اخبار و رویداد ها

تاریخ جدید قرعه کشی خودرو های وارداتی اعلام شد

 

تاریخ جدید خودروهای وارداتی اعلام شد_نیکبخت خودرو

۲۰ اسفند ۱۴۰۱

به گزارشی از گروه تخصصی نیکبخت خودرو : فرایند ثبت نام خودروهای وارداتی اخیرا به پایان رسید و در همین راستا سخنگوی وزارت صمت تاریخ قرعه کشی خودروهای وارداتی را اعلام کرد.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در صفحه شخصی خود از قرعه کشی تعیین اولویت زمانی خودروهای وارداتی در روز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه خبر داد و اظهار داشت: این قرعه کشی با حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی انجام خواهد شد. متقاضیان می توانند با مراجعه به  صفحه شخصی خود در سامانه saleauto.ir نسبت به رتبه خود مطلع شوند.

قبل از این اعلام قرار براین بود که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری این قرعه کشی انجام می شود که بنا به مسائلی در همان زمان، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اینگونه بیان داشت که: به دلیل زمان‌بر شدن استعلام‌های لازم از نهادهای مختلف، قرعه‌کشی، به زمان دیگری موکول شده است. سخنگوی وزارت صمت با اعلام زمان قرعه کشی این طرح عنوان کرد میزان ثبت نام برای خودرو وارداتی بر اساس هدف گذاری وزارت صمت بوده است.

ناگفته نماند در این طرح فروش خودروهای وارداتی که ثبت‌نام آن از ششم اسفند ماه سال جاری شروع شده بود سرانجام در ساعت ۲۴ پایان روز شنبه (۱۳ اسفند ماه) از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شد و به پایان رسید، حدود ۱۲۰ هزار نفر مشارکت کرده بودند و بعد از استعلامات لازم، ثبت نام کنندگان قطعی مشخص شدند. تعریف حساب‌های وکالتی و مسدود بودن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان یکی از شروط ثبت نام برای خودروهای وارداتی بود.

اعلام تاریخ قرعه کشی

سخنگوی وزارت صمت در ادامه گفته های خود بیان کرد:  بلافاصله اطلاعات متقاضیان پس از پایان ثبت نام طبق شرایط اعلام شده مورد بررسی قرار می گیرد و لیست نهایی نیز عصر روز سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ برای تعیین اولویت قرعه کشی خواهد شد. همچنین متقاضیانی که پس از اعلام اولویت بندی قصد دارند از این طرح انصراف دهند، بلافاصله مبلغی که در حساب آنها مسدود شده بود آزاد می شود.

وی افزود: فعلا زمان قرعه کشی را به طور دقیق اعلام نمی کنیم تا استعلامات به صورت دقیق انجام شود و نتیجه استعلامات مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج زمان برگزاری قرعه کشی خودروهای وارداتی در اسرع وقت اعلام می شود.آقای ضیغمی با بیان اینکه به تعویق افتادن زمان برگزاری قرعه کشی برای بررسی دقیق استعلامات بوده، تاکید کرد: فعلا قرار است همان دو مدل خودروی چانگان CS۵۵ و CS۳۵ پلاس عرضه شود اما تلاش می کنیم که دو مدل خودروی فیات ۵۰۰ و فیات Tipo و همچنین هیوندا النترا عرضه شود.ضیغمی همچنین گفت: تلاش مان این است که عرضه خودروهای وارداتی تا قبل از پایان امسال انجام شود.

اسامی افرادی در قرعه کشی به عنوان برنده قطعی اعلام می شود که شرایط عمومی ثبت نام را داشته باشند یعنی دارای پلاک فعال انتظامی نباشند و یا متقاضی طی ۴۸ ماه گذشته ثبت نام و صدور فاکتور خودرو نزد خودروسازان نداشته باشد. یکی از شروط ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی بلوکه شدن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در یک حساب وکالتی در نزد بانک بود. براساس اعلام مدیر طرح واردات خودرو، افرادی که قصد انصراف از خرید خودروهای وارداتی را دارند این امکان بعد از انجام قرعه کشی برای آنها فراهم است. همچنین این افراد در صورت انصراف می توانند مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان خود را اکنون در نزد بانک بلوکه است، برداشت کنند.

 

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی _ اسفند ۱۴۰۱

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی_اسفند1401_نیکبخت خودرو

۶ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش از گروه نیکبخت خودرو: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در روز شنبه مورخ ۶ اسفند ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۲ ظهر ثبت‌نام خودروهای وارداتی آغاز خواهد شد. نحوه ی توزیع این خودروها برخلاف آنچه که قبلا وعده داده شده بود بجای عرضه در بورس کالا، اینبار به صورت قرعه کشی و در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو میان متقاضیان توزیع خواهد شد. هنوز جزئیاتی از مدل و برند خودروها اعلام نشده است اما طبق آخرین خبرها، از آنجایی که سازمان بورس و اوراق بهادار(به استناد قانون بورس کالا) نمی تواند کالایی که وجود خاترجی را نداشته باشد بفروشد بنابر این وزارت صمت با توجه به اوضاع نابسامان بازار خودروی کشور تصمیم گرفته تا خودروهای وارداتی وعده داده شده را قبل از ورود به کشور بفروشد تا کمی از این نابسامانی های بازار خودروی کشور را کاهش دهد به همین دلیل این خودروهای وارداتی بجای عرضه در بورس کالا، در سامانه تخصیص خودرو و به‌صورت قرعه‌کشی برگزار خواهد شد. از این رو متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه تخصیص خودرو نسبت به پیش ثبت‌ نام اقدام نمایند. تمامی شرکت کنندگان در قرعه کشی باید دارای شرایط عمومی این طرح باشند تا بتوانند صفحه ثبت نام را در وب سایت تکمیل نمایند، از شرایط گفته شده این است که: شرکت کنندگان باید گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از هیچ شرکت خودرویی محصولی را خریداری نکرده باشند. توجه داشته باشید سند این خودروها به مدت یک سال در رهن بوده و انتقال آن‌ به دیگری  امکان پذیر نیست. از دیگر شرایط  ثبت نام فروش خودروهای وارداتی باید این است که شرکت کنندگان باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشید. لازم به ذکر است تحویل این خودروها ۳ تا ۶ ماه طول کشیده و مبلغ نهایی خودرو در زمان تحویل مشخص خواهد شد. سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: تعداد ۸۵ هزار دستگاه خودرو تا به امروز ثبت سفارش شده است. جزییات دقیق تر شرایط فروش این خودروها و نحوه ثبت نام، طی نشستی خبری از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۶ ام اسفندماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

شرایط ثبت‌ نام خودروهای وارداتی

_متقاضی باید قبل از انجام پروسه ‌ثبت ‌نام، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود واریز کند. (جزئیات ایجاد این حساب وکالتی متعاقباً اعلام خواهد شد)

_شخص ثبت‌نام کننده نباید از ابتدای سال ۱۳۹۸ از هیچ شرکت خودرویی دولتی و چه خصوصی و هر نوع سیستم فروشی (حتی بورس کالا) خودرو خریداری کرده باشد.

_ تنها افرادی که پلاک فعال ندارند، می‌توانند در این برنامه فروش شرکت نمایند البته از آغاز پیش ثبت‌نام تا روز تحویل خودرو (احتمالاً ۶ ماه آینده).

_سند خودروها از زمان صدور به مدت یک سال در رهن شرکت واردکننده خواهد بود و در این مدت فروش و انتقال خودرو امکان‌پذیر نیست.

_افراد باید حداقل ۱۸ سال تمام سن داشته و دارای گواهینامه رانندگی باشند.

مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی چه مدت است

مهلت پیش ثبت‌نام از روز شنبه ۶ اسفند و به مدت یک هفته خواهد بود. پس از ۴۸ ساعت از بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان، افراد مجاز به ثبت‌نام خواهند بود. درواقع فرصت نام‌نویسی ۴ الی ۵ روز خواهد بود. پس از پایان مهلت ثبت‌نام اولیه، طی مراسم قرعه‌کشی، ۱۰۰ هزار نفر با لحاظ اولویت حق تعیین خودرو از میان کلیه متقاضیان واجد شرایط برنده شده و پول سایر افرادی که برنده نشده‌اند آزاد خواهد شد.

خودروهای وارداتی از چه برندی می باشد و مدل آن ها چیست

فعلا مدل و برند خودروهای وارداتی مشخص نیست درواقع شما قرار نیست تا خودروی مشخصی را خریداری نمایید بلکه برندگان این قرعه‌کشی در آینده که خودروها، خریداری و وارد کشور شد باید نسبت به انتخاب خودروی مدنظر خود اقدام کنند.

جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی_اسفند1401_نیکبخت خودرو

نحوه ارائه خودروهای وارداتی به چه صورت انجام خواهد شد

لیست برندگان این برنامه فروش به ترتیب اولویت از نفر اول تا نفر ۱۰۰ هزارم خواهد بود و در طول ۶ ماه آینده برای این افراد صد هزار خودرو با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو وارد کشور می‌شود. پس از اینکه شرکت‌ها به‌تدریج در ماه‌های آینده موفق به خرید خودرو و واردات آن به داخل کشور شوند، برنامه انتخاب و تخصیص خودروها بر اساس مدل و برند آغاز می‌شود. به‌طور مثال در اولین پارت به تعداد ۱۰ هزار دستگاه خودروی چانگان CS35 وارد کشور می‌شود. از نفر اول لیست برندگان تا نفر ۱۰ هزارم فراخوان می‌شوند. اگر این افراد تمایلی به خرید این مدل خودرو داشته باشند، خودرو به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند. در غیر این صورت چنانچه تعدادی از این افراد تمایلی به چانگان نداشته باشند و خودروی اضافی باقی بماند به نفرات بعدی نیز حق انتخاب داده می‌شود. یعنی اگر از بین تعداد افراد فراخوان شده کسی تمایل به چانگان نداشته باشد، به تعداد خودروهای باقی‌مانده از نفر ۱۰ هزارم به بعد نیز فراخوان صورت می‌گیرد. فردی که به هر دلیل تمایل به خرید چانگان ندارد بایستی صبر کند تا مدل‌های دیگر از سایر برندها وارد کشور شود. مجدداً به این شخص بنا به مرتبه اولویت فراخوان داده می‌شود.

نحوه پرداخت پول به چه شکل است

– مرحله اول: از قبل از ثبت‌نام باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود بلوکه می‌کنید. در صورت برنده شدن این ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان بخشی از پرداختی وجه خودروی آینده شما لحاظ می‌شود. در صورت خروج پول از حساب وکالتی، ثبت‌نام شما ملغی می‌شود.

– مرحله دوم: در روز انتخاب مدل خودرو، قیمت نهایی خام خودرو، هزینه حمل، بیمه کشتیرانی و سود واردکننده به شما اعلام می‌شودو شما تا ۳ روز کاری مهلت دارید مابقی مبلغ خودرو را تکمیل کنید. در صورت عدم تکمیل وجه در موعد مقرر، جریمه به شما تعلق‌گرفته و ثبت‌نام شما ملغی می‌شود.

– در مرحله سوم: پرداخت شامل حقوق گمرکی و هزینه‌های قانونی خودرو می باشد که هنگام نزدیکی به موعد تحویل خودرو، طی دعوت‌نامه‌ای می‌بایست این پول‌ها را نیز طبق شروط بند قبلی پرداخت نمایید.

قیمت نهایی و تعرفه خودروها چه میزان خواهد بود

تعرفه گمرکی خودروها تا زمانی که قرار بود خودروها در بورس عرضه شوند تقریباً برچیده شده بود و قرار بر این بود تا به‌صورت حراج خودروها قیمت بخورند. اما از آنجایی که این خودروها وجود خارجی ندارند، بورس کالا نمی تواند عرضه آن‌ها را برعهده بگیرد(طبق استناد قانون بورس کالا )، بر این اساس، قرار به عرضه از طریق قرعه‌کشی و قیمت مصوب شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است تعرفه‌ها به محدوده قبلی بازگشته و بین ۵۵ تا ۷۵ درصد حقوق گمرکی برای خودروها در نظر گرفته شده است.

بنا بر این اگر شما قصد خرید خودروی چانگان یونی تی فول آپشن را با قیمت حدودی ۲۰ هزار یورو داشته باشید، به قیمت خام این خودرو ۱۵ درصد هزینه‌های قانونی و مالیات، ۵ درصد بیمه و هزینه حمل، ۱۵ درصد سود واردکننده و …. ۷۵ درصد حقوق گمرکی تعلق می‌گیرد. به بیان ساده ارزش خودرو در حداقلی‌ترین پیش‌بینی به دو برابر می‌رسد. گفتنی است این خودرو با نرخ روز یورو در روز ترخیص از گمرک تعیین قیمت شود. پس خودروی یونی تی سایپا تا سه چهار ماه آینده کمتر از ۲ میلیارد نخواهد بود! اگر نرخ ارز (سامانه متشکل ارزی)، مدل خودروها و شرایط احتمالی تعرفه را در نظر بگیریم، قیمت خودروهای وارداتی بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود.

مطالعه بیشتر  رونمایی از مرسدس بنز C63 S E-Performance

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *