اخبار و رویداد ها

معرفی لوکس ترین و مدرن ترین خودروی ملی

شرکت خودروسازی ایران خودرو، سرانجام ظهر روز پنجشنبه تیرماه با حضور فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از اولین کراس اوور ملی خود با نام « ایران خودرو ریرا » رونمایی کرد. محصول جدید ایران خودرو بر پایه پلتفرم IKP1  طراحی شده است.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

 این مراسم امروز با حضور وزیر صمت و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد و اولین تصاویر از « ری را » به نمایش گذاشته شد. به نظر می رسد که قرار است اولین کراس اوور ایران خودرو در کارخانه مازندران این خودروسازی مونتاژ شود. قابل ذکر است که این نسخه ری را، نسخه اولیه بوده و به عنوان نسخه قبل از تولید با قالب های صنعتی شناخته می شود.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، احتمالا ریرا با دو موتور مختلف به بازار عرضه خواهد شد و TU5P برای اولین موتور ریرا در نظر گرفته شده است. این موتور با توان تولیدی ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر در ترکیب با یک گیربکس ۶ دنده AT احتمالا شتابی متوسط را برای ریرا فراهم خواهد کرد. اما بر طبق شایعات دومین موتوری که قرار است روی ریرا نصب شود موتور TC7P است که با حجم ۱.۷ لیتر قدرت و گشتاوری معادل ۱۶۸ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتون متر را به یک گیربکس ۶ دنده AT منتقل می کند.

این مشخصات فنی احتمالا سبب می شود که قیمت بالایی برای این خودرو تعیین شود، با این حال احتمال وجود شتاب و کششی عالی را برای آن قوی تر می کند و باعث جلب توجه مشتریان خواهد شد. با توجه به پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۰۸، انتظار داریم سیستم تعلیق این دو خودرو یکسان باشد و شاهد تعلیق مک فرسون در محور جلو و اکسل نیمه مستقل میله پیچشی در محور عقب برای ری را باشیم.

طراحی ظاهری و کابین ریرا

هنوز به جز تعدادی عکس فتوشاپ شده و رندری، اطلاعات خاصی از طراحی ظاهری ریرا در دسترس نیست. اما به طور کلی این خودرو ابعادی شبیه به پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر، نیسان جوک و از این دسته کراس اور های میکرو سایز خواهد داشت و احتمالا در چهره آن رگه هایی از طراحی محصولات جدید ایران خودرو نظیر تارا خواهیم دید.

در کابین نیز بر اساس تجربه قبلی ایران خودرو یعنی تارا، کابین ریرا احتمالا شبیه به ۲۰۰۸ خواهد بود و تغییرات زیادی روی آن صورت نمی پذیرد. به هر صورت امیدواریم تا خودرویی قابل قبول به دست مشتریان برسد.

بررسی مشخصات فنی ریرا

بر اساس اطلاعات بدست آمده، احتمالا ریرا با دو موتور مختلف به بازار عرضه خواهد شد؛ TU5P نام آشنایی است که برای اولین موتور ریرا در نظر گرفته شده. این موتور با توان تولیدی ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر در ترکیب با یک گیربکس ۶ دنده AT احتمالا شتابی متوسط را برای ریرا فراهم خواهد کرد.

اما بر طبق شایعات دومین موتوری که قرار است روی ریرا نصب شود موتور TC7P است که با حجم ۱.۷ لیتر قدرت و گشتاوری معادل ۱۶۸ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتون متر را به یک گیربکس ۶ دنده AT منتقل می کند. این مشخصات فنی احتمالا قیمت خودرو را بالاتر خواهد برد اما از سوی دیگر شتاب و کششی عالی را برای آن فراهم می کند که باعث جلب توجه مشتریان خواهد شد.

با توجه به پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۰۸، انتظار داریم سیستم تعلیق این دو خودرو یکسان باشد و شاهد تعلیق مک فرسون در محور جلو و اکسل نیمه مستقل میله پیچشی در محور عقب برای ریرا باشیم.

امکانات ایمنی و رفاهی ماشین ریرا

طی مراسم معرفی نسخه کانسپت K125 در مرکز تحقیقات ایران خودرو؛ به خبرنگاران گفته شد که نسخه فول آپشن خودرویی که هم اکنون می دانیم نام آن ریرا است امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا در ۱۰ نقطه، رادار های خطی و نقطه کور، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کی لس استارتر، شارژر بی سیم گوشی موبایل و… را خواهد داشت که آپشن های جذابی مطرح می شوند.

البته باید تا زمان عرضه صبوری کرد تا متوجه شویم دقیقا چه امکاناتی برای تیپ های مختلف ریرا در نظر گرفته خواهد شد.

 ریرا در بازار

ریرا با ورود به بازار احتمالا در مقابل رقبایی مانند ام وی ام X22 پرو، ام وی ام X55 پرو، جک S3، هایما S5 جدید و حتی نمونه های دست دوم پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی را مقابل خود خواهد دید.

تا زمانی که عرضه رسمی این خودرو اتفاق نیوفتد نمی توان با قاطعیت درباره ارزش خرید آن صحبت کرد. اما اگر ایران خودرو بتواند قیمت ریرا را تا حدی پایین نگه دارد، احتمالا فروش خوبی را تجربه خواهد کرد.

مطالعه بیشتر  چند برابر بودن قیمت خودروهای مونتاژ شده، در بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *