اخبار و رویداد ها

تیگو ۸ پرو در برابر رنو کولیوس؛ رقابت کراس اوور های خوش استایل

پس از شکست عجیب و غریب نسل اول رنو کولیوس، شاید کمتر کسی می توانست تصور کند که نسل دوم این خودرو علیرغم استفاده از پلت فرم قدیمی نیسان ایکس تریل، بتواند تا این حد جذاب و چشم نواز از کار در بیاید، اما این اتفاق افتاد و جهانیان همزمان با معرفی نسل جدید زبان طراحی رنو، با نسل دوم کولیوس به عنوان یک کراس اوور جذاب آشنا شدند و حالا شرایط بازار خودرویی کشورمان به گونه ای رقم خورده است که باید شاهد عرض اندام خودروهای چینی تازه وارد در برابر این فرانسوی خوش قیافه اما سالخورده باشیم که تنها در نسخه های دست دوم در بازار حضور دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این دو کراس اوور خوش استایل در بازار ایران بپردازیم.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تیگو۸ پرو و رنو کولیوس بپردازیم، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره این دو خودرو هستید، با تیم تخصصی نیکبخت خودرو تا پایان این مقاله همراه باشید. لازم به ذکر است که بگوییم مجموعه ی نیکبخت خودرو در تلاش است در زمینه ی خرید و فروش خودرو، به بهترین شکل و سریع ترین حالت ممکن و در کمترین زمان به شما عزیزان خدمات ارائه دهند، یکی از افتخارات این مجموعه فروش فوری خودرو شما عزیزان است. جهت دریافت قیمت خودروی کارکرده خود می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید و اگر قصد فروش فوری خودروی خود را در کسری از زمان دارید به بخش خرید و فروش در سایت ما مراجعه کنید. نیکبخت خودرو سایتی قابل اعتماد برای خرید و یا فروش خودرو می باشد، شما عزیزان فروشنده با اطمینان کامل و خاطری آسوده با ما تجربه ی جدیدی در زمینه فروش فوری خودرو کسب کنید.

مجله ماشین نیکبخت خودرو

مقایسه طراحی؛ هنر فرانسوی یا مهندسی چینی

واقعیت این است که در جذابیت و ظاهر خوب رنو کولیوس نباید تردید کرد و تیگو ۸ پرو نیز براساس زبان طراحی جدید چری شکل گرفته و کراس اووری کاملا به روز و چشم نواز به حساب می آید. پس فارغ از بحث های سلیقه ای، ایراد گرفتن از هر یک از این دو خودرو بسیار سخت به نظر می رسد اما باید گفت که طراحان کولیوس خلاقیت و جسارت بیشتری را در طراحی این محصول براساس الگوی جدید طراحی محصولات رنو به خرج داده اند و در نقطه مقابل، تیگو ۸ علیرغم جدیدتر بودن، کم حاشیه تر به نظر می رسد و شاید محافظه کارانه تر طراحی شده باشد. بنابراین می توان گفت که از حیث طراحی ظاهری، برتری از آن رنو کولیوس خواهد بود، هرچند که اختلاف بسیار جزئی است و تیگو ۸ نیز ضعف خاصی در این زمینه ندارد.

طراحی داخلی و فضای کابین و آپشن های رفاهی

تیگو ۸ پرو به لطف داشتن ۷ صندلی نسبت به رنو کولیوس و بسیاری دیگر از کراس اوور های هم سگمنت بازار برتری دارد، همچنین به لطف وجود یک مانیتور عرضی سراسری ۱۲.۹ اینچنی و ترکیبی از چرم و متریال بکار رفته با طرح های فلزی (روکش طرح فلز برای پلاستیک)، کاملا مدرن تر و گران قیمت تر از رنو کولیوس به نظر می رسد که تنها به یک مانیتور نه چندان جذاب در بخش مرکزی داشبورد مجهز است و حدود ۳-۴ سالی از تیگو ۸ پرو قدیمی تر نشان می دهد. این درحالیست که فضای کابین هر دو خودرو برای استفاده خانوادگی در مسافرت ها و تردد های پنج نفره کاملا رضایت بخش احساس می شود و هر دو نیز به عنوان کراس اوور های سایز متوسط خانوادگی در بازار جهانی حرف هایی را برای گفتن دارند.

از حیث کیفیت نیز هر دو خودرو در رده خودروهای میان قیمت و نسبتا اقتصادی بازار طبقه بندی می شوند اما تیگو ۸ پرو به سبب عرضه در بازار کشورهای در حال توسعه، شمایی نسبتا لوکس و لاکچری را با استفاده از قطعات پلاستیکی نرم و روکش چرمی صندلی و تریم داخلی نشان می دهد و به وضوح یک سر و گردن از رنو کولیوس جذاب تر به نظر می رسد هرچند که در عمل و در استفاده طولانی مدت احتمالا تفاوت چندان معناداری بین کیفیت کابین دو خودرو احساس نخواهد شد و تنها در نگاه اول است که کابین تیگو ۸ پرو، می تواند دل و جان مشتریان را با خود همراه سازد.

از نقطه نظر آپشن های رفاهی، تیگو ۸ بی تردید کامل ترین کراس اوور حال حاضر بازار خودرو کشور (حتی با احتساب خودروهای وارداتی اروپایی) محسوب می شود و هیچ خودرو دیگری یارای رقابت با این چینی تا بن دندان مسلح را ندارد. امکاناتی نظیر سیستم های کمک رانندگی نیمه خودران، رادار نقطه کور، دوربین ۳۵۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیق پذیر، تهویه مطبوع دو منطقه ای و …باعث می شود که تیگو ۸ پرو تقریبا بی نقص باشد. در نقطه مقابل البته رنو کولیوس نیز چندان دست و پا بسته نیست و با وجود سقف پانوراما و سیستم صوتی BOSE می تواند رضایت نسبی مالکین خود را تامین نماید، هرچند که در زمینه آپشن های کمک رانندگی، یارای رقابت با تیگو ۸ پرو را ندارد.

مشخصات فنی؛ جدال بین تنفس طبیعی و توربو شارژ

بی هیچ شک و تردید می توان گفت که بزرگترین نقطه تفاوت این دو کراس اوور سایز متوسط، چیزی نیست جز ویژگی های فنی. رنو کولیوس در واقع از نظر فنی با نیسان ایکس تریل یکسان است و به یک موتور ۲.۵ لیتری ساخت گروه رنو نیسان با توانایی تولید قدرتی در حدود ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتن متر مجهز است و این نیرو را از طریق یک گیربکس CVT پر جاشیه تحویل محور جلو قرار می دهد و البته که در شرایط لزوم، امکان فعال شدن محور عقب و تبدیل این کراس اوور به خودرویی چهارچرخ متحرک نیز وجود دارد.

در نقطه مقابل تیگو ۸ پرو به موتور ۱.۶ لیتری و مجهز به توربو شارژ است که یارای تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و در سیستم انتقال قدرت نیز به گیربکس دوبل کلاچ تر مجهز است که صرفا به صورت تک دیفرانسیل (جلو) در نسخه فعلی عرضه می شود.

مشخصات فنی چری تیگو ۸ پرو رنو کولیوس
سال تولید ۲۰۲۱ ۲۰۱۷
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی ۲۴۸۸ سی سی
تنفس موتور توربوشارژ تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۷۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه ۲۳۳ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه CVT X-Tronic
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۹ ثانیه ۹.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت ۱۹۹ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۵۴۱ کیلوگرم ۱۶۰۷ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۷۲۲ طول – ۱۸۶۰ عرض – ۱۷۴۵ ارتفاع ۴۶۷۳ طول – ۲۰۶۳ عرض – ۱۶۷۸ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۷۱۰ میلیمتر ۲۷۰۵ میلیمتر

بنابراین حداقل بر روی کاغذ، برتری اعداد و ارقام و تکنولوژیک از آن تیگو ۸ پرو خواهد بود، چرا که گیربکس دوبل کلاچ به هرحال عملکرد جذاب تری نسبت به گیربکس CVT از خود نشان می دهد و توان و عملکرد پیشرانه نیز جذابتر است. اما تیگو نیز چندان بی عیب و ایراد نیست و به واسطه عدم وجود سامانه چهارچرخ متحرک (در نسخه ۱.۶ لیتری) و ناسازگاری با بنزین معمولی، محدودیت هایی را به مالک خود در استفاده های آفرودی تحمیل می نمایند و از این رو شاید بتوان تیگو ۸ را بیشتر از رنو کولیوس مناسب استفاده های متداول شهری و خانوادگی توصیف کرد و در نقطه مقابل، کولیوس فرانسوی شاید فراتر از انتظاری که عموما از کراس اوورها وجود دارد، یارای همراهی شما را در آفرودهای سبک خواهد داشت.

در زمینه عملکرد نیز شتاب رسمی ۸.۹ ثانیه ای برای تیگو ۸ پرو اعلام شده است و رنو کولیوس با حدود ۹.۸ ثانیه (شتاب صفر تا صد رسمی) در حدود یک ثانیه نسبت به رقیب آسیایی خود کند تر ظاهر می شود، هرچند که با توجه به آپشن های زیاد، تیگو ۸ پرو خودرویی نسبتا سنگین وزن (۱۵۴۱ کیلوگرم) است اما رنو کولیوس به عنوان خودرویی چهارچرخ متحرک، با وزن ۱۶۰۷ کیلوگرم از این حیث نیز میدان رقابت را به رقیب خود واگذار می کند.

تجربه رانندگی تیگو ۸ پرو و رنو کولیوس

رنو کولیوس برخلاف طراحی ظاهری جدیدش به سبب اشتراک پلت فرم با نیسان ایکس تریل قدیمی، خودرو چندان مدرنی محسوب نمی شود و ساختاری نسبتا سالخورده دارد. هرچند هر دو این خودروها در بازار ایران بسیار محبوب هستند اما در بازار پر رقابت جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارند و به خصوص به دلیل ضعف عملکردی گیربکس CVT و کندی اولیه حرکت (تاخیر پدال گاز) با انتقاداتی مواجه اند. البته باید اذعان کرد که سواری کولیوس بسیار نرم و با هندلینگی قابل پیش بینی است و به طور کلی عملکردی مناسب با شرایط ایران را از نظر نرمی سیستم تعلیق، سازگاری با سوخت و ترافیک سنگین خیابان ها ارائه می دهد و از این نظر در رانندگی شهری و جاده ای هیچ محدودیت خاصی را به راننده تحمیل نمی کند، این در حالیست که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک دوبل کلاچ خشک به سبب افزایش دمای گیربکس بعضا دچار مشکل شده و حتی ممکن است دقایقی شما را در کنار خیابان معطل کنند تا زمانی که گیربکس سرد شده و به دمای کاری نرمال خود باز گردد.

البته تیگو ۸ پرو از این قاعده مستثنی است و در پروسه انتقال قدرت از ساختار دوبل کلاچ تر (روغنی) برای استفاده می کند تا مسئله تحت فشار گرفتن صفحات کلاچ رخ ندهد، اما نیاز به بنزین سوپر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، چرا که عملا استخراج قدرت ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر از موتوری ۱.۶ لیتری به لطف تکنولوژی توربو و تزریق مستقیم سوخت به محفظه احتراق رخ داده و چنین تکنولوژی هایی نیز بر مبنای بنزین با کیفیت شکل گرفته که در ایران متاسفانه چندان در دسترس نیست. وجود فرمان برقی، ترمز پارک برقی و انبوهی از فناوری های کمک رانندگی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، اتوهولد، رادار نقطه کور و …باعث می َشودذ که تجربه رانندگی با تیگو ۸ پرو به کلی متفاوت از خودرویی مانند رنو کولیوس باشد و اختلاف حدود ده سال (نسبت به زمان عرضه اولیه نیسان ایکس تریل) پیشرفت تکنولوژی پشت فرمان دو خودرو کاملا محسوس است.

از نظر عملکرد فنی و دینامیکی، تیگو ۸ پرو به شکل چشمگیری سریعتر از رنو کولیوس احساس می شود و به خصوص در زمان شتاب گیری میانی (در سرعت های ۸۰ الی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) می تواند عملکردی لذت بخش را ارائه دهد. هرچند که هر دو خودرو در زمان شروع حرکت با تاخیر پدال گاز مواجه اند و در خصوص تیگو ۸ این تاخیر با لگ و تاخیر فول بوست شدن توربوچارجر نیز توامان می شود، اما براساس تست های میدانی ما تیگو ۸ پرو توانایی لازم برای شتاب گیری ظرف ۱۰ ثانیه را دارد و این درحالیست که شتاب گیری صفر تا صد برای رنو کولیوس نیز درست در همین بازه زمانی ۱۰ ثانیه زمان می برد. بنابراین واضح است که اختلاف نزدیک به ۲۷ اسب بخاری قدرت تیگو ۸ عملا با توجه به تاخیر زیاد آغاز حرکت، بی فایده می شود و شتابگیری اولیه تیگو ۸ تفاوت چندانی نسبت به رنو کولیوس ۱۷۰ اسب بخاری ندارد.

از طرف دیگر علیرغم امکانات رفاهی و تجهیزات بیشتر تیگو ۸، باید گفت که برخی از این تجهیزات متاسفانه عملکرد چندان دقیقی در شرایط ترافیکی ایران ارائه نمی دهند و برای مثال سامانه نگهداری خودرو بین خطوط حرکتی به دلیل ضعف خط کشی جاده ها، چندان کارامد نیست و همینطور سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر خودرو (که می تواند فاصله خودرو را با خودرو جلویی حفظ کند) از دیگر سیستم های بسیار کارآمد و لذت بخش برای ترافیک سنگین است که ممکن است در ترافیک روان و با توجه به لایی کشی های متعدد سایر رانندگان، نیاز به دخالت راننده پیدا کند. بنابراین ممکن است برخی از آپشن های رفاهی تیگو ۸ در شرایط رانندگی واقعی، کاربرد چندانی نداشته باشند.

قیمت و شرایط بازار؛ چینی صفر یا فرانسوی کارکرده؟

واقعیت این است که با بودجه ای در حدود ۱.۵ میلیارد تومان، تیگو ۸ پرو خودرویی جذاب تر از نسخه های دست دوم رنو کولیوس است که با قیمتی بین ۱.۸ الی ۲.۰ میلیارد تومان آگهی می شوند و ممکن است با کمبود قطعات یدکی و مشکلات حاشیه ای نیز مواجه باشند اما لازم به تاکید است که براساس تجربه و آزمایشات ما، برای افرادی که به خودرویی دو دیفرانسیل با قابلیت مسافرتی و سازگاری با سوخت نیاز دارند، رنو کولیوس عملکردی کم ریسک تر را ارائه می دهد و به جز آفرودهای سنگین (که منجر به داغ کردن گیربکس خواهد شد)، می تواند از پس چالش های رانندگی در شهرها و جاده های ایران بر بیاید، اما در نقطه مقابل، تیگو ۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربو و انتقال قدرت تک دیفرانسیل، خودرویی ظریف تر و مدرن تر است که به مراقبت بیشتری نیز نیاز دارد و البته به لطف گارانتی طولانی مدت مدیران خودرو، احتمالا خریداران خود را با چالش های بزرگی مواجه نخواهد کرد. در نهایت باید گفت که اگر عاشق تجربه کردن تکنولوژی های جدید هستید، تیگو ۸ پرو برای شما ساخته و عرضه شده است اما برای لذت بردن از عملکرد واقعی این خودرو باید منتظر نمونه دو دیفرانسیل آن ماند که احتمالا در آینده ای نه چندان دور و با قیمتی بیشتر به بازار عرضه خواهد شد و رقیبی بسیار توانمند و پر آپشن برای تمام خودروهای چهارچرخ متحرک چهارسیلندر موجود در بازار ایران خواهد بود.

مطالعه بیشتر  ثبت سفارش واردات خودرو در سامانه جامع تجارت فعال شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *