق گزارش پایگاه خبری نیکبخت خودرو ، برگ سبز ، سند خودرو شد! دادستان کل کشور با تایید بر اینکه ، برگ سبز خودرو همان “سند مالکیت است ” و حضور افراد در دفترخانه برای دریافت یک سند دیگر الزامی نیست. به گزارش پایگاه خبری نیکبخت خودرو حجت السلام و المسلمین محمد جعفر منتظری  در نامه ای خطاب به دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: “حسب گزارش های دریافت شده و استلام های برخی از دادستان ها در خصوص مناقشه ی بین املاک کشور و سازمان ثبت اسناد  و نیروی انتظامی در خصوص الزامی بودن و یا غیر الزامی بودن و یا غیر الزامی بودن معاملات ثبت خودرو  در اسناد رسمی به اطلاع میرساند”: بندهای ۲ و ۳ بخشنامه ی شماره ۱۳۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۷  صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه ی شماره ۱۸۶۳ مورخه ۱۳۹۹/۱۲/۲  هیات محترم دیوان عدالت مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال شده  و در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۰  به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ گردیده است.

برگ سبز خودرو چیست؟

پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از بررسی اصالت وسیله نقلیه، تایید هویت مالک، تعویض پلاک و مواردی از این قبیل اقدام به صدور برگ سبز خودرو تحت عنوان سند مالکیت خودرو می‌کند. نکته حائز اهمیت در برگ سبز این میباشد که در قسمت سربرگ این سند علاوه بر کلمه «سند مالکیت خودرو»، شماره سنا یا همان شماره مالکیت خودرو درج می‌شود که نشان دهنده  رسمی بودن برگ سبز دارد. مشخصات منحصر به فرد یا همان شناسنامه خودرو در بخش اول سند تک‌ برگی ذکر می‌شود؛ این مشخصات شامل تعداد سیلندر،  رنگ، تیپ، نوع سوخت، تعداد چرخ، شماره شاسی، تعداد محور و…. میشود. در بخش دوم اطلاعات شخصی مالک مثل نام ، نام خانوادگی،سن، ادرس محل سکونت و …عنوان میشود.

مطالعه بیشتر  نصب جایگاه های شارژ ماشین برقی

برگ سبز خودرو رسمی میباشد

با انتشار این خبر مهم در رسانه های مختلف، سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی می‌گوید اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند رسمی است. ایشان همچنین اشاره‌ای  به خبر، خبرگزاری تسنیم داشت و گفت: با هدف ایجاد امنیت روانی برای خریداران خودرو واژه “رسمی” به برگ سبز خودرو اضافه شد و از این بعد این اوراق با نام “سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه” چاپ می‌شوند. طبق صحبت های حقوقدان برجسته و معاون سابق قوانین مجلس شورای اسلامی اقای میرمحمد صادقی: برگ سبز خودرو همان سند رسمی خودرو است.

در ادامه با بیان اینکه مجلس حق دارد قوانین را تفسیر کند و تفسیر هم مانند قانون است و در صورت تأیید شورای نگهبان باید اجرا شود، گفت: سند خودرو را چه دفاتر تنظیم کنند و چه نیروی انتظامی، سند رسمی است و اتفاقاً برگ سبز هم سند رسمی محسوب می‌شود. وی افزود: سند رسمی به این صورت تعریف میشود که ؛ سندی که مأموران دولت در محدوده وظایف خود تنظیم کنند، سند رسمی است.

در نتیجه هم سند دفاتر اسناد و هم برگ سبز نیروی انتظامی هر دو سند رسمی هستند و بستگی دارد قانون کدام را کافی بداند و هر کدام را کافی بدانند همه ارگان ها باید ازآن تبعیت کنند. ایشان  در ادامه صحبت های خود درباره اختلاف نظرهای موجود درباره الزامی بودن یا نبودن تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد هم گفت: تنها راه این است که قانون موضوع را معلوم و تکلیف نقل و انتقال خودرو را مشخص کند. قانون هر چیزی را اعلام کند قابل دفاع بوده و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.

 

در ادامه تأکید کرد: در بسیاری از کشورها ، بعد از معامله خودرو نیازی نیست که در محضرخانه سند تنظیم شود و سندی که توسط پلیس صادر می‌شود کافی میباشد؛ در کشور ما هم قانون باید تکلیف را روشن کند که مردم هم سرگردان نباشند و مجبور نباشند هزینه های اضافی کنند. دستوار در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، اظهار داشت: برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت محسوب شده و این کار با هدف حمایت از هموطنان و کاهش هزینه ها است. برگ سبز سند خودرو شد وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به تایید برگ سبز خودرو ، الزامی برای مراجعه هموطنان به دفاتر اسناد رسمی نیست و اختیاری است . همچنین جانشین رئیس پلیس راهور استان یزد اضافه کرد: برگ سبز خودرو یک سند رسمی است.

 

مطالعه بیشتر  چطور ماشین را آب‌بندی کنیم؟ (مخصوص خودرو صفر)

نوشته های مشابه