اخبار و رویداد ها

معاملات خودرو صفر شد

معاملات خودرو در بازار تقریباً به صفر رسید. گویا عمق رکود قیمت و معاملات خودرو در روزهای اخیر تا حدی عمق یافت که فعالان بازار اعلام کنند که رسماً هیچ معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد. این کاهش معاملات باعث شد تا برخی فروشندگان در چانه‌زنی‌ها ملایم‌تر از گذشته رفتار کنند و نرمش بیشتری از خود نشان دهند. با این حال همچنان مشتری چندانی در بازار دیده می‌شود. گرچه در هفته‌های اخیر قیمت خودرو با کاهش نسبی مواجه شد، اما همچنان قیمت‌ها مورد نقد متقاضیان قرار دارد. از این رو معدود مشتریانی هم که به بازار مراجعه کرده‌اند، در مواجهه با قیمت‌ها بازار را ترک می‌کنند.

گویا آن‌هایی که در طول این سال‌ها بدون خودرو منتظر رسیدن آخرین منجی در بازار هستند. اما این منجی سیاست‌های داخلی خواهد بود یا خودروهای خارجی؟

 عوامل رکود معاملات خودرو

رکود قیمت و معاملات خودرو در طول هفته‌های گذشته را به چند عامل می‌توان ارتباط داد. طبیعتاً اولین آن به اخبار آزادسازی واردات خودرو مربوط می‌شود. به‌ویژه آنکه گفته می‌شود قرار است بخشی از خودروهای وارداتی ۵۰۰۰ دلاری باشند که می‌توانند رقیب جدی برای خودروهای میان‌رده بازار باشند.

تغییر شیوه فروش نیز می‌تواند دیگر عامل تغییر میزان معاملات خودرو در بازار آزاد ایران باشد. آن‌هایی که از سامانه‌های ایران‌ خودرو و سایپا ناامید بودند، حالا به سامانه یکپارچه فروش خودرو دل بسته‌اند تا شاید این سامانه آخرین منجی آن‌ها باشد.

بخش دیگر نیز به قیمت‌های موجود در بازار بازمی‌گردد. در طول یک سال اخیر قیمت‌ها به حدی افزایش یافتند که دیگری برای بسیاری از متقاضیان توانایی حضور در معاملات خودرو را ندارند. در چنین شرایطی نیز دو شرکت خودروسازی هنوز نتوانسته‌اند تولید خود را به اندازه‌ای برسانند بدون نیاز به ترفندهایی نظیر قرعه‌کشی نیاز بازار را پاسخ دهند. عده‌ای هم هنوز به احیای برجام دل بسته‌اند. نهایتاً اینکه با سیاست‌های جدید دولت بسیاری از شهروندان قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و ترجیحشان این است که پس‌انداز خود را صرف تامین نیازهای حیاتی‌تر کنند تا خرید خودرو.

مطالعه بیشتر  برگزاری بزرگترین پیش فروش ایران خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *